#1 Skrevet September 9, 2005 Er det noen som kan hjelpe meg litt? Nå har jeg vært høyt og lavt på motoren min for å få denne til å gå reint, men det lar seg ikke gjøre. Bilen er med monopoint. Det er montert supersprint og åpent filter. Når jeg skal starte bilen kald, er det helt umulig å få den til å gå reint. Høres nesten ut som om den går på 3 sylindre, og dette endrer seg ikke før turtallet kommer opp i 3000 - 3500... Med en gang jeg slipper gassen dør motoren (kald). Bilen trekker dårlig på kald motor. Akkurat som om den hakker på turtall over 4000 rpm. Når motoren er varm er den ikke noe bedre. Den ligger seg på ca 850 rpm ved tomgang, men om jeg ruser opp motoren for så og slippe gassen igjen dør den nesten. Den lager ukule "boffe" lyder også når den står på tomgang. Noen ganger når jeg parkerer i bakker faller turtallet til ca 250 rpm. Det kommer også en del sort røyk av den når man ruser den på varm / kald motor. Sjekket pluggene og de var svarte (fet blanding). Det lukter også bensin når den er på tomgang. Sjekket forbruket på den og det var på ca 1,1 liter pr mil (skal være 0,5 - 0,7). Håper å få noen nyttige tips om hva jeg kan gjøre. Holder på å gå amok av dette. Ta gjerne med illustrasjoner....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 9, 2005 Hei hadde samme problemet på Golfen min en 1986 modell 2`r men med 1600 og vanlig gasser...Første jeg ville gjort var og sjekket vokstermostaten,sitter på forgasseren,to små slanger som går inn på den..Denne vokstermostaten har som oppgave å justere choken,hvis denne er gåen så kan den enten gi motoren for lite eller for mye (motoren drukner) Det jeg gjorde var ihvertfall og byttet ut denne med en splitter ny en,kjøpte nytt fordelerlokk,rotor,plugger og pluggledninger...Etter dette har golfen gått rent og fint hele tiden,starter på første tørnen uansett om det er vamt eller kaldt ute... Har ikke best peiling på monopoint gasser,men vil tro det er no det samme på bilen min og din... Håper dette hjelper deg litt videre ihvertfall... M.V.H Bård Christian Simonsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 9, 2005 Nå er det vel ikke vokstermostat på monojet vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2005 Sjekk pakningen mellom spjeldhuset og innsugsmanifolden.. Hvis den er morken etc så vil motoren fuske... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 9, 2005 Det jeg var litt usikker på da...Sjekket om motoren trekker falskluft no steder da,har du gått over med startgas og sjekket...Som sagt monopoint er ikke det jeg har mest greie på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 9, 2005 har pøst på med startgass både her og der... ingen opprusing... Er det noen som har bilder av koblinger og slikt? kunne tenkt meg å sammenligne litt... lurer på om det er noe som mangler... Ønsker også ohm-tall for forvarmer... Kan se ut som om det skal være en kontakt i vakumdelen som orginalt står på filterboksen eller rett over??? Denne har ikke jeg..... Forslag??????????????????????????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 9, 2005 Sjekk pakningen mellom spjeldhuset og innsugsmanifolden.. Hvis den er morken etc så vil motoren fuske... Den har jeg sjekket... Rådet gikk ut på startgass og forsiktig bending på filter / spjeldhus. Ingen endringer der heller... Har hørt snakk om forvarmer som kan skape problemer....????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 13, 2005 Da har jeg endelig fått bilen til å gå rent og sluttet med hosting, harking og heftig bensinbruk... Leitet høyt og lavt, men kom ikke noe nærmere... Besluttet da å gi faen og heller bruke tiden til noe mere kreativt... Nemlig montere anlegg i bilen.. Blaupunkten som sto i var tragisk... Når forsterker og alt var på plass var det på tide å koble til batteriet igjen for testing... Startet kald motor uten fusk... Så konklusjonen må være enten liker ikke bilen Blaupunkt eller så var det så enkelt som å få skikkelig kontakt på batteriet (tror på begge, men er vel mest realistisk å tro på den siste)..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...