starteren min henger seg opp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Når jeg starter bilen min så henger starteren seg opp. altså att den holder på etter jeg har vridd tenningen. noen som veit ossen man kan fikse dette på bilen min ? :)

 

mvh Haavard Bakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør i alle fall ikke kjøre noe med det, for du kan risikere at starteren "brenner seg fast" og da kan det bli et lite h.... å bytte den etterpå. En på jobben slet med dette på sin 323 og fikk seg ei lita verkstedregning kan man vel si...

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel den går jo av 1-3 sekunder etter jeg har vridd om. men det er så plagsomt!

 

noen som veit hvor jeg burde starte å feilsøke hen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis en av to ting:

- Slitasje på tannkransen, enten på starter eller svinghjul...eller begge, som gjør at den ikke klarer å trekke seg tilbake igjen

 

- Begynnende brente kontakter på innslaget som gjør at den ikke "slipper" med en gang

 

Sistnevnte er mest sannsynlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette problemet på en Rallye Golf jeg hadde. Den var svært så lite i bruk og etter en vinterlagring fikk jeg dette problemet. Tok starteren ut av bilen demonterte den rengjorde og smurde opp. Ingen problem etter det.

 

 

Tom R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette problemet på Corren. Der var den også treig med å slå inn.. altså at den spant rundt med en gang uten å dra rundt svinghjulet.

 

Løsningen ble å jekke opp bilen og ta den ut. Smurte den så opp med silikonfett og etter det ble alt fint. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, tror jeg kommer til å ta den ut og sjekke den litt, men hva skal jeg smøre på den? selve hjulet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et tannhjul ytterst på en stang. Den stangen skal kunne dras inn og ut av starteren i en bevegelse velkjent for alle menn og de fleste damer. :P

 

Smør den godt inn.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe,,, tror jeg forsto den! ;) får se hva jeg får gjort neste gang jeg har mekketime;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tannhjulet glir på noe som kalles bendix'en, og er en frikoblingsfunksjon. Noen ganger kan også fjæra på denne knekke, og gi dårlig retur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er billigst da i såfall? kjøpe en på dynga for 400 eller fikse dette selv?

 

Men har hørt att noen har problemer med tenningsnøkkelen også da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den ikke drar tilbake i det hele tatt ville jeg kjøpt en ny på dynga og smurt den opp før jeg byttet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida, den drar seg tilbake, men det virker liksom som om den prøver og starte etter jeg har skrudd av tenninga, må liksom da tenninga fram og tilbake ett hakk, for å få den til å gå tilbake.

 

Tror det har noe med att motoren får ett såpass lavt turtall slik att den klarer å dra seg tilbake, når jeg skrur av tenninga. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du liksom må "skru av starteren" med nøkkelen er det nok i tenningslåsen problemet ligger. Antakelig noe som går tregt der. Har du f.eks akkurat fått slipt ny nøkkel? Prøv å smøre låssylinderen litt. Mulig du må skifte tenningslås eller noe som heter tenningsbakstykke. Det er den elektriske kontakta på låssylinderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, ja jeg får vel se på detta, takk for hjelpen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt hele den elektriske delen på tenningslåsen, der er det en liten tapp som knekker innimellom, litt knot å bytte, men funker helt topp etterpå. Mange med C4-biler (i hvertfall i USA!) som har fått ødelagt starteren på denne måten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.