Prosjekt: Ny eksos Audi S2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt å bygge meg ny eksos fra turbo og helt bak i rustfritt.

 

Har kjøpt inn potte og sveiseflenser fra Ferrita, hentet dette på gatebil i helga..:)

Skal forøvrig være i 3" hele veien.

Rør og bend kjøper jeg igjennom jobben, får bra med rabatter.

 

Mulig jeg lager jigg/mal til downpipen, så jeg kansje kan lage flere hvis det er interesse for det.

Men tar forbehold da jeg må få mitt eget ferdig først.. :)

 

Lurer da på om noen har gjengedimensjonen på lambdasonden, og hvor man kan få tak i pakning mellom eksosen og det fleksirøret inn på wastegaten?

Spurte hos min lokale merkeforhandler, og de fant ikke noe på delefilmen.

 

Lurer også på hva det som er ringet rundt med rødt på bilde nr 2 er for noe?

Må dette være med på det nye anlegget?

 

2,5" Scorpion eksos vil forøvrig bli til salgs etter hvert. :)

 

Tar gjerne imot innspill og erfaringer fra andre.. :)

 

 

Mvh Geir

Bilde(164).jpg

Bilde(167).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M18x1,5 er gjengedim til lambda.

 

Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting.

 

Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki.. til avgassmålinger ja..trenger vel ikke denne da.. ;)

Får prøve å slipe flatene plane og ungå pakning, så får vi se åssen det går..

 

Blir spennende ihvertfall.. blir byggestart enten denne eler neste uke.. :)

 

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M18x1,5 er gjengedim til lambda.

 

Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting.

 

Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning.

 

Er ikke den grei å måle mottrykket i eksosen med da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 3" eksos er det minimalt med mottrykk så lenge du ikke tenker på å kjøre 500+++hk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei litt usikker her nå..

burde jeg ha denne "koblingen" med?

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror den blir brukt på EU kontroll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke no bruk for den nei... skal du bygge ekstremt seinere finner du sikkert en løsning på problemet da ;) "ingen andre" biler har det der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Lurer da på om noen har gjengedimensjonen på lambdasonden, og hvor man kan få tak i pakning mellom eksosen og det fleksirøret inn på wastegaten?"

 

Kan det være denne pakningen?!

Pakning.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M18x1,5 er gjengedim til lambda.

 

Den dingsen du har ringa inn er for å måle avgasser, oppskrytt ting.

 

Pakning bør møller ha, hvis ikke er det beste å slipe flatene plane og ikke bruke pakning.

Er dette gjengedimen på de fleste lamdaer? det gjelder lamda på 90 20vq.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke enklere og kjøpe en "mutter" som man kan sveise fast og skru ned lambda målern til eksosanlegget ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du legger vel ut noen bilder fra undersiden på bilen? Kunne vært intressant å se hvordan det ser/vil bli seende ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haavard: Dette er ikke standard gjenge dim på mutter, men fåes sikkert kjøpt i en eller annen forretning som driver med rør.

Har forøvrig dreid meg en på jobb, er jo ganske så fort gjort. :)

 

Hans Petter: Ja, skal prøve å få tatt noen bilder underveis.. pleier å glemme dette, men må huske det nå!

 

Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle bestille rør idag.

Sa jeg skulle ha 3" som da er 76,2 mm , men viste seg at i "rør" tommer så er 3" 88,9 mm, så vær nøye med å få det i mm mål gutter.. :)

 

6 meter med rustfritt 2mm i kvalitet 304 + 10 90 gr. bend i samme kvalitet kom på 1600,- kroner igjennom jobb. så da har totalkostnadene hittil kommet på 3800,- :) En del billigere da Ferrita skulle ha 13000,-

 

Dårlig bilde men:

Bilde(168).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da nærmer det seg helg, og bygging av eksos.. :)

 

Har fått laget med endestuss idag, i 1 mm rustfri plate..

 

Dimmensjon: 180x90 mm :D

 

Legger ved noen bilder..

Bilde(172).jpg

Bilde(173).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da nærmer det seg helg, og bygging av eksos.. :)

 

Har fått laget med endestuss idag, i 1 mm rustfri plate..

 

Dimmensjon: 180x90 mm :D

 

Legger ved noen bilder..

 

Skulle fylle ut bra i utsparingen for eksosen den.. Men det blir finere med litt grøvre gods der (synes jeg), burde hatt minst 2mm plate..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle fylle ut bra i utsparingen for eksosen den.. Men det blir finere med litt grøvre gods der (synes jeg), burde hatt minst 2mm plate..

 

Tror egentlig man ikke ser så forskjell på 1 og 2 mm , bedre vis man har en rund form på slutten som de fleste enderør fra torshov har for eks ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle bestille rør idag.

Sa jeg skulle ha 3" som da er 76,2 mm , men viste seg at i "rør" tommer så er 3" 88,9 mm, så vær nøye med å få det i mm mål gutter.. :)

 

88,9mm er 3,5".......... Sa rørbutikken 3"? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette står oppgitt i katalogen til Br. Dal og Sverdrup og Norsk stål, så er nok en forskjell ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er endelig eksosen ferdig, bortsett fra at jeg må foreta noen små justeringer pga at det noen ganger kommer inni karroseriet.

 

Blei ikke så mye lyd som jeg håpet, men kommer vel etterhvert.

Bilen ble friskere å kjøre, lader nå like mye i trdje gir som i fjerde, det gjorde den ikke før. :)

 

Legger ved noen bilder.

Bilde 026.jpg

Bilde 029.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Downpipen ble til slutt delt i to, og flenset for å få den inn.. er ikke mulig ellers, og slipper da å bytte hele eller sveise om ved eventuelt turbobytte seinere.. :)

Bilde 008.jpg

Bilde 009.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.