Lakkering av plastikk på Golf 3.

Anbefalte innlegg

Jeg skal lakkere alle svarte lister på utsiden av min Golf 3. Jeg har kjøpt orginallakk på boks hos en VW-forhandler. Dette er skikkelig lakk.

Det var bare én ting jeg lurte på. Bør man kanskje behandle plastiken med noe først slik at lakken får godt grep? ...eller holder det med 5 lag med lakk?

Hvor kan jeg få kjøpt dette isåfall?

Noen andre som har gjort noe liknende? Hvilke erfaringer har dere gjort med dette? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frem med sparkel!

Jeg hadde noe lister lakket på min og det så ut som en appelsin etterpå... Så jeg anbefaler deg å sparkle (sprøytesparkle kansje) vekk ugjevnhetene. Litt arbeid, men blir utrolig mye finere etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må uansett bruke no plastikk grunning eller så vil lakken bare flasse av etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

spraysparklel, pusse, plastgrunning, lakk og klarlakk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk! Mye lurt her!

bare én siste ting! Er det mulig å få tak i dette på biltema eller noe slikt? Er det grei kvalitet da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

spraysparklel, pusse, plastgrunning, lakk og klarlakk...

Hvorfor spraysparkel under plastgrunningen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken må bli mykere når den påføres plast og ikke metall. Plast er ikke helt stivt og da må du få den litt elastisk slik at den ikke sprekker. Det kalles gjerne plast-primer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke plastgrunningen også for at de øvrige lakkproduktene skal sitte bedre på plasten, og da skulle en jo tro det var vesentlig at den ble sprayet på plasten før noe annet.

I resten kan man blande inn Flexit Sealer (f.eks). Noe som gjør lakken mykere, den sprekker ikke like lett og tåler mer steinsprut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke plastgrunningen også for at de øvrige lakkproduktene skal sitte bedre på plasten, og da skulle en jo tro det var vesentlig at den ble sprayet på plasten før noe annet.

I resten kan man blande inn Flexit Sealer (f.eks). Noe som gjør lakken mykere, den sprekker ikke like lett og tåler mer steinsprut.

Skulle tro det ja. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder det med å bruker plast-sparkel, pusse og lakkere noen lag og så legge klarlakk oppå?

Har hørt det skal funke med å vannpusse, grunne og lakkere?! :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på med det samme på speilene til min Audi, som har en ganske grov overflate originalt.

Oppskriften min er først å pusse plasten med 240-papir, vått selvfølgelig, slik at plasten blir glatt. Deretter er det plastgrunning, som binder seg til plasten for å forhindre flassing. Deretter filler-primer (sprøytesparkel) som fyller ujevnheter. Denne legges gjerne på i flere lag (jeg la 4 lag på speilene) som du pusser glatt med 800-papir. Deretter la jeg 2 nye lag som jeg nok en gang pusset med 800-papir, før lakkeringen. Hvis du har metallic så må du ha på klarlakk til slutt.

Hvis dette er for mye jobb for deg, så kan du jo alltids gå til din VW-forhandler og kjøpe ferdig grunnede lister, eller kjøpe noen lakkerte lister på en hogger og omlakkere disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakka midtdelen av fangerene på min golf 3 i sommer. Oppsikriften var da å først bruke plastgrunning, så sprøytefyller, pusse, mer sprøytefyller, og gjenta dette til overflaten var glatt og jevn. Lakket så flatene. Men dette var med to komponetsprodukter.... noe som gjorte jobben litt lettere siden dette herder bedre enn enkomponents produkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir det viss jeg bare bruker Plast-sparkel, 4/5 lag med orginal-lakk og 2/3 lag med klarlakk? Hvor lenge holder det? :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være problemer å få vanlig sparkel til å sitte på plastikken, skal du grunne pass på å bruke noe som herder skikkelig. (2-komponent/blander grunning med herder) 1-komponent grunning (lufttørker bare) kan fort reagere med sparkel. Fungerer bra med filler da. Frengangsmåten som Per har lagt ut fungerer utmerket.

Når det gjelder antall lag med lakk så varierer det endel med hvor mye som er nødvendig. Enkelte farger har dårlig dekkevne og må ha mange strøk før de dekker godt nok. Med klarlakken holder det til man har fått en jevn overflate. Husk at 1-komponent produkter skal påføres med tynne strøk og overflatem må ha tørket før du legger på et nytt strøk. Blir det våte dekket over av andre strøk tørker det aldri...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.