#1 Skrevet September 19, 2005 Hei. Har tenkt å bygge meg ny eksos fra turbo og helt bak i rustfritt. Har kjøpt inn potte og sveiseflenser fra Ferrita, hentet dette på gatebil i helga.. Skal forøvrig være i 3" hele veien. Rør og bend kjøper jeg igjennom jobben, får bra med rabatter. Mulig jeg lager jigg/mal til downpipen, så jeg kansje kan lage flere hvis det er interesse for det. Men tar forbehold da jeg må få mitt eget ferdig først.. Lurer da på om noen har gjengedimensjonen på lambdasonden, og hvor man kan få tak i pakning mellom eksosen og det fleksirøret inn på wastegaten? Spurte hos min lokale merkeforhandler, og de fant ikke noe på delefilmen. Lurer også på hva det som er ringet rundt med rødt på bilde nr 2 er for noe? Må dette være med på det nye anlegget? 2,5" Scorpion eksos vil forøvrig bli til salgs etter hvert. Tar gjerne imot innspill og erfaringer fra andre.. Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2005 M18x1,5 er gjengedim til lambda. Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting. Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 19, 2005 oki.. til avgassmålinger ja..trenger vel ikke denne da.. Får prøve å slipe flatene plane og ungå pakning, så får vi se åssen det går.. Blir spennende ihvertfall.. blir byggestart enten denne eler neste uke.. Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 19, 2005 M18x1,5 er gjengedim til lambda. Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting. Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning. Er ikke den grei å måle mottrykket i eksosen med da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 19, 2005 Med 3" eksos er det minimalt med mottrykk så lenge du ikke tenker på å kjøre 500+++hk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 19, 2005 Blei litt usikker her nå.. burde jeg ha denne "koblingen" med? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 19, 2005 tror den blir brukt på EU kontroll 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 19, 2005 ikke no bruk for den nei... skal du bygge ekstremt seinere finner du sikkert en løsning på problemet da "ingen andre" biler har det der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 19, 2005 "Lurer da på om noen har gjengedimensjonen på lambdasonden, og hvor man kan få tak i pakning mellom eksosen og det fleksirøret inn på wastegaten?" Kan det være denne pakningen?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 20, 2005 Se der du!! Mange takk Kenneth. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 20, 2005 M18x1,5 er gjengedim til lambda. Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting. Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning. Er dette gjengedimen på de fleste lamdaer? det gjelder lamda på 90 20vq. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 20, 2005 Er det ikke enklere og kjøpe en "mutter" som man kan sveise fast og skru ned lambda målern til eksosanlegget ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 20, 2005 Du legger vel ut noen bilder fra undersiden på bilen? Kunne vært intressant å se hvordan det ser/vil bli seende ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 20, 2005 Haavard: Dette er ikke standard gjenge dim på mutter, men fåes sikkert kjøpt i en eller annen forretning som driver med rør. Har forøvrig dreid meg en på jobb, er jo ganske så fort gjort. Hans Petter: Ja, skal prøve å få tatt noen bilder underveis.. pleier å glemme dette, men må huske det nå! Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle bestille rør idag. Sa jeg skulle ha 3" som da er 76,2 mm , men viste seg at i "rør" tommer så er 3" 88,9 mm, så vær nøye med å få det i mm mål gutter.. 6 meter med rustfritt 2mm i kvalitet 304 + 10 90 gr. bend i samme kvalitet kom på 1600,- kroner igjennom jobb. så da har totalkostnadene hittil kommet på 3800,- En del billigere da Ferrita skulle ha 13000,- Dårlig bilde men: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 21, 2005 Da nærmer det seg helg, og bygging av eksos.. Har fått laget med endestuss idag, i 1 mm rustfri plate.. Dimmensjon: 180x90 mm Legger ved noen bilder.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 21, 2005 Gromt! detta blir bra detta! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 21, 2005 Da nærmer det seg helg, og bygging av eksos.. Har fått laget med endestuss idag, i 1 mm rustfri plate.. Dimmensjon: 180x90 mm Legger ved noen bilder.. Skulle fylle ut bra i utsparingen for eksosen den.. Men det blir finere med litt grøvre gods der (synes jeg), burde hatt minst 2mm plate.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 21, 2005 Skulle fylle ut bra i utsparingen for eksosen den.. Men det blir finere med litt grøvre gods der (synes jeg), burde hatt minst 2mm plate.. Tror egentlig man ikke ser så forskjell på 1 og 2 mm , bedre vis man har en rund form på slutten som de fleste enderør fra torshov har for eks .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 21, 2005 Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle bestille rør idag. Sa jeg skulle ha 3" som da er 76,2 mm , men viste seg at i "rør" tommer så er 3" 88,9 mm, så vær nøye med å få det i mm mål gutter.. 88,9mm er 3,5".......... Sa rørbutikken 3"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 26, 2005 Dette står oppgitt i katalogen til Br. Dal og Sverdrup og Norsk stål, så er nok en forskjell ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 27, 2005 Da er endelig eksosen ferdig, bortsett fra at jeg må foreta noen små justeringer pga at det noen ganger kommer inni karroseriet. Blei ikke så mye lyd som jeg håpet, men kommer vel etterhvert. Bilen ble friskere å kjøre, lader nå like mye i trdje gir som i fjerde, det gjorde den ikke før. Legger ved noen bilder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 27, 2005 to til: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 27, 2005 enda flere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 27, 2005 Downpipen ble til slutt delt i to, og flenset for å få den inn.. er ikke mulig ellers, og slipper da å bytte hele eller sveise om ved eventuelt turbobytte seinere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 27, 2005 Sånn ser det ut under bak.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...