Fotograf hjelp: Nattbilder!

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har det det. :D Det er et kongekamera!

Vri funksjonsknappen på toppen til S så har du mulighet til å endre lukkertid med opp og ned pilen ved siden av skjermen (der du slår av og på makro og blits).

På det gamle S5000 var max lukkertid 2sekunder om jeg ikke husker helt feil, og det er 3sekunder på 5500. Indikeres med 3" i skjermen. De andre tallene er i sekunddeler elns.

rart at max lukkertid bare er 3 sek??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stativ er ett must ja!

Kult bilde som er tatt med stativ og lang lukketid.

DSC00690.jpg

Dæven, noe av det mest kreative nyttårsbildet jeg har sett på laaaang, laaang tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart at max lukkertid bare er 3 sek??

Skal ta en kikk i bruksanvisningen når jeg kommer meg hjem i morra. :)

Men jeg har brukt det selv idag og 3sek er max hva jeg fant der iaffal.. Kan lete litt seinere ikveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 8 sekunder?

Setter du kameraet til "M" kan du også justere blenderen. Hold knappen med +/- inne (oppå kameraet) samtidig som du justerer med opp- og ned-knappene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et Sony Cybershot T-1 kamera med noen lusne greier:

- tar møkkabilder i mørket, kan ikke sette iso på noen måte

- kan ikke settes på stativ

- utrolig treg når blitz må brukes

- veldig kornete når lyset ikke er perfekt

- i mørke tar det bilder knapt 1 meter foran seg

- lusen makro

- forferdelig å ta bilder av biler i fart ;)

Men jeg har et analogt Canon EOS 300S som er 10 ganger bedre, burde kanskje oppgradere til et Canon digitalt speilrefleks også tro....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 8 sekunder?

Setter du kameraet til "M" kan du også justere blenderen. Hold knappen med +/- inne (oppå kameraet) samtidig som du justerer med opp- og ned-knappene.

og da spør jeg, hva er en Blender, og hvilken funksjon har denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og da spør jeg, hva er en Blender, og hvilken funksjon har denne?

Blenderen er den enheten som bestemmer lysåpningen på kameraet, det er blenderen sammen med lukkertiden som bestemmer eksponeringen.

Man kan si at lukker * blender = konstant.

Dvs at øker du lukkertiden, må du redusere blenderåpningen for å få et riktig eksponert bilde (ikke for mye/lite lys)

Blenderåpningen bestemmer også dybdeskarpheten sammen med fokallengden for å gjøre ting enda vanskeligere. Stor blenderåpning sammen med lang fokallengde vil gi liten dybdeskarphet. Eks en zoomlinse på 200mm med en blender på 5,6 vil gi liten dybdeskarphet. mens en 18mm vidvinkel med en blender på 18 vil gi meget stor dybdeskarphet.....

Håper dette gir deg flere svar enn flere spørsmål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blenderen er den enheten som bestemmer lysåpningen på kameraet, det er blenderen sammen med lukkertiden som bestemmer eksponeringen.

Man kan si at lukker * blender = konstant.

Dvs at øker du lukkertiden, må du redusere blenderåpningen for å få et riktig eksponert bilde (ikke for mye/lite lys)

Blenderåpningen bestemmer også dybdeskarpheten sammen med fokallengden for å gjøre ting enda vanskeligere. Stor blenderåpning sammen med lang fokallengde vil gi liten dybdeskarphet. Eks en zoomlinse på 200mm med en blender på 5,6 vil gi liten dybdeskarphet. mens en 18mm vidvinkel med en blender på 18 vil gi meget stor dybdeskarphet.....

Håper dette gir deg flere svar enn flere spørsmål

avansert :D jaja, jeg får la det synke å prøve meg ut i ettermiddag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne jeg! akkurat kjøpt meg digital speilreflex kamera nå (Nikon D50).. fin kvalitet på bilder. men jeg suger, så alt bli jalla uansett!

har ikke fått kjøpt meg stativ enda, men er det noen som veit om hvor man får tak i billige stativer som duger litt? om det knekker etter 1 år så er det samma f :)

uansett.. sliter veldig med å ta bilder .. enten blir det for mørkt, eller så blir det alt for lyst (hvitt)

har testa alle mulige innstillinger av iso og lukker/blende tider osv!..

har hatt kameraet i 2 dager nå! så er fersk som en nystekt bolle:)

uansett, her er et jalla dårlig bilde:

0001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde litt i gårkveld med å ta bilder med lang lukkertid...

Bildene ble litt kornette, så jeg tror jeg skulle ha hatt litt lenger lukkertid å mindre iso.

men som alle vet øvelse gjør mester =)

Legger ut et par her!

Bilde1

19.jpg

Bilde 2

lnglkttid.jpg

Bilde1 var det nesten helt mørkt... eneste av lys var ei vanlig utelampe 15meter unna!

Bilde2 er det trafikk i bakgrunnen!

Bilen var møkkette men jeg fant ut at jeg ikke gadd å vaske pga. veldig våte veier!

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bildet tatt med vanlig digital kamera eller speilrefleks? konge når man får lyset i bakgrunn da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde er tatt med et Sony cybershot f828.. kan vel egentlig kalles et speilrekfelks kamera med fast linse... er mange justeringsmurligheter på det i allefall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det å endre lukketid på et Sony Cybershot DSC-P9 kamera ?

Går ann å velge ISO til 100 men ikke lavere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.