#1 Skrevet September 16, 2005 På caddy'n min så begynnte ladelampa å gløde litt, den blir svakere og nesten bort når jeg gir på litt. Er det bare å bytte børstene eller er det hele dynamoen som tar kvelden ? På autohidden står det at det er 35A dynamo på 1,6 Diesel motoren med motorkode JK. Har tenkt å sette inn et lite anlegg med 10" og forsterker.. Da blir vel 35amper litt lite ? Finnes det dynamo fra andre modeller som passer på diesel motoren min som kankje lader litt mer ? Er litt jalla at det blinker i lysa når man skrur opp volumet litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2005 Prøv og bytt ladelampen først du, det tror jeg vil gjøre susen og koster ikke mer enn en tier eller noe slikt. Hvis det ikke hjelper kan du bytte regulator/børsteholder, det er gjerne samme enheten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 17, 2005 Har fått merke at ladelampa funker.. Lyset på caddy'n ble noe dårlig når jeg skulle ut å kjøre etter at det var blitt mørkt. Kikka litt nermere på dynamoen som sitter i caddy'n.. Der er det noen som selvsagt har "mekka" litt, Å det er IKKE meg. Det er tre ledninger som stikker ut fra kontakta på dynamoen.. En er kappa rett av, de to andre er tvinna sammen med en grov ledning som går til pluss polen på batteriet. Synes denne måten å tvinne ledninger på er noe ufullstending, og har derfor lyst til å legge opp igjen på nytt. Derfor lurer jeg på hvordan ledningene egentlig skal være festet ? Hvilke ledninger skal hvor ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2005 Strøm kan være ymse men det er råd og få På dynamoen er det mange viktige ting å ta hensyn til. 1: Det er to tykke ledninger eventuelt bare en - Den ene er Rød og skal til + på batteriet - Den andre er sort og skal til - på batteriet ( Denne kan være intergrert i dynamoen og går direkte til gods via festet) - Det er også en tynn legning som går inn på dynamoen i midten av disse via en flatstift cablesko eller en rund kabelsko. Denne ledningen kommer fra tenningsnøkkelen og er +. 2: Det viktige med den tynne ledningen er at den får + fra batteriet -- går videre til tenningsnøkkel -- videre ut fra tenningsposisjon som vanlig er trinnto på nøkkelen -- videre gjennom i serie med ladelampen ( som må være rett spennong og watt i følge produsent) --- hvor den til slutt ender opp på dynamoen. 3: VIKTIG. Tenner lyset når du kjører og ikke slukker igen STOPP bilen dette kan ødlegge dynamoen. slukker aldrig lyset når du starter kan du kjøre en stund, men den lader ikke men dynamoen blir ikke ødelagt, så bilen om den har elektronikk som trenger strøm vil til slutt stoppe. Blir dette invikla eller Men avsluttende til slutt vil jeg si at dette høres ut til å være børstene ikke diodebru. Om du har et voltmeter (helst analogt (siden det er bedre med variasjoner på 12V) ) sett dette på likestrøm ± og sett målepinnene på + og - på batteriet Spenning før start skal være 12V eller mer, er det under er batteriet defekt og nytt må anskaffes. Start bilen nå skal det vise ca 13 V som er ladestrøm (kan ta litt tid) Gi litt gas med trottelen i maskinrom og det vil stige til 13,8V om lading er ok Fult oppladet batteri vil vise 14,2V om du har eller kan få låne en likestrøm ampermetertang mål ut fra dynamoen rundt den rød lederen da fås et tall for exempel 40A Mål deretter rund de andre røde kablene ut fra batteriet( Alle må gjennom tangen i samme rettning fra batteriet ( Her skal ikke rød dynamotedning være med) du får da for exempel 25A Regnestykket er da 40A-25A= 15A som er strømmen du leverer batteriet fra dynamo. Om du har masse stereoanlegg og du måler 45A Regnestykket er da 40A-45A=-15A som er da manko strøm du leverer ( eller retteresagt mangler ) Da må du få deg større dynamo, NBNBNBNB Husk at dunamo og bilens batterikapasitet erberegnet for bilen slik den var fra fabrikk og det er ikke masse som skal til før du må forsterke strøm anlegget Håper dette kan hjelpe deg og andre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 17, 2005 Litt oppdatering. Har bytta spenningsregulator og børster, hjalp lite eller ingen ting. På kontakta på dynamoen er det ok. Det er bare den ledningen som går til plusspolen på batteriet som er skjøta.. De to andre (den til tenning og den til minus) sitter som de skal.. Har ikke fått målt spenning enda ettersom multimeteret ligger i bilen til pappa å han er på fjellet nå. Men kan det være hele dynamoen som er gåen ? Synes det er veldig rart at ladelampa bare lyser svakt og blir nesten helt borte når jeg gir litt gass. Men den uansett ikke lade ettersom jeg kunne se lyset i lyktene ble dårligere oh dårligere i går kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2005 Litt oppdatering.Har bytta spenningsregulator og børster, hjalp lite eller ingen ting. På kontakta på dynamoen er det ok. Det er bare den ledningen som går til plusspolen på batteriet som er skjøta.. De to andre (den til tenning og den til minus) sitter som de skal.. Har ikke fått målt spenning enda ettersom multimeteret ligger i bilen til pappa å han er på fjellet nå. Men kan det være hele dynamoen som er gåen ? Synes det er veldig rart at ladelampa bare lyser svakt og blir nesten helt borte når jeg gir litt gass. Men den uansett ikke lade ettersom jeg kunne se lyset i lyktene ble dårligere oh dårligere i går kveld. Som nevnt i tidligere post...skift ladelampen og se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 17, 2005 Som nevnt i tidligere post...skift ladelampen og se om det hjelper. Ladelampa er det kun den dioda som sitter i midten av instrument panelet sitter den i en sokkel eller hvordan sitter den ? Har så utrolig lite lyst til å plukke fra hverandre omtrent alt i dash bare for å få ut instrumentene.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 17, 2005 Ladelampa er det kun den dioda som sitter i midten av instrument panelet sitter den i en sokkel eller hvordan sitter den ?Har så utrolig lite lyst til å plukke fra hverandre omtrent alt i dash bare for å få ut instrumentene.. hehe Sitter gjerne inne i instrumentpnalet ja. Selv om det er mye jobb så er det ofte den enkleste og rimeligste løsningen. For meg så virker det som om ladelampen har litt dårlig kontakt eller begynner å bli dårlig rett og slett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 17, 2005 Så selv om dynamo er frisk og fungerer bra, så lader den ikke pga ei lita diode som ikke har godnok kontakt inne i instrumene ? Hvordan i alle dager kan det ha seg ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 17, 2005 Så selv om dynamo er frisk og fungerer bra, så lader den ikke pga ei lita diode som ikke har godnok kontakt inne i instrumene ? Hvordan i alle dager kan det ha seg ? Det er fordi spenningen som går gjennom ladelampen induserer spenning i dynamoen og "starter" ladingen. Uten ladelampe lader ikke dynamoen...med for liten pære må du opp i turtall før den begynner å lade. Minimum effekt på ladelampen er vanligvis 2 watt. Er ikke sikker på hvordan det er med dioder, men på vanlige glødelamper så kan dårlig kontakt gi problemer med lading. Kan være så enkelt som dårlig jording i instrumentpanelet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 17, 2005 Fult oppladet batteri vil vise 14,8V Du mener vel 13,8V vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 17, 2005 ja 14,2,j 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 17, 2005 Diode er kun en "dings som slipper strøm igjennom den ene veien i pilens rettning sjønte du den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 17, 2005 hvis du vil ha større dynamo passer kanskje den fra golf 2 1,6td. Mener den var på 65A. Men du må muligens bytte til lytt kraftigere + kabel da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 17, 2005 [quote name= Kan være så enkelt som dårlig jording i instrumentpanelet.[/quote] glødelampe trenger ikke jording kunn inn og ut denne står i serie ikke paralell : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 17, 2005 hvis du vil ha større dynamo passer kanskje den fra golf 2 1,6td. Mener den var på 65A. Men du må muligens bytte til lytt kraftigere + kabel da. kablene er nokk noe kraftige nok, det er fult mulig å bygge om festene og reim hjul og sette inn stor dynamo, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 17, 2005 Du mener vel 13,8V vel? Spenningen målt på batteriet med motor i gang og noe turtall vil være avhengig av spenningreferansen på regulatoren (ofte 14-14,5V), strømforbruk og tilstanden på batteriet. Spenningen på et fulladet batteri (med motor stoppet) vil aldri overstige 12,8V (syrevekt på 1,28), måler man 12V er batteriet utladet og har syrevekt på 1,16. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 17, 2005 Spenningen målt på batteriet med motor i gang og noe turtall vil være avhengig av spenningreferansen på regulatoren (ofte 14-14,5V), strømforbruk og tilstanden på batteriet. Spenningen på et fulladet batteri (med motor stoppet) vil aldri overstige 12,8V (syrevekt på 1,28), måler man 12V er batteriet utladet og har syrevekt på 1,16. syrevekt på akalisk er nok noe høyere ja 6 seller på 2,2 v er nokk mer riktig mener nå jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 17, 2005 syrevekt på akalisk er nok noe høyere ja 6 seller på 2,2 v er nokk mer riktig mener nå jeg Ved syrevekt på 1,28 vil cellespenningen være 2,12V. Hvordan måler du syrevekt på et alkalisk batteri, og har du dette i bilen din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 17, 2005 Ved syrevekt på 1,28 vil cellespenningen være 2,12V. Hvordan måler du syrevekt på et alkalisk batteri, og har du dette i bilen din? heh bly mener jeg jo og du har helt rett, leser for fort og skriver før jeg tenker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 17, 2005 heh bly mener jeg jo og du har helt rett, leser for fort og skriver før jeg tenker Om du måler syrevekten på en celle til f.eks. 1.24 og legger til 0,84 får du cellespenningen som er 2,1V. Har alle cellene 1,24 ganger man 2,1 med 6 og får batterispenningen på 12,6V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 17, 2005 glødelampe trenger ikke jording kunn inn og ut denne står i serie ikke paralell : Hvis du med dette mener at en glødelampe ikke trenger jording så tar du feil. Uten jording får du aldri glødelampen til og lyse... ...og med glødelampe mener jeg alltså en helt vanlig lyspære med glødetråd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 17, 2005 Hvis du med dette mener at en glødelampe ikke trenger jording så tar du feil. Uten jording får du aldri glødelampen til og lyse......og med glødelampe mener jeg alltså en helt vanlig lyspære med glødetråd. du tar da feil glødelampe står i serie på + det er jeg 100% sikker på, har koplet dette 100 ganger før når lampen står i serie får du et falskt jordingspotensiale over pæren og den lyser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 17, 2005 du tar da feil glødelampe står i serie på + det er jeg 100% sikker på, har koplet dette 100 ganger før når lampen står i serie får du et falskt jordingspotensiale over pæren og den lyser Her sier du først at glødelampen står i serie...og deretter at det er feil? I fare for å ødelegge tråden vil jeg da gjerne vite hva du mener med glødelampe. De aller fleste lyspærer i de aller fleste biler er glødelamper og de er koblet i serie. Spenningen går alltså fra batteriets pluss til en bryter, videre gjennom lyspæren og deretter til batteriets minuspol. Nevner for ordens skyld at jording og minus er det samme i en bil. Vi snakker IKKE om 220 VAC her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 19, 2005 Her sier du først at glødelampen står i serie...og deretter at det er feil? I fare for å ødelegge tråden vil jeg da gjerne vite hva du mener med glødelampe. De aller fleste lyspærer i de aller fleste biler er glødelamper og de er koblet i serie. Spenningen går alltså fra batteriets pluss til en bryter, videre gjennom lyspæren og deretter til batteriets minuspol. Nevner for ordens skyld at jording og minus er det samme i en bil. Vi snakker IKKE om 220 VAC her... Jeg undskylder meg selv om det er blitt mange misforståelser, men en tegning er sisset opp( Glødelampe er bare et ord for lyspøre med glødetrå av wolfram alså foreks. ikke en diode) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...