#1 Skrevet September 15, 2005 Har problem med at oljelampen og varsel lyden kommer på plutselig. Dette skjer som regel når turtalet er rund 3000-4000 men ikke hver dag. Det skjer bare av og til. Det har også hend at den lyser ved cruseing i 5'te. Har også lagt merke til at olje trykket er høyt ved kjøring over 5. Det er 3 mnd gamel Castrol Magnatec 5-40 olje i motoren. Kan det skyldes for høgt olje nivå, fortynn olje, gåen sensor eller noe annet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2005 Hvis du har for mye olje på motoren så lyser oljelampa. Hadde sikkert ikke skada å prøvd med en 10-40 eller 15-40 olje hvis motoren har gått langt og oljeforbruket er mer enn vanlig. Sensoren di kan som du sier også være gåen, den er ikke dyr og enkel og skifte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2005 Hvis du har for mye olje på motoren så lyser oljelampa.Hadde sikkert ikke skada å prøvd med en 10-40 eller 15-40 olje hvis motoren har gått langt og oljeforbruket er mer enn vanlig. Sensoren di kan som du sier også være gåen, den er ikke dyr og enkel og skifte. Takk for svar alt høres riktig ut. Bilen har gått 201'. Har tenkt å bruke 15-40 ved neste skift ja. Er litt i tvil om hvor denne sensoren sitter. Det er på en DZ motor / 80 GTE 1,8 K-jet. Jeg tror det er den som sitter på siden av blokka i nærheten av fordeler og olje filter men er ikke sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 5, 2006 Hello ! Har fortsatt samme problem. Har lagt merke til at oljetrykks instrumentet "hopper" melleom 3 og 5 bar ved tommgang. Slik skal det vel ikke være. Kan det være no med olje pumpe?? Har tenkt å skifte oljetrykks sensorene i første omgang. Kan noen fortelle meg hvor de sitter og hvordan man skifter de. Hva de koster og hvor kan man kjøpe de.. Takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 6, 2006 Hadde problemer med sila på oljepumpa en gang, den var nesten tett pga dårlig olje (koks)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 6, 2006 Hadde problemer med sila på oljepumpa en gang, den var nesten tett pga dårlig olje (koks)... For sjekke det ved neste olje skift. Må vel av med bunpanna for å sjekke tenker jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 7, 2006 Bump... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 7, 2006 Hello ! Har fortsatt samme problem. Har lagt merke til at oljetrykks instrumentet "hopper" melleom 3 og 5 bar ved tommgang. Slik skal det vel ikke være. Kan det være no med olje pumpe?? Har tenkt å skifte oljetrykks sensorene i første omgang. Kan noen fortelle meg hvor de sitter og hvordan man skifter de. Hva de koster og hvor kan man kjøpe de.. Takk:) Tror ikke du skal stole 100 % på instrumentet. Det var slik på min også. Mener det sitter en oljetrykksføler nede ved filteret og en i bakkant av toppen. Den ene måler fra 0-2000 omdr og den andre tar over fra 2000 og oppover. Den ene bryteren/føleren er også koblet sammen med "busseren" (lydsignalet du sikkert hører hvis lampa lyser). Står noe om dette i en Hayes-reparasjonshåndbok jeg har...husker ikke alle detaljer). Jeg fikk et verksted til å måle oljetrykket ved å skru ut følerne og koble på ekstern trykkmåler og da så det bra ut. Er visst vanlig at disse følerne ikke er 100 %, men kan jo være slitt motor også... Lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 7, 2006 Takk for alle gode tips. Poster dette bilde jeg fant i min Haynes bok. Til hjelp for andre med samme problem. Her er olje trykk's og temp givere på en 8v motor: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...