Prosjekt: Ny eksos Audi S2

Anbefalte innlegg

Har dessverre ikke fått tatt noen bilder av hele anlegget ferdig, men skal prøve å gjøre dette en gang. Blei litt stress på slutten.. :)

 

Så da er gamle bakpotta mi til salgs:

 

Ser forøvrig sånn ut.. :)

Bilde(179).jpg

Bilde(180).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hans Petter: Ja, skal prøve å få tatt noen bilder underveis.. pleier å glemme dette, men må huske det nå!

 

Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle bestille rør idag.

Sa jeg skulle ha 3" som da er 76,2 mm , men viste seg at i "rør" tommer så er 3" 88,9 mm, så vær nøye med å få det i mm mål gutter.. :)

 

Ser jo bra ut dette :)

 

Er forskjell på "snikker tommer" og rør tommer ja, der har jeg å driti meg ut : smil :

hehe...

 

Lykke til videre.

 

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

 

Tar opp igjen denne gamle tråden jeg, da jeg skal til å bygge 3" på min S2 etterhvert også :)

Lurer på om du har noen sånn ca oversikt over hvor mye rør som gikk med? Hvor mange 90 og 45gradere brukte du? Hadde vært fint om du hadde noen ca-tall her i allefall, så jeg kan handle inn! :)

 

Og ser du fikk lurt den over bakakslingen også ja, trodde dette var omtrent umulig jeg ? : klø : Har kikket på min og det ser TRANGT ut ! ;)

 

Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. :)

 

Jeg kjøpte inn 6 meter med rør, og tror det var 10 90 graders bend.

Dette betalte jeg 1700 kroner for, men kjøpte gjennom jobb, så det er vel fort halve prisen.

 

Når det gjelder 45 graders bend, så er det bare å kappe et 90 grader i to! :)

 

Totalt brukte jeg ca 4,5 meter med rør, og 7 bend.

Flenser kjøpte jeg hos Ferrita på spydberg, 150 kroner for paret med pakning, med andre ord ikke verdt bryet med å lage selv.

Har flenset eksosen 4 plasser, ca midt på downpipen, får den ikke inn ellers, nede i enden av downpipen, rett før bakakslingen, og litt før høyre drivaksel bak. Dete gjør anlegget meget lett å demontere og justere.

 

Hvis orginalturboen står i trenger du og en reduksjon fra 3" til 2,5", og en muffe med innvendig gjenge M18x1,5 til Lambda'en.

 

Potte får du også fra Ferrita Spydberg, betalte 1980,- inkl. moms for min tror jeg det var, og dette skulle være racing potte, hva nå enn det vil si. :)

 

Lyden har kommet mer og mer, så den er jeg fornøyd med, høres faktisk litt pinglete ut innenifra bilen, helt til jeg lot en kompis kjøre mens jeg stod utenfor, da var den ikke fullt så pinglete lenger. :)

 

Skulle det være noe mer du lurer på så er det bare å spørre.

 

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. :)

 

Jeg kjøpte inn 6 meter med rør, og tror det var 10 90 graders bend.

Dette betalte jeg 1700 kroner for, men kjøpte gjennom jobb, så det er vel fort halve prisen.

 

Når det gjelder 45 graders bend, så er det bare å kappe et 90 grader i to! :)

 

Totalt brukte jeg ca 4,5 meter med rør, og 7 bend.

Flenser kjøpte jeg hos Ferrita på spydberg, 150 kroner for paret med pakning, med andre ord ikke verdt bryet med å lage selv.

Har flenset eksosen 4 plasser, ca midt på downpipen, får den ikke inn ellers, nede i enden av downpipen, rett før bakakslingen, og litt før høyre drivaksel bak. Dete gjør anlegget meget lett å demontere og justere.

 

Hvis orginalturboen står i trenger du og en reduksjon fra 3" til 2,5", og en muffe med innvendig gjenge M18x1,5 til Lambda'en.

 

Potte får du også fra Ferrita Spydberg, betalte 1980,- inkl. moms for min tror jeg det var, og dette skulle være racing potte, hva nå enn det vil si. :)

 

Lyden har kommet mer og mer, så den er jeg fornøyd med, høres faktisk litt pinglete ut innenifra bilen, helt til jeg lot en kompis kjøre mens jeg stod utenfor, da var den ikke fullt så pinglete lenger. :)

 

Skulle det være noe mer du lurer på så er det bare å spørre.

 

 

Mvh Geir

 

ser ut som du har sveisa før i hvertfall! veldig bra syntes jeg! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjell på rør og snikkertommer?

En tomme er nå vel 2,54cm uansett vel? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjell på rør og snikkertommer?

En tomme er nå vel 2,54cm uansett vel? :confused:

 

 

Hmm... lurer på om den kan være så enkelt som det måles utvendig diameter på eksosrør og innvendig på rørlegger rør. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre ikke fått tatt noen bilder av hele anlegget ferdig, men skal prøve å gjøre dette en gang. Blei litt stress på slutten.. :)

 

Så da er gamle bakpotta mi til salgs:

 

Ser forøvrig sånn ut.. :)

Mårning. Har du denne enda eller? Er det 2,5"? Da passer den vel på en 90 20v?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bygge nytt eksosanlegg å min bil jeg også..

Gjengen på lambda'en er vel samme på en 2.3l ?

Er det mye å hente på å fjerne katalysatoren ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mårning. Har du denne enda eller? Er det 2,5"? Da passer den vel på en 90 20v?

 

Denne er solgt dessverre.. :o

 

Gjengene ville jeg tro er de samme ja.. merker en viss forskjell, men er kunn litt på "draget" ifra bunn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som du har sveisa før i hvertfall! veldig bra syntes jeg! :)

Takk takk.. har faktisk ikke sveiset veldig mye, men øvelse gjør mester! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg kom til å spekulere på i dag.. Hvis jeg skal bygge ny eksos uten katalysator, å bare setter lamda'n rett på røra vil det jo bli forskjell i verdiene til lambda'n før å etter jeg bygger om.. I og med at katalysatoren bremser utstrømminga nå, det vil den ikke gjøre når den ikke er der.. :confused:

 

Er det noe i det eller er det bare å drite i det ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjell på rør og snikkertommer?

En tomme er nå vel 2,54cm uansett vel? :confused:

 

Jo, det skal jeg svare på, når det gjelder rør så er det noe de kaller nominell size! Hva faen det betyr vet ikke jeg, men det vet sikkert noen andre...

Jobber på verksted hvor vi bygger moduler til innstallasjoner på havbunnen i nordsjøen, her bruker vi mye 2" og 5" rør, som det heter, men når du måler dem fysisk så er 2,5" røra ca. 2 7/8"... Så vis du skal kjøpe rør, si du skal ha rør som er 2,5" innvendig/utvendig alt ettersom, å ikke at du skal ha 2,5" rør da dette som regel er fysisk større!

 

Spør du meg så er dette helt idiotisk, hvorfor kalle noe 2,5" som ikke er 2,5"??

Jaja, håper du forstod hva jeg mente!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det skal jeg svare på, når det gjelder rør så er det noe de kaller nominell size! Hva faen det betyr vet ikke jeg, men det vet sikkert noen andre...

Jobber på verksted hvor vi bygger moduler til innstallasjoner på havbunnen i nordsjøen, her bruker vi mye 2" og 5" rør, som det heter, men når du måler dem fysisk så er 2,5" røra ca. 2 7/8"... Så vis du skal kjøpe rør, si du skal ha rør som er 2,5" innvendig/utvendig alt ettersom, å ikke at du skal ha 2,5" rør da dette som regel er fysisk større!

 

Spør du meg så er dette helt idiotisk, hvorfor kalle noe 2,5" som ikke er 2,5"??

Jaja, håper du forstod hva jeg mente!

Mener du at diameteren invendig er mer en 2,5" når det er 2,5" eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg kom til å spekulere på i dag.. Hvis jeg skal bygge ny eksos uten katalysator, å bare setter lamda'n rett på røra vil det jo bli forskjell i verdiene til lambda'n før å etter jeg bygger om.. I og med at katalysatoren bremser utstrømminga nå, det vil den ikke gjøre når den ikke er der.. :confused:

 

Er det noe i det eller er det bare å drite i det ? :P

 

Lambdaen måler vel bare blandingen av luft og bensin, og ikke gjennomstrømning, så det skulle vel ikke by på noe problem.

Mulig det er litt værre på biler med to lambdaer, der den ene står før og den andre etter.

 

Uansett, så har ikke jeg merket noe på min, eneste er ihvertfall i positiv retning.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.