Bremsetrøbbel, Girling bremser

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noe hjelp her. Har en 88 Audi 100TQ

 

Problemet er at at bremsene mine går seg varme av og til. Det virker ut som om dette skjer etter at bremsene har blitt brukt litt og derfor har blitt litt varme.

Jeg kjenner pedalen blir skikkelig hard. Når jeg går ut å kjenner rundt om bilen virker det som bilen henger på både for/bakbremser fordi det er varmt over alt.

 

Dette får meg til å lure på om det er bremsekalipperene som er trege, eller om det er en feil i bremsekretsen.

Jeg har Girling 2 stempla kalippere foran. Jeg hadde nylig av alle kalipperene og smørte opp klossene med kobberfett der hvor disse ligger å hviler på kalipperen. Jeg hadde ikke ute stemplene, mulig jeg skulle gjort dette?

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Finnes det noen form for overhalings-sett til disse bremsene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har kunnskaper om bremsene på en 88 Audi 100Tq?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger noe hjelp her. Har en 88 Audi 100TQ

 

Problemet er at at bremsene mine går seg varme av og til. Det virker ut som om dette skjer etter at bremsene har blitt brukt litt og derfor har blitt litt varme.

Jeg kjenner pedalen blir skikkelig hard. Når jeg går ut å kjenner rundt om bilen virker det som bilen henger på både for/bakbremser fordi det er varmt over alt.

 

Dette får meg til å lure på om det er bremsekalipperene som er trege, eller om det er en feil i bremsekretsen.

Jeg har Girling 2 stempla kalippere foran. Jeg hadde nylig av alle kalipperene og smørte opp klossene med kobberfett der hvor disse ligger å hviler på kalipperen. Jeg hadde ikke ute stemplene, mulig jeg skulle gjort dette?

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Finnes det noen form for overhalings-sett til disse bremsene?

 

Sjekk at kaliperne glir lett på glidepinnene, det skal være tilnærmet ingen motstand der. Hvis problemer, demonter og smør opp.

Sjekk så gummibelgene rundt stemplene etter sprekker. Hvis de er sprukket er det kommet dritt inn mellom bremsekaliperen og stempelet og da blir det motstand. I så fall kan kaliperen overhales selv om det enkleste og sikreste vil være å få fatt i en ferdig overhalt byttekaliper.

Angående kobberfettet på klossene så har ikke dette noen funksjon i forhold til at stempelet eller kaliperen skal gli frem og tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært på mekonomen og bestillt alt som finnes av rep deler til bremsene på denne bilen. Håper dette skal gjøre susen siden en kalipper koster 1800Kr foran...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har du løst bremseproblemene?

 

Jeg har en 200 TQ -88 med helt like feilsymptomer.

Det holder ikke med 10-15 minutters kjøring til skolen for at problemene skal oppstå. Feilen kommer først etter litt lenger kjøring der temperaturen har økt, både i bremser og motor/motorrom. Bremsene vil plutselig ikke slippe helt etter at jeg har bremset... de henger altså igjen. Noen ganger kan d være lite, andre ganger kan de henge temmelig "hardt".

 

Tviler på at d er noe galt med kaliperne dine, eller mine, pga at alle bremsene henger.. skal godt gjøres at alle kaliperne blir trege samtidig.

Tror heller ikke bremsene henger fordi de er varme, men de er varme fordi de henger. Mener med dette at bremsetrykket opprettholdes etter at du har sluppet pedalen, i stedet for å slippe ut gjennom hovedbremsesylinderen og opp i bremsevæskebeholderen.

 

Jeg kjørte bilen varm og fikk bremsene til å henge. Deretter parkerte jeg i en liten bakke og stoppa motoren. Bremsene hang mer enn hardt nok til at bilen sto der av seg selv, men jeg satte den selvfølgelig i gir før jeg gikk ut. Det neste jeg gjorde var å skru/løsne litt på en av bremserør-mutterne på hovedbremsesylinderen. Der var d helt tydelig trykk og d spruta ut en del bremsevæske inntil trykket ble utlignet. Mens jeg gjorde dette merka jeg samtidig at bilen rykka akkurat da trykket sank i bremsekretsen.

Dette er jo et to-kretssystem som i de fleste moderne biler. Valgte derfor frambrems-kretsen (mest bremsekraft), for å være sikker på å få bilen til å bevege seg dersom d var trykk i bremsesystemet som fikk bremsene til å henge.

 

Etter å ha fått bekreftet mine mistanker kunne jeg konkludere med at feilen ligger i hovedsylinderen, eller i bremsekraftforsterkeren.

Mer enn dette har jeg foreløpig ikke hatt tid til å finne ut av, men jeg skal muligens prøve å finne ut av feilen i dag...

 

Det rare er jo at både frambremsene og bakbremsene henger samtidig.. dvs at trykket holdes i begge bremsekretsene.

Hovedbremsesylinderen består egentlig av to sylindere, en til hver krets.

Konstruksjonen av denne enheten er litt komplisert, men den er enkelt sagt konstruert slik at dersom man får lekkasje i den ene kretsen, så overføres trykket over til den andre kretsen. Denne trykkoverføringen skjer gradvis, slik at om du "bare" har en liten lekkasje som slipper ut litt bremsevæske når trykket blir høyt nok, så overføres bare litt av trykket over til den andre kretsen.

Hvis man ikke vet nøyaktig hvordan hovedbremsesylinderen er konstruert så blir man neppe noe klokere av dette, i alle fall i forhold til bremsefeilsymptomene dine og også mine.

Men alt i alt så får dette meg til å finne d mest sannsynlig at feilen ligger i bremsekraftforsterkeren, d er i alle fall mitt råtips.. hehe

Kan selvsagt være jeg tar feil, men skal jeg tippe så ligger feilen der.

 

Ble en litt lang utredning dette… kan jo være du har funnet feilen.. d skulle ha tatt seg ut.. : klø : hehe

 

Mvh Stian

(helt nytt klubb-medlem)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.