Høy kjølevannstemperatur og "redusert tenning"

Anbefalte innlegg

Selv på langkjøring med femte gir innlagt og mellom 70-90 km/h går ikke kjølevannstemperaturen lavere enn 92-93 graderC. Jeg kan ikke begripe hvorfor motoren blir så varm, for både termostat og vannpumpe har blitt byttet uten at dette ser ut til å ha noen (positiv) innvirkning. Heller ikke en spyling av radiatoren har hjulpet.

 

Kjørevinden skal vel klare å holde temperaturen nede i sikkert 50-60 grader (gitt at termostaten er fullt åpen, selvsagt) ved disse utetemperaturen og de aktuelle hastighetene. (?)

 

Bilen er en '93 VW Golf III 1,8 (ABS motorkode)

 

Hva er normalt for denne biltypen?

 

I tillegg har jeg i det siste opplevd at bilen plutselig kutter tenningen litt ved kjøring (mest på lave turtall), slik at trekkraften forsvinner helt eller delvis. Samtidig kan jeg høre noe som minner om et relé som tikker i raskt tempo i dashbordet ved lysbryteren, samtidig som reduksjonen i turtall/trekkraft inntrer.

 

Kan disse to feilene ha sammenheng med hverandre, og er det noen har tips til hva som kan være galt med bilen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv på langkjøring med femte gir innlagt og mellom 70-90 km/h går ikke kjølevannstemperaturen lavere enn 92-93 graderC. Jeg kan ikke begripe hvorfor motoren blir så varm, for både termostat og vannpumpe har blitt byttet uten at dette ser ut til å ha noen (positiv) innvirkning. Heller ikke en spyling av radiatoren har hjulpet.

 

Kjørevinden skal vel klare å holde temperaturen nede i sikkert 50-60 grader (gitt at termostaten er fullt åpen, selvsagt) ved disse utetemperaturen og de aktuelle hastighetene. (?)

 

Bilen er en '93 VW Golf III 1,8 (ABS motorkode)

 

Hva er normalt for denne biltypen?

 

I tillegg har jeg i det siste opplevd at bilen plutselig kutter tenningen litt ved kjøring (mest på lave turtall), slik at trekkraften forsvinner helt eller delvis. Samtidig kan jeg høre noe som minner om et relé som tikker i raskt tempo i dashbordet ved lysbryteren, samtidig som reduksjonen i turtall/trekkraft inntrer.

 

Kan disse to feilene ha sammenheng med hverandre, og er det noen har tips til hva som kan være galt med bilen? :)

Skal ikke normal tempen ligge rundt 90 da : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 92-93 grader ganske normal temperatur da? Termostaten begynner vel å våkne til liv ved cirka 90 grader, litt under kanskje, og er fullt åpen litt over (?).

Kan ikke forstå hvofor du skal ha så lav temperatur? Anser dette som normalt jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke normal tempen ligge rundt 90 da : klø :

 

Jo det høres jo ikke ille ut det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten åpner jo ikke før 87grader uansett den,hvis du har org termostat.

Tempen høres da normal ut den,ikke noe uvanlig der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På alle nyere biler jeg har kjørt ligger alltid kjøletemperaturen rimelig konstant rundt 90 grader. Slik er ikke min bil....

 

90 graderC burde være greit, men det som er merkelig er at kjøleviften ofte må gå for å holde temperaturen under ca 93 graderC ved langkjøring. Det kan da vel ikke være riktig? Viften trengs vel normalt kun ved tomgangskjøring/køkjøring? Etter min mening er radiatoren i så tilfelle dimensjonert for for lav varmeytelse! Bruk av elektrisk vifte vil dessuten øke drivstofforbruket.

 

Hva om man skulle ta bilen en tur ned på Kontinentet slik den er nå, og bli stående i bilkø der i la oss si 30 varmegrader og stekende sol? Vil da kjøleviften være kraftig nok slik bilen er i dag?

 

I følge instruksjonsboken til bilen er det ingen fare så lenge ikke den røde varsellampen for kjølevæske lyser, men noe kan vel være galt likevel?

 

Termostaten er 87/102 C eller noe slikt, (original VW-del).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger på rundt 89 til 93-94... Hva skulle være så galt med den tempen din da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturen skal ligge rundt 90 grader til vanlig. Har motoren først nådd den temperaturen, som er korrekt driftstemperatur, skal den ikke komme under det før man stopper den igjen. En temperatur på 50-60 grader betyr som oftest defekt termostat og gir høyere bensinforbruk og mer slitasje enn den korrekte temperaturen på rundt 90. Så altså - ingenting galt, helt normalt.

 

Sjekk bensinpumpereleet, det kan være dårlig kontakt enten i sokkelen eller innvendig. Kan også være mye annet, men vet at det ikke er uvanlig at dette ryker på eldre VAG..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger på rundt 89 til 93-94... Hva skulle være så galt med den tempen din da?

 

Tidligere lå bilen på 80-90C ved langkjøring, og nå er det akkurat som det koker fra det øverste røret som går inn i ekspansjonsbeholderen når jeg slipper ut trykket der.... (100 graderC?)

 

Har på bakgrunn av disse observasjonene begynt å lure på om det kan være noe galt med toppakningen, det er enkelte som mener at det kan arte seg slik... Men hvordan vet man at bilens toppakning er ødelagt? Har nylig målt bensinforbruket, og jeg har faktisk klart å komme ned i 5,0 l/100 km ved langkjøring. Derfor skulle man ikke tro at det er dårlig kompresjon eller noe i alle fall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

90 graderC burde være greit, men det som er merkelig er at kjøleviften ofte må gå for å holde temperaturen under ca 93 graderC ved langkjøring. Det kan da vel ikke være riktig? Viften trengs vel normalt kun ved tomgangskjøring/køkjøring?

 

Ja dette hørtes litt mer unormalt ut... Skal vel egentlig ikke, som du skriver, være behov for viften under langkjøring med generelt god luftkjøling. Kan ikke være en tempføler på viften som er gåen da? Slik at denne starter i tide og utide?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette hørtes litt mer unormalt ut... Skal vel egentlig ikke, som du skriver, være behov for viften under langkjøring med generelt god luftkjøling. Kan ikke være en tempføler på viften som er gåen da? Slik at denne starter i tide og utide?

 

Jo, det kan godt hende. Prøver å skifte ut denne, og ser hva som skjer da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikkert det er denne... Men jeg hadde problemer med -93 A80'n min en gang, der viften startet i tide og utide, da var det en føler som var defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.