Anbefalte innlegg

Som sagt så lurer jeg på om det er noen som har råd om å lakkere generelt.

har kjøpt meg en paint brush og lakksprøyte. men dem hadde ikke erfaring til salgs.

Hva er blandingsforhold på lakk og tynner?'

Motivlakkering og blanding av farger

Koking av lakk?

Grunnarbeid?

Osv.

Osv.

alt av inntresse

 

MVH.

 

Rådløs : klø :

 

P.S ligger denne feil så bare flytt den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vanlig lakk, så er vel blandingsforholdet 1 del lakk og enm del tynner, var iallefall på den jeg kjøpte tidligere i sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vanlig lakk, så er vel blandingsforholdet 1 del lakk og enm del tynner, var iallefall på den jeg kjøpte tidligere i sommer.

 

 

Hva er vanlig lakk? : klø ::rolleye:

 

Til Tor Ove

Jeg ville enten fått tak i en bok om emnet og lest til jeg spydde, gått ut i garasjen og prøvd meg frem, lest litt til og prøvd igjen til det ble bra....

Eller reist til en lakkerer, betalt noen kroner og spurt om han ville lære deg litt grunnleggende teknikk angående grunnarbeid, lakkering, teknikk kjemikalier osv...

 

Man blir ikke verdensmester av å lese om, eller høre hvordan det skal gjøres... Du må bare prøve og feile, og feile igjen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandeforholdet på lakk/tynner varierer fra hvilket merke du bruker. Det skal stå i det tekniske hiddenbladet som hører til lakken. Evt. merket på boksen.

For motivlakkering bør du ikke bruke vanlig billakk, da den er alt for tynn og gir dårlig dekke for slikt. Se om du finner noe celluloselakk til det området. Hva mener du med råd til å blande farger? Skal du koke lakken er det bare å helle den i en kasserolle og sette komfyren på maks, vet ikke helt hva koketemperaturen er, men du kommer nok til å kjenne det... Lukter ikke bra! Grunnarbeid avhenger av jobben som skal gjøres. For stort spekter til å gå i detaljer.

 

Tar du deg litt tid til å søke gjennom forumet her så er det mange som har spurt noen av de tingene du lurer på. HVis du har lyst på noe lesestoff så kan du bestille noen bøker.

 

ISBN 82-584-0272-2 (HMS)

ISBN 82-584-0270-6 (Maskiner og teknisk utstyr)

ISBN 82-584-0271-4 (Plastreperasjoner og lakkering)

ISBN 82-584-0269-2 (Materialer)

 

De er utgitt av Yrkeslitteratur AS og brukes i undervisning på billakkererfaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er vanlig lakk? : klø ::rolleye:

Med vanlig lakk mente jeg ikke lakk til motivlakkering, men vanlige farga på bilen. Litt dårlig forklart men : rolleyes

Når du kjøper lakk, så kan du spørre om å få med hiddenblad til denne, og der står det blandingsforhold, tørketid, hvor lang tid du skal ha mellom lagene, osv...

Så er det jo egentlig bare å prøve, syntest det gikk ganske greit jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for all respons. ble litt klokere ja. men kom med flere gode råd og linker.

hvordan kan man lage en lakkbox billigs mulig??? ideer noen!!

MVH.

 

TorOve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandeforholdet på lakk/tynner varierer fra hvilket merke du bruker. Det skal stå i det tekniske hiddenbladet som hører til lakken. Evt. merket på boksen.

For motivlakkering bør du ikke bruke vanlig billakk, da den er alt for tynn og gir dårlig dekke for slikt. Se om du finner noe celluloselakk til det området. Hva mener du med råd til å blande farger? Skal du koke lakken er det bare å helle den i en kasserolle og sette komfyren på maks, vet ikke helt hva koketemperaturen er, men du kommer nok til å kjenne det... Lukter ikke bra! Grunnarbeid avhenger av jobben som skal gjøres. For stort spekter til å gå i detaljer.

 

Tar du deg litt tid til å søke gjennom forumet her så er det mange som har spurt noen av de tingene du lurer på. HVis du har lyst på noe lesestoff så kan du bestille noen bøker.

 

ISBN 82-584-0272-2 (HMS)

ISBN 82-584-0270-6 (Maskiner og teknisk utstyr)

ISBN 82-584-0271-4 (Plastreperasjoner og lakkering)

ISBN 82-584-0269-2 (Materialer)

 

De er utgitt av Yrkeslitteratur AS og brukes i undervisning på billakkererfaget.

 

 

Takker for gode råd.

Er disse bøkene å få tak i, i en vanlig bokforhandler? det hørtes interesant ut.

har noen deler jeg tester på. men det blir ikke bra ENDA : smil :

 

MVH.

 

TOH.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bøkene skal være å få hoss vanlig bokhandler ja, men må sikert bestilles mange plasser( grunnet ikee alle skoler som har billakkering linje å da tar jo de ikke inn bøkene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du lage en lakkboks sier du? Prinsippet er frisk luft fra toppen, og avsug i gulvet. Har ikke noe godt forslag på å gjøre det billig, de maskinene som brukes i lakkeringsverksteder koster fra 500.000,- og opp til det dobbelte, ferdig montert. Har sett noen brukte har blitt solgt for 50.000,- men det krever jo litt plass å ha noe sånt. Vet ikke hva utgangspunkt du har, og hva du mener med billigst mulig, så det er vanskelig å komme med forslag. Skal du bygge om garasjen din til en sprøytekabine? Spesifiser så får du svar!

 

Og det du sier ikke blir bra, hvordan blir det ikke bra og hva har du gjort for å få det ikke bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.