Anbefalte innlegg

Hei. har en 92 modell golf 3 gti. Motoren lager en skarp tikkelyd som jeg ikke får vekk med oljeskifte eller noe sånt.

Har nettopp skifta ventil tetninger uten at dette hjalp.

 

Så mitt spørsmål er. Hvilken type olje anbefales for min bil med tanke på hvor gammel den er og for å eventuelt dempe tikkelyden litt.

 

Takker for svar!

Eirik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer lyden fortrinnsvis på kald eller mellomvarm motor er det sannsynligvis ventilløfterene som er slitte. Annen (tykkere) olje kan dempe lyden, men du har fortsatt slitte løftere. En annen grunn kan være tette oljekanaler til løfterene eller slitt oljepumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. takker for svar. Tikkelyden er den samme om den er kald eller varm.. hmm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. takker for svar. Tikkelyden er den samme om den er kald eller varm.. hmm.

 

 

Hadde samme tikking som deg antageligvis.. Skifta ventilløftere og ingen tikking.. Ojle gjør ikke underverker.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vakumpumpe på motoren (til bremsene)? Har tidligere vært borti at disse har lagd en hard tikkelyd.

 

Brukte motoren mye olje siden du skiftet tetningene? Synd du ikke skiftet løfterene i samme slengen når kammen først var av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også tikkelyd i en av Golfene jeg har hatt,

Jeg sleit også med tikking i ventilløftere..

Det jeg gjorde var å ha på Omega 909 som er en motoroljetilsetning.

909.jpg

 

Det hjalp noe, men tikkelyden ble ikke helt borte, men jeg har vært borti biler det faktisk har blitt helt borte på også..

 

Så man kan vel nesten kalle det en permanent nødløsning ellerno.. : smil :

 

Jeg har hørt (veit ikke om det stemmer) at enkelte VAG forhandlere har på 909 før nye biler blir levert til kunde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min sin tikker som bare det når den er kald, mne det går over nå motoren er blitt varm.. skal skifte ventil løftere mne blir tikkinga borte ved bare d?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min sin tikker som bare det når den er kald, mne det går over nå motoren er blitt varm.. skal skifte ventil løftere mne blir tikkinga borte ved bare d?

Ja. Tikking kan som sagt også forekomme ved delvis tette oljekanaler eller for lavt oljetrykk, men i 99% av tilfellene forsvinner tikkingen ved skifte av løfterene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min sin tikker som bare det når den er kald, mne det går over nå motoren er blitt varm.. skal skifte ventil løftere mne blir tikkinga borte ved bare d?

Hvis det bare tikker når den er kald så tyder jo det på at når olja blir varm og kommer opp i ventilløftera så får dem smøring nok..

 

Er du nøye med oljeskift på bilen?

Litt tikking når den er kald er egentlig ikkeno å bry seg om på en eldre Golf/Jetta

 

Kan jo også hende motoren trenger litt rens innvendig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare tikker når den er kald så tyder jo det på at når olja blir varm og kommer opp i ventilløftera så får dem smøring nok..

Løfterene tikker ikke p.g.a. for lite smøring men p.g.a. at det er for lite olje inni løfteren og det blir avstanden mellom løfteren og kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfterene tikker ikke p.g.a. for lite smøring men p.g.a. at det er for lite olje inni løfteren og det blir avstanden mellom løfteren og kammen.

Ja veit det, men er det egentlig noe å bry seg om hvis den bare tikker når den er kald??

Veit ikke hva dissa ventilløftera koster jeg, men iogmed at det blir borte når olja blir varm og kommer inn i løftera så er det vel egentlig liten vits å bytte dem mener jeg.. hvertfall på en bil som er noen år gammel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man setter inn nye løftere går det faktisk noen minutter etter oppstart før de slutter å tikke, men derimot vil de aldri tikke senere på hverken kald eller varm motor.

 

Nye løftere koster fra 110/stk på NBS (uoriginale) til rundt 300/stk hos Møller for originale. Velox Motor selger originale for 162/stk ;)

 

Kammen slites fort når det er avstand mellom kam og løfter, og sliter man hull på herdingen på kammen må man i tillegg kjøpe ny kam.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvor du vil hen, men ta en av de gamle Golfa jeg har hatt da.. En 88 gti.

Når jeg kjøpte den tikka det i løftera.

Eneste jeg gjorde med bilen var å rense den innvendig med 50/50 bensin og oljeblanding i noen minutter, bytte olje hver 8tusen km + at jeg hadde på omega909 to ganger ellerno på de 2,5 åra jeg hadde den.

Den bilen fikk ikke akkurat pen behandling, det var bunn gass selvom motoren var kald..

Etter jeg hadde hatt den solgte jeg den til en kompis av meg, som har den ennå.. dette er nesten to år siden.

Han skifta toppdelselpakning på den for ett par mnd siden, og kammen ser helt fin ut.

 

Bilen er like sprek som den var når jeg kjøpte den..

 

Så det jeg mener er bare: hvor mye skal man legge i det på en gammal bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Da vurderer jeg nesten å bytte mine ventil løftere. Så vidt jeg husker når jeg hadde av kammen og topp dekselet så så jeg ingen løftere. Sikkert fordi jeg ikke vet hvordan de ser ud.

 

Hvordan ser de ut og er de vanskelige å skifte selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Da vurderer jeg nesten å bytte mine ventil løftere. Så vidt jeg husker når jeg hadde av kammen og topp dekselet så så jeg ingen løftere. Sikkert fordi jeg ikke vet hvordan de ser ud.

 

Hvordan ser de ut og er de vanskelige å skifte selv?

Her ser du bilde av løfterene, det er de som står igjen under hver lobe. Disse løftes ut og erstattes med nye. Alle er skiftet på 2 minutter.

29 07 05 09 kam_WEB.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bilde :) Verkstedet sko ha 1500kr for å gjøre dette :o pluss løfterne.

 

Men det er en ting til jeg lurer på. jeg begynner faktisk og tvile på om det er ventil løfterne som lager tikkelyden. Tikkelyden er konstandt heletiden. Kald eller varm. Det er liksom en lys tikkelyd.

 

Og når jeg lytter til motoren så høres det ut som lyden kommer fra insprøytningsenheten. Kan det være denne som er slitt?

 

Ingen andre golfer som lager denne lyden i allfall : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bilde :) Verkstedet sko ha 1500kr for å gjøre dette :o pluss løfterne.

 

Men det er en ting til jeg lurer på. jeg begynner faktisk og tvile på om det er ventil løfterne som lager tikkelyden. Tikkelyden er konstandt heletiden. Kald eller varm. Det er liksom en lys tikkelyd.

 

Og når jeg lytter til motoren så høres det ut som lyden kommer fra insprøytningsenheten. Kan det være denne som er slitt?

 

Ingen andre golfer som lager denne lyden i allfall : klø :

 

Innsprøytningssystemet lager tikkelyd ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsprøytningssystemet lager tikkelyd ja :)

 

Betyr dette at det er på tide å bytte dette? Siden jeg har hørt andre golfer og de motorene lager ikke tikkelyd!

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo PRØVE å "lytte" på dysene, for å høre om det er dem som tikker.

 

Skru-jern og hørselvern metoden...... Bare spør hvis du ikke skjønner hva jeg mener.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde til.

den motoren der så det enkelt ut å skifte cam! i forhold til innsprøytningsmotorene til audi 10v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den motoren der så det enkelt ut å skifte cam! i forhold til innsprøytningsmotorene til audi 10v

 

Ja, litt mindre skruing enn på min 10v (AAR)

PA080019_WEB.jpg

PA080032_WEB.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, litt mindre skruing enn på min 10v (AAR)

 

 

jeg kondolerer : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.