#1 Skrevet September 11, 2005 Har en kompis av meg med en meget strøken 97 mod.A4 1.8T.Den har gått 135000 nå,Norsk bil med fullt servicehefte og en meget forsiktig eier,tror nesten ikke turboen har blitt brukt det siste året.....Men oppdaget plutselig at oljenivået begynte å synke raskt mens vanntanken ble fullere å fullere med karamellaktig guffe=olje.Det ble blåst ut nesten 1.5 liter olje uti tanken på noen km.kjøring.Bilen fikk forresten ny turbo ved 90000km pga.en feil fra fabrikk.Hva i all verden er det som har hendt her?Har fått tips om gåen toppakning/sprekk i topp osv.Det er ikke vann i oljen,bare vice versa.Er det noen av dere som har hatt lignende problemer som kan være behjelpelige med litt info,evt.noen som har litt bedre teknisk bakgrunn som kan bidra til å løse dette.Visst noen vet dette så er eg og intressert i å høre om kostnadene.En annen ting er om dette kommer inn under garantisak? I og med at bilen har komplett servicehefte fra forhandler og det er for meg ganske utrolig at noe slikt kan skje på en så fint kjørt bil med såpass liten km og orginal motor uten trim og annet fiksfakseri.Er dette en kjent svakhet på desse bilene eller har eieren her bare vært veldig uheldig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 11, 2005 Har en kompis av meg med en meget strøken 97 mod.A4 1.8T.Den har gått 135000 nå,Norsk bil med fullt servicehefte og en meget forsiktig eier,tror nesten ikke turboen har blitt brukt det siste året.....Men oppdaget plutselig at oljenivået begynte å synke raskt mens vanntanken ble fullere å fullere med karamellaktig guffe=olje.Det ble blåst ut nesten 1.5 liter olje uti tanken på noen km.kjøring.Bilen fikk forresten ny turbo ved 90000km pga.en feil fra fabrikk.Hva i all verden er det som har hendt her?Har fått tips om gåen toppakning/sprekk i topp osv.Det er ikke vann i oljen,bare vice versa.Er det noen av dere som har hatt lignende problemer som kan være behjelpelige med litt info,evt.noen som har litt bedre teknisk bakgrunn som kan bidra til å løse dette.Visst noen vet dette så er eg og intressert i å høre om kostnadene.En annen ting er om dette kommer inn under garantisak? I og med at bilen har komplett servicehefte fra forhandler og det er for meg ganske utrolig at noe slikt kan skje på en så fint kjørt bil med såpass liten km og orginal motor uten trim og annet fiksfakseri.Er dette en kjent svakhet på desse bilene eller har eieren her bare vært veldig uheldig? Vært borti AKKURAT det samme! Var lekkasje i oljekjøler som var problemet... Les her ! Kostet ikke mer enn å overhale toppen, rense kjølesystemet og ny oljekjøler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 11, 2005 Ble ikke så veldig klok av å lese dette,i og med du sa at problemet bare forsatte etter at dere hadde bytta væske osv.Viste det seg i ettertid at det var kjøleren allikavel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 11, 2005 Ble ikke så veldig klok av å lese dette,i og med du sa at problemet bare forsatte etter at dere hadde bytta væske osv.Viste det seg i ettertid at det var kjøleren allikavel? Jepp! Var bare "gammelt grums", dvs at de ikke fikk ut at når de prøvde å rense første gangen, som gjorde at de trodde at de ikke hadde funnet feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2005 Hva legger du i med at du måtte "overhale"toppen etter at dette skjedde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2005 Hva legger du i med at du måtte "overhale"toppen etter at dette skjedde? Plane toppen, ny pakning, og vips ferdig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2005 Da skal dette sjekkes imorgen!Eg takker for tipsene og sier igjen at forumet må være det beste som finnes!!Kommer tilbake med mere info om hva som skjer etterhvert.Må man skifte boltene på toppen når man skifter pakningen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2005 Da skal dette sjekkes imorgen!Eg takker for tipsene og sier igjen at forumet må være det beste som finnes!!Kommer tilbake med mere info om hva som skjer etterhvert.Må man skifte boltene på toppen når man skifter pakningen? Det er jeg ikke sikker på, men kompisen min kom fra det med ca 4000,-. Bare så du vet det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2005 Det er jeg ikke sikker på, men kompisen min kom fra det med ca 4000,-. Bare så du vet det! Et siste spørsmål:Hvorfor må man av med toppen?Er det for å få vekk mulig grums osv,Eller er det andre grunner også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 11, 2005 Et siste spørsmål:Hvorfor må man av med toppen?Er det for å få vekk mulig grums osv,Eller er det andre grunner også? Dette pga at toppakningen gikk til h..... Er ikke sikkert man trenger det hvis den ikke har gått! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2005 Dette pga at toppakningen gikk til h..... Er ikke sikkert man trenger det hvis den ikke har gått! Hvordan sjekker vi det?Er vel litt vanskelig å måle det den vanlige måten med vannet fullt av olje dritt.Rense hele greia flere ganger til det blir rent for så og måle det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 11, 2005 olje i vatn er som det blir sagt typisk toppakning eller oljekjølerproblem. for å få sjekke om det er toppakning/topp kan man få trykktesta toppen. om det er oljekjøleren må ikke toppen av nei lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...