#1 Skrevet September 12, 2005 Hei! For en stund siden syntes jeg at det oppstod klunkelyder i bakstillingen, har også hatt med en Audi mekaniker - ingen av oss vet helt hva det er som gjør det. Av og til etter å ha parkert bilen hjemme i det som er såvidt oppover, og går ut av bilen, kommer det noen "hvese" lyder fra ene demperen bak i det den ekspanderes pga feite meg trer ut og da letter bilen. Da kan jeg stå og hoppe på kula og demperen hveser som en dødssjuk astmatiker. Ser ingen lekkasje på demperen. Så her for en ukes tid siden synes jeg det begynner å klunke fra venstrehjul/ hjulopphenget ved kompressjon av demper over små fartsdumper etc man kan ha litt hastighet over. Har ikke sjekket dette nærmere og kan jo sikkert være femti forskjellige ting på denne gamle balja som siste generasjon Audi 100 nå er blitt. Men bare for å høre kjapt, er det fler som har hatt problemer med at Koni demperene gir seg alt for kjapt? Legges til at det er 30/30 Lesjöfors fjærer og gule dempere på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2005 Sjekk at calipteren + holder er godt fastskrudd. Har faktisk opplevd to ganger at denne har løsnet litt etter at jeg har vært nede med hjuloppheng/understell. Da kan du få en slik klonkelyd som du beskriver. Den "hvese" lyden er vel relativt normal på gassdempere? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2005 vese lyden er normal, har hatt vese lyd siden jeg installerte demperne jeg og de funker fortsatt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 13, 2005 Den "hvese" lyden er vel relativt normal på gassdempere? mvh EW mjoooda, men tenker ikke du på den som høres ut noe ala gassdempere man også har på koffortlokk og slikt? Man hører jo gassdempere om man kjører med ruta nede og litt sakte over f.eks. en fartsdump. Det er IKKE denne lyden jeg har til tider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 13, 2005 mjoooda, men tenker ikke du på den som høres ut noe ala gassdempereman også har på koffortlokk og slikt? Man hører jo gassdempere om man kjører med ruta nede og litt sakte over f.eks. en fartsdump. Det er IKKE denne lyden jeg har til tider. Da vet jeg ikke hvilken lyd du har. Uansett, om du står på kule og skyver bilen ned et par ganger, og så slipper, så skal den stoppe på en høyde, og ikke gynge seg frem til riktig høyde. Gjør den det begynner demperen å bli slitt, hvis ikke er alt normalt. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 13, 2005 kan være slitte lagere, foringer etter eller annet sted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 13, 2005 Ikke for å si at feilen ikke ligger ett annet sted, som er mest naturlig å tro, men jeg har opplevd at Koni "klonker". Demperen ble demontert og etterfyllt med olje, klonk borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 13, 2005 kan jo godt prøve å få gjort rede for alle tingene vi har byttet i forstillingen det siste året, bak er alt av gummi på fjærbeinet byttet. Forstillingskontroll ble tatt hos Møller for noen måneder siden, ingen spesiell slitasje var å finne på delene som stod der da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2005 Har en lyd i bakstillingen min jeg også. På eu kontrollen fikk jeg mangel på fremste foringa på berearmen på venstre side bak. skal bytte denne nå og så ser jeg om det er demperen eller foringen. har også gule koni. Merker at bilen er alt for lav av og til (får ikke en finger mellom skjerm og hjul) imens andre ganger kan jeg fint få håndleddet imellom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2005 Jeg fikk en klonking i forstillinga til det ene fremhjulet noen uker etter at jeg byttet til gule koni. Det viste seg at den mutter'n som presser demperen på plass i fjørbeinet hadde løsnet og skrudd seg litt ut. Dermed sto demperen å slo opp og ned inne i fjørbeinet. Etter en god etterstramming av denne mutteren ble klonkinga borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...