#1 Skrevet September 15, 2005 Som topic sier...skal stramme dette på en aan-motor (20 vt) som sitter i bilen. Har ikke Audi-tool nr. 2079 eller hva det er... Er det bare å sette seg inn..sette bilen i gir, på med brekk, stå på bremsen også kan en person dra til med de rette NM som kreves...?? Kan denne teknikken skade noe i systemet..?? Hva er rett moment her forresten..??..synes som det florerer litt ulike verdier rundt omkring... (350-400 nm og 200 nm + 180 gr. osv). Skal også bruke låselim/gjengesikring her vel..?? Svar mottas med takk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2005 Det skal vel gå greit å gjøre det på den måten du sier. Det eneste som KAN skje er at du kan dra motoren litt rundt likevel fordi svinghjulet glir litt på clutchen, men det er ingen fare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2005 hakke helt svar på det du spør om da jeg bare har festa den bolten med spesial vertøyet til møller (var lærling der før) men et tips hvis du ikke har gjordt det er og kjøpe ny bolt så du slipper at den gammle knekker under montering jeg fikk i hvertfall med ny bolt hvergang jeg sku skifte feks reg reim osv for når jeg gikk på vk1 bil så klarte nemlig en medelev og knekke den bolten og det ente opp med ny veiv i motorn noe som blei ganske dyrt ska bruke locktite på bolten ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 15, 2005 45kg + locktite 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 15, 2005 Øyvind: Jeg har ny bolt ja..fikk beskjed fra Møller om at denne skulle byttes. De sa også at det skulle være HÈLT rent inni der før man satt inn den nye bolten med lock-tite og dro til... Men hvordan få rengjort inni der da....med sånn "gjenge-rense-klør-stang"...?? (Ikke lett å forklare men jeg har brukt en sånn dings en gang..) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 15, 2005 jeg bruker bare trykk luft og blåser event løse partikler ut av hullet det jeg lærte som lærling men husk ha luft tørke på kompresorn slik at du ikke blåser vann inn i gjengne for da kan du være så u heldig at det sprekker ved montering 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 15, 2005 jeg bruker bare trykk luft og blåser event løse partikler ut av hullet det jeg lærte som lærling men husk ha luft tørke på kompresorn slik at du ikke blåser vann inn i gjengne for da kan du være så u heldig at det sprekker ved montering Key, skal ikke ha no vann inni der jeg.. Takk for tipsene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 15, 2005 350nm med verktøyet, 450nm uten verktøyet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 16, 2005 350nm med verktøyet, 450nm uten verktøyet. Uff, 450 høres mye ut....vil helst ikke knekke denne bolten...!!! Hvorfor denne forskjellen på 100 NM her....?? Har en utskrift fra AutoData, mener det står 150 NM + 180 Grader der...og da havner man kanskje på 350 da...?? Hmm, me wonder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 16, 2005 Jeg fikk beskjed på vag om å ikke bruke loctite, men oljebad og riktig moment. Bolten koster ikke mer en ca 80.- så den er verdt å bytte. Husker ikke helt men mener dette var ca 350NM Jeg lånte et spes verktøy som jeg tegnet av og laget mitt eget. Er et enkelt verktøy hvis man kjenner noen med dreibenk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 16, 2005 Uff, 450 høres mye ut....vil helst ikke knekke denne bolten...!!! Hvorfor denne forskjellen på 100 NM her....?? Fordi verktøyet fungerer som en forlenger for momentskralla, vekt/stang prinsippet etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 16, 2005 Men hvorfor skal man ikke gå etter tallene som er oppgitt på Autohidden og ellers alle rep-håndbøker lurer nå jeg noe veldig på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 16, 2005 Bentley sier 450Nm og locktite, men nevner ikke bytte av bolt. Dessverre.. Jeg lånte et verktøy, men poenget med det er at du ikke skal dra til og belaste veiva, men holde igjen skiva som har anleggsflaten. Jeg skulle nok byttet bolten, men får håpe den ikke knekker neste gang.. Noe som kan være greit å ha i nærhetne er derimot et nytt tanreimhjul, for kilen i det støpte hjulet har en tendens til å forsvinne.. I tillegg er det noe herk å utføre, men det kan lønne seg å bytte simmeringen på veiva mens du er der. I hvertfall hvis bilen har gått 200' eller er mer enn 10 år.. Verktøyet kan du lage av et firkantrør, et tynnere rør og et flattjern, men har ikke målene i hodet.. Prøv å google, ellers har jeg også tegninger på verktøy. Bør ikke koste mer enn en 500-lapp hos et verksted hvis du kjenner noen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 17, 2005 Men hvorfor skal man ikke gå etter tallene som er oppgitt på Autohidden og ellers alle rep-håndbøker lurer nå jeg noe veldig på? 350nm med verktøy og 450nm uten er tall som er oppgitt i VAG sin verksted dokumentasjon, du må gjerne prøve Autohidden sine tall om du tør 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 17, 2005 350nm med verktøy og 450nm uten er tall som er oppgitt i VAG sin verksted dokumentasjon, du må gjerne prøve Autohidden sine tall om du tør Da er det greit.. Trodde at Autohidden var til å stole på jeg. Men da er det altså en del feil verdier å finne der da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...