#1 Skrevet September 14, 2005 Det er i den siste tiden vært flere tilfeller der biltilsynet har nektet og godkjent senkesett o.l for Tüv-papirene har vært oversatt til norsk. Biltilsynet plikter å godta godkjenning-papirer som er skrevet på norsk, svensk, dansk, engelsk og tysk. Sitat fra forskriften: "Når ikke annet er sagt, skal dokumentasjoner/bevitnelser/garantier og øvrige underlag ha tekst på norsk, svensk, dansk, engelsk eller tysk." § 1-15. Spesielle unntak for bil Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres. Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2, dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF, - § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1, - § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF, - Kapittel 25, avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2002/80/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2001/27/EF og - § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF. 70/157/EØF er den forskriften du skal slenge i bordet. også ber du om at han på BT skal finne frem de kravene. Ganske interessant tråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=87683&page=1&pp=15 Takk til Erik på Bilforumet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 27, 2006 Ble en stor bump dette, men likevel. Gjelder dette enda? Har erfart at biltilsynet krever papir på norsk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 27, 2006 Ble en stor bump dette, men likevel. Gjelder dette enda? Har erfart at biltilsynet krever papir på norsk. Bare tull, er kun fordi de ikke gidder å anstrenger seg for å oversette selv om de har plikt til det. Skriv ut hele paragrafen og ta med på biltilsynet, de blir sikkert sure... Men Who cares? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 27, 2006 Ble en stor bump dette, men likevel. Gjelder dette enda? Har erfart at biltilsynet krever papir på norsk. Så vidt jeg vet, JA! Alt det tullsnakket med norske papirer er bare fordi dem ikke gidder selv. Jeg fikk 8x17" godkjent på GTi'n med tyske TUV papirer. Gubben kunne omtrent ikke et eneste ord tysk, men satte seg ned med tysk-norsk ordbok og oversatte papirene. Det er sånn det SKAL være, med mindre det er gjort en forandring i senere tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 27, 2006 Det med å oversette et TUV- papir, blir det samme som dokumentforfalskning! Har også hvert borti det med at de krevde TUV-papir oversatt til norsk, Men pipa fikk en annen lyd da jeg forklarte dem på en pen måte at det ville bli dokumentfalsk. Papirer som er utstett på tysk kan ikke oversettes uten at det blir dokumentfalsk, med mindre det er de som utsteder papiret som gjør oversettelsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 28, 2006 Dokumentfalsk.....vel. Ikke hvis de oversettes hos en statsautorisert translatør vel? De stempler og underskriver dokumentet og går god for at innholdet i teksten er uendret bortsett fra språk. Fikk nemlig beskjed om at jeg måtte gjøre dette for å få godkjent gti en jeg hadde her på Hønefoss. Reiste derfor til Asker og Bærum istedet da karene der kan den tysken som skulle kreves for å lese TUV dokumentet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 28, 2006 Nå har jeg lyst (uten å være 100% sikker) lyst å påpeke noe; Den paragrafen trådstarter her henviser til, står under "Bremser" (kap 26). Jeg vil tro at godkjenning av senkesett har lite med hvilke krav det stilles til papirer ved godkjenning av bremser, så jeg vil mene at det er en annen regel som gjelder her, nemlig pragraf 6-9, som omhandler "Søknad om (enkelt)godkjenning", noe du gjør når du kommer og skal godkjenne f.eks andre felger eller senkesett enn det som står oppgitt i vognkortet. Jeg siterer (6-9 pkt5); "Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk." Som man kan se, her står ikke tysk nevnt. Så jeg vil mene det er godt gjort å komme med regelverk på hvordan papirer på bremser skal framlegges når det gjelder f.eks senking, og så faktisk få gjennomslag på det.. Uten at jeg tør være helt bombesikker, så vil jeg mene denne paragrafen gjelder mer når det gjelder enkeltgodkjenning med TUV, enn hva regelverket på bremser sier. Når det gjelder dokumentforfalsk, så ja, det kan vel regnes som det om du får morra til naboen til å oversette det, og derfor kan du i verste fall muligens bli krevd å få det oversatt hos noen Statsautoriserte oversettere, som en over her nevnte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 28, 2006 Nå har jeg lyst (uten å være 100% sikker) lyst å påpeke noe; Den paragrafen trådstarter her henviser til, står under "Bremser" (kap 26). Jeg vil tro at godkjenning av senkesett har lite med hvilke krav det stilles til papirer ved godkjenning av bremser, så jeg vil mene at det er en annen regel som gjelder her, nemlig pragraf 6-9, som omhandler "Søknad om (enkelt)godkjenning", noe du gjør når du kommer og skal godkjenne f.eks andre felger eller senkesett enn det som står oppgitt i vognkortet. Jeg siterer (6-9 pkt5); "Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk." Som man kan se, her står ikke tysk nevnt. Så jeg vil mene det er godt gjort å komme med regelverk på hvordan papirer på bremser skal framlegges når det gjelder f.eks senking, og så faktisk få gjennomslag på det.. Uten at jeg tør være helt bombesikker, så vil jeg mene denne paragrafen gjelder mer når det gjelder enkeltgodkjenning med TUV, enn hva regelverket på bremser sier. Når det gjelder dokumentforfalsk, så ja, det kan vel regnes som det om du får morra til naboen til å oversette det, og derfor kan du i verste fall muligens bli krevd å få det oversatt hos noen Statsautoriserte oversettere, som en over her nevnte. Jeg tror at de bruker paragrafene slik de selv ser de og ønsker å se de... Synd at det taes så mye på skjønn innenfor den etaten, det er ikke en rettferdig instans bestandig beklageligvis... SKal det være sånn? Neppe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 28, 2006 Nå har jeg lyst (uten å være 100% sikker) lyst å påpeke noe; Den paragrafen trådstarter her henviser til, står under "Bremser" (kap 26). Jeg vil tro at godkjenning av senkesett har lite med hvilke krav det stilles til papirer ved godkjenning av bremser, så jeg vil mene at det er en annen regel som gjelder her, nemlig pragraf 6-9, som omhandler "Søknad om (enkelt)godkjenning", noe du gjør når du kommer og skal godkjenne f.eks andre felger eller senkesett enn det som står oppgitt i vognkortet. Jeg siterer (6-9 pkt5); "Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk." Som man kan se, her står ikke tysk nevnt. Så jeg vil mene det er godt gjort å komme med regelverk på hvordan papirer på bremser skal framlegges når det gjelder f.eks senking, og så faktisk få gjennomslag på det.. Uten at jeg tør være helt bombesikker, så vil jeg mene denne paragrafen gjelder mer når det gjelder enkeltgodkjenning med TUV, enn hva regelverket på bremser sier. Når det gjelder dokumentforfalsk, så ja, det kan vel regnes som det om du får morra til naboen til å oversette det, og derfor kan du i verste fall muligens bli krevd å få det oversatt hos noen Statsautoriserte oversettere, som en over her nevnte. Ikke 100% enig her, for denne paragrafen omhandlet TYPEGODKJENNING, og da tolker jeg det sånn at det gjelder hvis en skal godkjenne en bil som ikke eksisterer i landet. Men dette kan vi jo diskutere lenge, og det hadde kansje vært greit?? BTW, har en sak inne hos region vest nå, der jeg har tatt opp dette. Har spurt hvilken lov/paragraf dem bruker og hvorfor dem ikke kjører lik behandling av folk/kjøretøy. Skal prøve å følge opp litt, og poste svar her (hvis jeg får svar da.... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 28, 2006 Jeg tror at de bruker paragrafene slik de selv ser de og ønsker å se de...Synd at det taes så mye på skjønn innenfor den etaten, det er ikke en rettferdig instans bestandig beklageligvis... SKal det være sånn? Neppe... Det blir nok en del skjønn ja, men om man ber om å få referanse til hvilket regelverk de bruker når de tar en avgjørelse, så skal man vel kunne unngå de aller største blunderne. Om kontrolløren hadde kommet med regler for bremsegodkjenningspapirer når jeg skulle godkjenne senkesettet mitt, så hadde jeg protestert. Ikke 100% enig her, for denne paragrafen omhandlet TYPEGODKJENNING, og da tolker jeg det sånn at det gjelder hvis en skal godkjenne en bil som ikke eksisterer i landet. Men dette kan vi jo diskutere lenge, og det hadde kansje vært greit?? BTW, har en sak inne hos region vest nå, der jeg har tatt opp dette. Har spurt hvilken lov/paragraf dem bruker og hvorfor dem ikke kjører lik behandling av folk/kjøretøy. Skal prøve å følge opp litt, og poste svar her (hvis jeg får svar da.... ) Skal være enig i at overskriften er litt rar, men utifra innholdet, så virker det som den også omhandler enkeltgodkjenning (muligens det ligger under "m.m" som står i overskriften). Se for eksempel på paragraf 6-7; 1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning (enkeltgodkjenning) dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l. Så det er tydelig at enkeltgodkjenning faller under disse reglene (og godkjenning av f.eks felg eller senk er jo nettopp det). Om man i tillegg leser 6-9, så ser man at typegodkjenning og enkeltgodkjenning står spesifisert som to forskjellige ting, og med to forskjellige regelverk, så jeg tror nok ganske sikkert at disse reglene gjelder ved godkjenning av senk/felg/osv, som jo er enkeltgodkjenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 28, 2006 Ja, det er litt "tvilsomt" anng. hvilke paragrafer en bruker. Det er derfor jeg har tatt dette opp med region vest. Men HVIS en går utifra § 6-7 - Endring av godkjent kjøretøy.... (denne ser jo ut til å stemme), for å montere ett senkesett på en bil med skilt på, er jo å endre et godkjent kjøretøy..... § 6-7. Endring av godkjent kjøretøy 1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7. Så på slutten av kap 7: Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging 7. Krav om dokumentasjon For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. Her står det ingenting om NORSK dok. Ikke sandt.... Som sagt, skal bli morro å se hva dem kommer med. Virker som dem bruker den paragrafen dem vil, den som passer best akkurat DEN dagen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 28, 2006 Om man i tillegg leser 6-9, så ser man at typegodkjenning og enkeltgodkjenning står spesifisert som to forskjellige ting, og med to forskjellige regelverk, så jeg tror nok ganske sikkert at disse reglene gjelder ved godkjenning av senk/felg/osv, som jo er enkeltgodkjenning. Ja, men så erdet hvordan en skal tolke dette da.... Hva er typegodkjenning? Jeg tolker det sånn at det er godkjenning av en serie identiske biler, la oss si Golf V GTi. Da blir f.eks 10 biler kontrollert, godkjent og alt er ok. Da vil resten av produksjonen "automatisk" bli godkjent. Hva er Enkeltgodkjenning? Det tolker jeg sånn at jeg reiser f.eks til tyskland, kjøper VW som møller ikke tar inn, reiser hjem og får denne godkjent. Dette kaller jeg enkeltgodkjenning. Men atter en gang, en kan sikkert sitte i 10 år å diskutere dette, vri å vende på reglene +++. :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 28, 2006 Hehe, det er nok mye skjønn ute og går når man skal tolke reglene, ja.. Men det står jo at ved enkeltgodkjenning skal det foreligge dokumentasjon på norsk/svensk/dansk, så at det ikke står i kapittel 7 tror jeg ikke har noe innvirkning, siden det står tidligere at det skal foreligge ved enkeltgodkjenning. Typegodkjenning er vel det du nevner, ja, der biler innen samme spesifikasjon bruker samma typegodkjenningsnummer for å slippe at hver enkelt bil må inn på kontroll. Det finnes forøvrig forskjellige typegodkjenninger. De som står i det norske vognkortet er den nasjonale typegodkjenningen, som importøren har kjøpt av Vegdirektoratet. Importbiler er gjerne e-merket (EØS-typegodkjenning eller hva det heter), som da blir en annen typegodkjenning, hvor man også slipper å betale for godkjenningen ved import. Enkeltgodkjenning tolker jeg også som det du nevnte ved import, eller generelt alt som gjøres med en bil som gjør at man fraviker de spesifikasjonene som står oppgitt i vognkortet (felg/senk/sitteplasser/osv).. Da gjøres det enkeltvedtak på hver bil, basert på en kontroll utført av godkjent instans (som i flg regelverket er Biltilsynet). Var litt intressant å lese gjennom reglene, så tror kanskje jeg skal forhøre meg litt på jobb om hva dem mener (slipper å sende søknad og behandlingstid ).. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 28, 2006 Enkeltgodkjenning tolker jeg også som det du nevnte ved import, eller generelt alt som gjøres med en bil som gjør at man fraviker de spesifikasjonene som står oppgitt i vognkortet (felg/senk/sitteplasser/osv)..Da gjøres det enkeltvedtak på hver bil, basert på en kontroll utført av godkjent instans (som i flg regelverket er Biltilsynet). Jepp, mye logisk i det du sier her, men er fremdeles ikke 100% enig i den biten. Skal ikke påstå alt mulig her jeg, og er heller ikke ekspert i norsk lov. Men jeg ser mer på det sånn at det er vel govt reknet 4 "typer" biler... 1) Fabrikknye biler som blir masseprodusert og solgt (som min og din) --> typegodkjente biler 2) Fabrikknye biler eller brukte biler som ikke eksisterer i landet (type Bugatti Veyron og sånne kjekke saker) --> Enkeltgodkjente biler 3) Registrerte biler som blir forandret slik at dens konstruksjon ikke stemmer med fabrikkens spesifikasjon lengre (senkesett, felg ++ på en allerede godkjent bil som da må inn til ny kontroll) --> Det er her jeg mener at § 6-7 vil virke. 4) Ombygde biler (vare til 5 seter f.eks) --> §1-4. Kan vel ikke bli enklere den? For en del år siden spurte jeg BT om dette med TUV papirer, fikk til svar at dem måtte godta dette, siden det (ihvertfall den gang) var et høyere kontroll-organ en norske BT. Og TUV leverer jo KUN ut tyske papirer. Satt å leste en del i natt på disse reglene (ja, var trett så det er mulig jeg roter litt nå), og tror det var noe med at en kunne få en enkeltgodkjenning på en bil (som ikke har typegodkjenning) fordi det da kunne fritas for enkelte punkt, som f.eks kollisjonstest. Kjipt å måtte kjøpe 10 Bugattier fordi 9 av dem skulle smelles og sjekkes.... (løse tall) Mulig jeg roter i sammen reglene litt nå. EDIT: Blir liksom litt feil også å bruke samme regelverk på en bil som har fått påmontert senkesett, som en bil som ikke eksisterer i landet fra før som skal registreres. Ikke sandt? Ville jo vært logisk med 2 forskjellige regelverk på disse 2 bilene? Men du sier mye fornuftig du også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 28, 2006 la merke til at H&R nå har begynt med både tysk og engelsk tekst i Tüv papirene sine 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 28, 2006 Jepp, mye logisk i det du sier her, men er fremdeles ikke 100% enig i den biten. Skal ikke påstå alt mulig her jeg, og er heller ikke ekspert i norsk lov. Men jeg ser mer på det sånn at det er vel govt reknet 3 "typer" biler... 1) Fabrikknye biler som blir masseprodusert og solgt (som min og din) --> typegodkjente biler 2) Fabrikknye biler eller brukte biler som ikke eksisterer i landet (type Bugatti Veyron og sånne kjekke saker) --> Enkeltgodkjente biler 3) Registrerte biler som blir forandret slik at dens konstruksjon ikke stemmer med fabrikkens spesifikasjon lengre (senkesett, felg ++ på en allerede godkjent bil som da må inn til ny kontroll) --> Det er her jeg mener at § 6-7 vil virke. For en del år siden spurte jeg BT om dette med TUV papirer, fikk til svar at dem måtte godta dette, siden det (ihvertfall den gang) var et høyere kontroll-organ en norske BT. Og TUV leverer jo KUN ut tyske papirer. Satt å leste en del i natt på disse reglene (ja, var trett så det er mulig jeg roter litt nå), og tror det var noe med at en kunne få en enkeltgodkjenning på en bil (som ikke har typegodkjenning) fordi det da kunne fritas for enkelte punkt, som f.eks kollisjonstest. Kjipt å måtte kjøpe 10 Bugattier fordi 9 av dem skulle smelles og sjekkes.... Mulig jeg roter i sammen reglene litt nå. Morsomt å diskutere dette! Angående hva som går under de forskjellige navnene, så tør jeg ikke påstå noe, men jeg vill trodd at dine pkt 2 og 3 var samma, men ser absolutt poengene dine, så derfor tør jeg ikke påstå noe.. Kan forøvrig også høre med dette på jobb. Men hvor vil du putte inn ombygging av varebiler til personbiler, der det eneste som blir endret er antall sitteplasser totalt (samt kjøretøykluppe og teknisk underkode i vognkortet)..? Jeg ville tro det også var enkeltgodkjenning (sammen med godkjenning av senk/felg), nettopp pga navnet enkeltgodkjenning, der man går inn manuelt og godkjenner hver enkelt bil. Var faktisk ganske morro å få en diskusjon på dette, meninger fra andre ståsteder endrer ens eget ståsted.. Ang TUV, så har også VMAXX begynt med engelsk oversetting i sine papirer. Ganske genialt, står på tysk, så står det på linja under på engelsk med litt mindre skriftstørrelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 28, 2006 Angående hva som går under de forskjellige navnene, så tør jeg ikke påstå noe, men jeg vill trodd at dine pkt 2 og 3 var samma, men ser absolutt poengene dine, så derfor tør jeg ikke påstå noe.. Kan forøvrig også høre med dette på jobb. Men hvor vil du putte inn ombygging av varebiler til personbiler, der det eneste som blir endret er antall sitteplasser totalt (samt kjøretøykluppe og teknisk underkode i vognkortet)..? Jeg ville tro det også var enkeltgodkjenning (sammen med godkjenning av senk/felg), nettopp pga navnet enkeltgodkjenning, der man går inn manuelt og godkjenner hver enkelt bil. My friend, §1-4..... Se på den. Var faktisk ganske morro å få en diskusjon på dette, meninger fra andre ståsteder endrer ens eget ståsted.. . Ja, og det kommer kansje noe fornuftig ut av dette også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 28, 2006 My friend, §1-4..... Se på den. Se der ja.. Da var det et dårlig eksempel. Men da er egentlig spørsmålet her om godkjenning av felg/senk/osv faktisk er enkeltgodkjenning eller ikke, og svaret på det vil gi svar på om dem kan kreve det oversatt eller ikke..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 28, 2006 Men da er egentlig spørsmålet her om godkjenning av felg/senk/osv faktisk er enkeltgodkjenning eller ikke, og svaret på det vil gi svar på om dem kan kreve det oversatt eller ikke..? Forbannet enkelt forklart: JA. Er det §6-7 som gjelder for senk ++, kan dem ikke kreve dette. Mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 28, 2006 Ingen andre enn Anders og jeg som vil diskutere dette? Er jo et stadig tilbakevendene spørsmøl dette. Hvor ofte hører vi ikke om BT som nekter å ta imot TUV papirer, og "kameraten" sin bil går rett igjennom? Med samme papir, bare en annen avdeling på BT? Jeg for min del, kunne tenkt meg å tatt dette litt lengre enn en diskusjon her på forumet. Har jo allerede postet her i tråden at jeg har tatt kontakt med BT. Skal f**n pirke dem litt i sjela jeg.... : smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 28, 2006 Sant som du sier, utifra det jeg vil tro var logisk, så står det ikke noe om språk; Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet. For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Utifra det skulle man ikke trenge oversettelse, men så igjen kommer spørsmålet om godkjenning av ombygging er enkeltgodkjenning, og jeg klarte vertfall ikke å finne noe definisjon på enkeltgodkjenning, så da må man nesten forhøre seg med BT om det. Kan bli spennende å se hva du får som svar, blir nok sikkert til at jeg snakker litt med de på jobb også og hører hvordan de gjør det og hva de mener. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 28, 2006 og jeg klarte vertfall ikke å finne noe definisjon på enkeltgodkjenning Står en del om enkeltgodkjenning i linken...... LINK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 28, 2006 Står en del om enkeltgodkjenning i linken...... LINK Jepp, men fant ingen klar definisjon der heller, men det er kanskje vanskelig å definere. Ellers stod det en del annet intressant der, blant annet om dårlig overskrift i kapittel 6, slik vi påpekte tidligere, der enkeltgodkjenning inngår i "m.m".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 28, 2006 Jepp, men fant ingen klar definisjon der heller, men det er kanskje vanskelig å definere. Ellers stod det en del annet intressant der, blant annet om dårlig overskrift i kapittel 6, slik vi påpekte tidligere, der enkeltgodkjenning inngår i "m.m".. Men har du merket at enkeltgodkjenning pleier å stå i sammen med typegodkjenning? I di forskjellige kapittelene? Hadde vært jævlig morro om det er sånn som jeg mener, at dem "ikke kan" bruke paragrafen "enkeltgodkjenning" ved godkjenning av senk o.l. At § 6-7 er tiltenkt senk/felg. Da står dem fast..... :tilber: :evil: :nana: Hadde vært morro å fått prøvd ut dette litt. Tatt med forskriftene, inn med bilen, "du får ikke senkesettet godkjent, du må ha norsk dokumentasjon", så dratt frem forskriftene..... Bare pent og pyntlig spurt om han kunne denne boka..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 31, 2006 Da har jeg forhørt meg og fått beskjed om at godkjenning av felg/senk ER enkeltgodkjenning, så da har dem retten på sin side når dem krever det oversatt. Enkeltgodkjenning er forøvrig alt der man manuelt går inn og godkjenner et spesifikt kjøretøy basert på dokumentasjon/kontroll (dvs bruktimport, ombygging til personbil, godkjenning av felg/senk, osv) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...