Calliper som henger. What to do?

Anbefalte innlegg

Har en calliper som absolutt vil bremse hele tiden. Har aldrig fiklet med bremser før, så jeg tenkte jeg skulle spøre hva jeg må gjøre. Skal bytte til EBC skiver og Ferrodo klosser, så da er det digg at calliper`n funker som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det skal gjøres eller om det går på din bil. Men har vert borti en annen bil der vi demonterte calipperen og renset.. den kom seg da. Men aller helst er det vel kanskje lurest å bytte.. Kan få problemer med at bilen vil dra til ene siden ved oppbremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treghet i caliper skyldes rust å skit!! Er mansjetten rundt stempelet hel?? Er calipern treg eller står den bom stille? Jeg hadde problemer med dette. Jeg demonterte stempelet, å så tok jeg rustløser under pakning/mansjett og vips var den i orden. Glir nå finfint frem og tilbake :)

 

Beste tips er nok som sagt før meg å bytte den. . .Koster nok noe, men det vil jeg tru er verdt det nå som du skal skifte til bedre bremser :)

 

Lykke til . . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir å prøve rustløsertrikset først. Blir kraftig budsjett sprekk hvis jeg skal bytte callipere også :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det er en calipper bak så er det eT "vanlig" problem når de er begynt å bli noen år, det beste er nok å skifte kalipperen, om du får den til å fungere ved å "moe" den opp igjen så tror jeg det blir nokså kortvarig......:(

 

 

EDIT: Ikke sikkert det blir så veldig dyrt, de er "pant" på kalipperne også så ta vare på kviteringen....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å alltid ta begge sider, ellers kan det dra til skogs eller i midtrabatten, ja..

Noen ord:

Foran får du repsett.

Masse gris, kjedelig jobb, men kan gjøres uten å ta av slangen..

Du trenger tvinge, bremsesylinderhoner eller fin smergel, bremsefett og 'nok' ny bremsevæske.

Sett en klemme bremseslangen etter å ha presset ut stempelet mot en trekloss, bruk f.eks en hurtigtvinge så ikke væsken renner ut. (Pass på nivået i kammeret..)

Rengjør inni sylinderen, og hon den forsiktig vha. drillen på lav fart. Evt. fin smergel (finere enn 800 er mitt forslag) og rens godt.

Stempelet rengjøres, og evt. grader eller avleiringer pusses forsiktig bort.

NB! Overflaten både inni sylinderen g på utsiden av stempelet skal være omtrent som en gammel sølvskje, så ikke puss for hardt!

Noen ganger følger det med nye stempler, så da bortfaller det siste punktet..

Sett på de nye pakningene, og smør på litt fett. (Spesialfett, følger også kanskje med i pakningen nå for tiden? Jeg har en svææær tube..)

Sett forsiktig sammen med luftenippelen åpen. Er noen ganger litt tricky å få på gummibelgen..

Sett på skive/klosser og luft skiten to ganger..

Bak er det en grei write-up på nordicaudi, som også beskriver hvordan en kan sette i smørenippel på brekkmekanismen.

Omdu ikke har gjort dette før, er det sikkert kjekt å vær to, så en unngår de værste brølerne og drar av veien i første sving.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er bak - så er det vanlig at handbrekk henger ja...

Kan bruke triks med smørenippel + retur fjør fra Ford....

 

Men en får også overhalingsett da..

Jeg har overhalt 4 stk, ikke vanskelig dersom du lager deg verktøy for å få på plass fjærene når du skal montere sammen igjen

Delene koster under 100 lappen :-)

bruk bremse sylinder fett når du monterer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er bak - så er det vanlig at handbrekk henger ja...

Kan bruke triks med smørenippel + retur fjør fra Ford....

 

Men en får også overhalingsett da..

Jeg har overhalt 4 stk, ikke vanskelig dersom du lager deg verktøy for å få på plass fjærene når du skal montere sammen igjen

Delene koster under 100 lappen :-)

bruk bremse sylinder fett når du monterer!

 

Dersom bilen din er noen år gammel kan det være lurt også å sjekke bremseslangene. Disse "smuldrer" innvendig. Du får bremsevæske ut til calliperne med trykk fra bremsepedalen, men det er ikke noe trykk på returen. P.g.a dette virker det som om calliperen ikke "slipper taket", men henger på under kjøring. Når bilen får stått stille en stund siger bremsevæsken sakte tilbake og hjulet ruller fritt til du igjen trår på bremsepedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.