Jeg trenger Serriøst hjelp...(Defekt varmeapparat A200)

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet er vinteren på vei, å jeg har en audi quattro, så jeg gleder meg sinnsykt:)

 

MEN, klimaanlegget mitt virker ikke.... får jeg det ikke til å virke får jeg ikke kjørt noe : gråter :

 

Er det noe sånn selvdiagnostikk ting på gammle klimaanlegg? sånn som det er på nyere? for å kanskje finne ut hva som er galt?

 

Når jeg kjører nå om dagen så står klimaanlegget på den knappen opp mot vinduet (så den skal blåse på vinduet) å maks varme, da kommer det såvidt litt varme opp der, men det er alt for lite til å holde dogg unna...

 

Noen som vet hva det kan være? noen som er flinke med gammel klima som kan fikse dette for meg? hva som helst?? min første vinter med quattro.. er litt kjedelig å la bilen stå i garasjen hele vinteren da... : gråter :

 

 

VÆR SÅ SNILL Å HJELP MEG!!! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 200 20v var børstene til kupe-vifta utslitte som førte til at den sjelden gikk. På biler med klima (som den) er det visstnok ufattelig mye arbeid å bytte viften, så jeg solgte bilen. : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 200 20v var børstene til kupe-vifta utslitte som førte til at den sjelden gikk. På biler med klima (som den) er det visstnok ufattelig mye arbeid å bytte viften, så jeg solgte bilen. : eek :

 

væææ ikke si sånn da..

prøvde meg litt med å få ut vifta på en audi 100 jeg hadde, men vanlig varmeapparat.. jeg ga opp der... må jo ut med halve dashbordet og alt av kjølevæske må tømmes osv osv.. men noen må vel ha noe peil på det her?? iallefall hvordan jeg finner ut HVA som er feil :jegerdum:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo flere ting og som førte til et salg, men angrer gjør jeg likevel.

 

Har du elektronisk klima, eller har du vanlige brytere?

 

Dersom problemet er at vifta ikke går, eller ikke går fort nok kan det også være defekt klimastyring (boksen med skjerm og brytere) eller defekt styring av vifta. Den ligger under panseret, oppå torpedoveggen. Jeg har noen bilder av den der på en anna pc siden jeg prøvde å bytte den selv.

 

Skal fixe frem noen pics til deg ikveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet kupe-vifta på coupe`n min... Tok ca en time! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder hadde vært flott :) det er elektronisk klima, virker som vifta ikke går fort nok... for varmen er der, å det er den kalde lufta også vis jeg husker riktig, er en stund siden jeg hadde den på kald.. men tror varme/kulde styringa virker iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet kupe-vifta på coupe`n min... Tok ca en time! :)

 

Hvor sitter kupe-vifta da? er det den som sitter ved torpedoveggen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme klima`n som deg og jeg kan ikke si stort annet enn MØKK!!!

Har bytta vifte, var masse jobb og masse styr : bråk :

Vifta går seint, tror ikke jeg klarer å blåse ut ei fyrstikk engang med defrosteren min. : fis : Bilen dugger i regnvær og varmt om vinteren blir det bare når bilen har stått over en halvtime på tomgang. Hvis du finner ut at det ikke skal være sånn må du legge det inn her for jeg har bare gitt opp og innfunnet meg med at det bare er sånn. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noe dritt da.. men funker det å kjøre på vintern da da? eller må man sitte med pusse filla på vinduet hele tiden og passe på å ha tørre sko når man går inn i bilen?? høres slitsomt ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har komplett a/C..kjapt å skifte vifte vis en først gidder å skifte. Noe demontering blir det uansett. Kan være varmeveksleren som sitter mot torpedoveggen på passasjerside ettersom du ikke får varme.

Men vis du ikke får nok trykk på luft så er det vifta :o

ac.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skifte vifte tar 10 minutter om man ikke har AC og 3-4 timer om man har AC. Det man gjør er å løsne varmeapparatboksen fra karosseriet og løfte denne 10-15 cm opp. Dette går uten å koble fra noe. Når den har kommet såpass langt opp går den klar av AC-fordamperen, og da er jobben ganske grei. Det man trenger for å bytte vifte da er en låseringtang og en lang stjerneskrutrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har komplett a/C..kjapt å skifte vifte vis en først gidder å skifte. Noe demontering blir det uansett. Kan være varmeveksleren som sitter mot torpedoveggen på passasjerside ettersom du ikke får varme.

Men vis du ikke får nok trykk på luft så er det vifta :o

 

Har også dette liggende fra en rs2 -vifte, radiator og styring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er den vifte-farts kontrollern innrammet. Jeg lånte en fra en anna kar med 200 10v som jeg byttet over. Dersom farten på viften er dårlig tror jeg heller det kan være denne eller selve enheten inne i kupeen som er defekt.

vifte.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de fleste vet er vinteren på vei, å jeg har en audi quattro, så jeg gleder meg sinnsykt:)

 

MEN, klimaanlegget mitt virker ikke.... får jeg det ikke til å virke får jeg ikke kjørt noe : gråter :

 

Er det noe sånn selvdiagnostikk ting på gammle klimaanlegg? sånn som det er på nyere? for å kanskje finne ut hva som er galt?

 

Når jeg kjører nå om dagen så står klimaanlegget på den knappen opp mot vinduet (så den skal blåse på vinduet) å maks varme, da kommer det såvidt litt varme opp der, men det er alt for lite til å holde dogg unna...

 

Noen som vet hva det kan være? noen som er flinke med gammel klima som kan fikse dette for meg? hva som helst?? min første vinter med quattro.. er litt kjedelig å la bilen stå i garasjen hele vinteren da... : gråter :

 

 

VÆR SÅ SNILL Å HJELP MEG!!! : bh :

 

Det kan være spjelene som styrer luftstrømmen som ikke åpner som de skal.

Spjelene på klimaanlegget er styrt av vakuum. Hver gang du stopper bilen skal du høre at spjelene lukker seg. Dersom de ikke gjør det kan vakuumstyringen som er feil (eller vakuum mangler). Diff.sperra er også styrt av vakuum (hvis du har quattro), så du bør også kontrollere om sperra slår inne etter at du har trykt på knappen.

 

Har oversikt på selvdiagnose også. Sendt PM hvis du trenger hjelp. Har hatt bilen min i mer enn 10 år med dette anlegget og det fungerer utmerket året rundt. I forhold til de nyere anlegget mangler det større valgmulighet mtp manuell styring (inkl manuell styrt resirkulering). Ellers er det like godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver gang du stopper bilen skal du høre at spjelene lukker seg.

 

Har jeg aldri hørt. Kun på eldre saaber. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme klima`n som deg og jeg kan ikke si stort annet enn MØKK!!!

Har bytta vifte, var masse jobb og masse styr : bråk :

Vifta går seint, tror ikke jeg klarer å blåse ut ei fyrstikk engang med defrosteren min. : fis : Bilen dugger i regnvær og varmt om vinteren blir det bare når bilen har stått over en halvtime på tomgang. Hvis du finner ut at det ikke skal være sånn må du legge det inn her for jeg har bare gitt opp og innfunnet meg med at det bare er sånn. : bh :

 

Har du sjekket at returfjæra på omluftsklaffen er hel da? Standard at denne knekker av i alle fall. Ta ut hanskerommet så kommer du lett til oppunder der. Det henger ei fjær som gjør at omluftsklaffen får litt drahjelp til lukkinga. På 200'en dugga det helt jævlig, og da var det denne fjæra som var gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.