Hjelp 2.5 TDI med ujevn tomgang

Anbefalte innlegg

Min 1996 A6 2.5 TDI (motorkode AEL) 140hk, begynnte plutselig å gå sikkelig dårlig på tomgang. Er likesom ikke noe driv i det hele tatt. Vanskelig å få den over 2000 o/min, men når man klarer det så går den mye bedre; helt til den detter ned igjen.

Med dårlig tomgang så mener jeg at det høres ut som den kun går på 4/5 syl.

 

Bilen har nå gått 291.000

 

Noen tips?

 

Det har vært foreslått feil drivstoff; noe jeg ikke har fått sjekket ut 100% ennå (kjærringa som fyllte sist og jeg måtte ringe stasjonen igjen på mandag

).

 

All hjelp mottas med STOR takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke : Hei Hei

 

Hvordan er eksosen

 

Sort hvit blå

 

Når du gir gass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. Vanskelig å si da det kommer ganske lite eksos egentlig.

Men jeg var ute å tok en liten test og når jeg får det til å ryke (oppstart og kanskje litt ved å trykke lett på gassen et par ganger) så ser den hvit/grå ut.

 

Vanskelig å si siden det ryker såpass lite og jeg måtte prøve å se sjøl.

 

Det som skjer er at når den går ujevnt så er det umulig å få den over 2000 o/min, men hvis jeg trykker lett på gassen slik at turtallet går "opp" og så ned; litt under 2000 og så trykker på gassen mens det er på bunn så klarer jeg som regel å få den over 2000 og da virker alt som normalt får jeg inntrykk av.

 

Jeg har jo VAG-COM hvorfor går jeg ikke bare å leser av feilkodene? Kanskje det ligger noe spennende der... Brb..

S***N #¤%¤#"% finner ikke USB-seriell overgangen :( Ergo ingen VAG-COM avlesning nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grå/hvit eksos har som regel med kjøling å gjøre, for eksempel vannlekasje inad i motor.

 

Sort er som regel brenstoff dyser

 

Blå er overbelastning

 

Det høres ut som det er den ene diesel dysen din som er noe tett. Disse må tas ut og overhale (Okså kalt trykkes) Gå til et diesel elektro firma) trenger ikke nye(dyre) disse fikses. Demonter dem selv og monter dem etterpå. Lyft systemet og start opp igen.

 

: rolleyes

Og så litt utenom, hadde dette vert bensin motor hadde det mest sansynlig vert en tennplugg ledning med gal eller total motstand ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, høres ut som en plan.

 

Nå har jeg bare Bentley manualen for denne bilen og den inneholder ikke informasjon om 2.5 TDI'en.

Hvor finner jeg informasjon om hvordan jeg lufter systemet?

Dette hadde jo vært kjekt å vite sånn uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.