Hjelp! Hydraulikkoljen forsvant!

Anbefalte innlegg

Når jeg kom hjem i ettermiddag og skulle rygge bilen på plass hørte jeg plutselig at servoen begynte å skrike : eek :

Åpnet panseret, og der så jeg at det hadde vært lekkasje ved beholderen/tanken for hydraulikkoljen. Det kan se ut som om det har kommet ut ved toppen, da det var olje her, og det så ut til å ha runnet herfra og videre nedover langs tanken.

Nivået i tanken er nå veldig lite, på minimum på peilestangen. Kan ikke se noen lekkasjer noen andre steder, og ingen varsellampe lyser.

Så jeg lurer på hva dette kan skyldes, noen som har en ide? Kan det være så enkelt som at toppen er defekt?

Har ikke hatt noe problem med dette tidligere...:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei.... hadde samme problem med min en gang....da var det alurøret forran radiatoren som hadde et lite hull.....ledningen til høydejusteringa hadde gnagd seg igjennom : klø :

fikk det loddet...... :)

 

kan jo være at det er den slangen i bunnen av koppen som har en dårlig slangeklemme eller et hull...

 

spruter jo over alt den der dritten..... : bråk :

 

ps:husk å fylle riktig type servo olje....da pumpene er ganske nøye på dette...

ikke vanlig hydralikkolje eller atf olje/automatolje.... :)

bør heller ikke kjøres med lekkasje...da pumpene lett kan skjære seg...disse dreves jo av register reima....å da kan det jo bli virkelig trivelig :)

men dette vet du sikkert.....

 

lykke til med å finne feilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servopumpa drives av egen reim, ikke av registerreima.

 

Jeg hadde lignende problem på min 200, servoolja spruta ut rundt lokket på tanken hvis nivået i tanken var over minimumsmerket. Jeg løste problemet midlertidig ved å alltid ha akkurat på minimum med olje, etterfylte etter hvert som pumpa lekte ut olje. Problemet viste seg å være trykkventilen inni pumpa, den sendte trykket feil ved eller noe sånt, det endte opp med manglende bremse og styreservo til slutt. Jeg bytta ventilen med en brukt fra ei annen pumpe og bytta alle pakninger. Etter det kom det aldri en dråpe ut av tanken, selv med oljenivået på max.

Kan jo tenkes det er noe lignende som er i veien med din pumpe også.

 

Hvis slangen fra bunnen av tanken ned til 'bomba' er morken (noe som er ganske vanlig) ser du lett dette ved å kikke under bilen der bomba henger. Se om det er mye servoolje som renner nedover slangen.

 

Og som Bård sier, GO002000 er alfa omega på systemet. Koster vel rundt 150-170/liter på vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får ut å lete litt mer imorgen da : rolleyes

Skal også få tak i ny/mer olje imorgen, kjører på VAG og får tak i original olje, er vel tryggest det.

 

Men pumpen drives vel av en egen reim, og ikke registerreima?

 

Edit: Der kom Kay meg i forkjøpet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får ut å lete litt mer imorgend da : rolleyes

Skal også få tak i ny/mer olje imorgen, kjører på VAG og får tak i original olje, er vel tryggest det.

 

Men pumpen drives vel av en egen reim, og ikke registerreima?

 

Jup, ei reim til dynamo, ei reim til servo, ei reim til ac... alle reimer gnikser i velkjent R5-stil såklart... *angst*

Men du slipper vel unna ac-reima på coupen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jup, ei reim til dynamo, ei reim til servo, ei reim til ac... alle reimer gnikser i velkjent R5-stil såklart... *angst*

Men du slipper vel unna ac-reima på coupen? :)

 

Jepp, slipper denne ac-reima jeg vettu, men har ikke hatt så mye imot å hatt den der ;)

 

Ble du kvitt "hylingen" ved å kjøre med nivået i tanken på akkurat minimum hele tiden da? Eller du hadde kanskje ikke denne lyden?

Kom det plutselig til deg også? Det jeg reagerer litt på, at det skal komme så plutselig... kjørte hjem fra skolen, stoppet på Goma og satte av en kompis, manøvrerte og snudde bilen der, hørte ingenting, kjørte rett på Rensvik, og der ble det rene orkesteret framme : eek ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei pumpa mi hylet ikke. Den bare ga mindre og mindre trykk ut rette veien. Men i og med at din lager lyd er det jo helt klart noe som ikke stemmer. Pumpene kan lage litt lyd om det kommer luft inn sammen med olja. Ellers skal de vel normalt ikke støye noe særlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, da har vi kanskje funnet synderen :)

 

Fikk tid til å tittet ekstra godt framme i motorrommet idag, og med ny olje påfylt og motoren i gang, fant jeg et ørlite hull på ene slangen. Her piplet det litt olje ut, nesten pulsvis, og det kan vel også føre til at det blir sugd luft og pumpen "hyler" slik som du beskriver Kay?

Men det jeg ennå stusser litt over, er all oljen jeg fant ved og på tanken igår :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lekkasje gjorde at hele motorrommet var nedgriset. Hvis trykket blir stort nok kan vel oljen sprute ganske langt :)

Skal ikke se bort fra at du slipper unna med å bytte slangen, du begynner jo med den såklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket på ei sånn servopumpe holder ca 70 bar. Med andre ord så spruter det olje i ALLE retninger når det går hull på noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er snakk om høyt trykk er forsåvidt greit, men allikevel så er det litt pussig om oljen skal "hoppe" over halve motorrommet uten å legge igjen en eneste oljedråpe, for så å lande på toppen av tanken :P Rundt hullet i slangen er det ikke noe annet oljesøl enn på selveste slangen og under den der oljen har rent nedover....

Det kan se ut som om det pipler ut fra toppen på tanken rett etter at motor er stoppet. Men dette kan ikke ha noen forbindelse med at systemet suger luft gjennom hullet i slangen, og får dermed for mye luft i tanken, og toppen blåser ut overskuddstrykket? For det er vel samme funksjon på denne toppen som for toppen på ekspansjonstanken til kjølevæsken?

 

Var forøvrig på VAG og skulle bestille ny slange, 960,-kr takk for 20cm med slange : eek : Tess klarte ikke å lage ny på grunn av slangens utforming/bøy. I tillegg kommer oljen som koster 210,-kr pr liter! : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slangen som går fra pumpa til styresnekka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er slangen som går ifra toppen på pumpa, og videre foran radiatoren og til bunnen av tanken :)

 

Fikk fikset slangen her i ettermiddag, tok meg en liten halvtime det. Med bulketape og skikkelig krympestrømpe beregnet for industriell bruk er det mye som kan fikses, pussig hva man finner i garasjen bare man leter litt ;) Nå gjenstår det å se hvor lenge det varer :P Noe jeg tror det vil gjøre en stund, men *bank i bordet* for sikkerhets skyld... Lyden og lekkasjen forsvant i allefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Servopumpa drives av egen reim, ikke av registerreima.

 

Jeg hadde lignende problem på min 200, servoolja spruta ut rundt lokket på tanken hvis nivået i tanken var over minimumsmerket. Jeg løste problemet midlertidig ved å alltid ha akkurat på minimum med olje, etterfylte etter hvert som pumpa lekte ut olje. Problemet viste seg å være trykkventilen inni pumpa, den sendte trykket feil ved eller noe sånt, det endte opp med manglende bremse og styreservo til slutt. Jeg bytta ventilen med en brukt fra ei annen pumpe og bytta alle pakninger. Etter det kom det aldri en dråpe ut av tanken, selv med oljenivået på max.

Kan jo tenkes det er noe lignende som er i veien med din pumpe også.

 

Hvis slangen fra bunnen av tanken ned til 'bomba' er morken (noe som er ganske vanlig) ser du lett dette ved å kikke under bilen der bomba henger. Se om det er mye servoolje som renner nedover slangen.

 

Og som Bård sier, GO002000 er alfa omega på systemet. Koster vel rundt 150-170/liter på vag.

FAEN........tenkte vann pumpe jeg nå : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.