Hva kan fjærnes rundt en MC motor(A100TQ) uten og gå ut over forbruk/driftssikkerhet?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett det er en del ræl rundt motoren (MC) (kullfilter+++)

 

(Bilen er forresten en 86 A100 TQ avant)

 

Hva av dette kan jeg kaste langt langt vekk uten at bensinforbruket stiger?

 

Tenkte og rydde litt der nå : rock :: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er montert dit har en funksjon.. ;)

 

Å ta vekk f.eks. kullfilteret har da ingenting for seg. Motorstyringen styrer forresten en ventil til det filteret, så du vil få feilkode om du fjerner det.

 

Stort sett eneste jeg kan komme på som ikke innvirker på noe er kjøleviften til dysene og den elektriske vannpumpen, men det er da ikke noe poeng i å ta det vekk om det funker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du kjøper et billig hiddensprut kan du kaste det meste, inkl den store klossen av en k-jet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er montert dit har en funksjon.. ;)

 

Stort sett eneste jeg kan komme på som ikke innvirker på noe er kjøleviften til dysene og den elektriske vannpumpen, men det er da ikke noe poeng i å ta det vekk om det funker..

 

kjøleviften til dysene sparer deg for sprekte dysepakninger ved hard kjøring og stopp

elektriske vannpumpen gjør at det ikke koker i toppen etter hard kjøring og stopp

 

Men AC kan du jo kaste ut :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ta vekk f.eks. kullfilteret har da ingenting for seg. Motorstyringen styrer forresten en ventil til det filteret, så du vil få feilkode om du fjerner det.

 

På MC motor med MAC 14 hjerne får en ikke feilmelding. Er 100% sikker :)

 

Tom R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøleviften til dysene funker ikke mot noe særlig annet enn "vapor-lock" etter min erfaring, dysepakningene er steinharde og fulle av småsprekker etter snart 20 år uansett.. :D

 

Den elektriske vannpumpen er kjekk å ha, men ikke noe "must" hvis man passer på å ikke stoppe motoren med en gang etter å ha kjørt litt hardt..

 

AC derimot, det er en nødvendighet.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du kjøper et billig hiddensprut kan du kaste det meste, inkl den store klossen av en k-jet.

Det er under hard vurdering ;)

Noen som vet hva det kommer på og kjøpe allt man trenger til det? (MS eller VEMS)

 

Jeg har verken dysevifte eller den elektriske kjølepumpa, men jeg har nye pakninger på dysene da :P (om noen har en pumpe liggende, så er jeg interesert i en...)

 

Vil det si at jeg kan fjærne det som jeg har merket med rødt på tegningen uten problemer?

 

Da blir det jo bare færre steder det kan være lekasjer...

slanger-MC-motor-merket.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De slangene står ikke under trykk og har ikke olje/oljedamp i seg, så lekkasjer her er så og si ikke-eksisterende. Hva skal du gjøre med luftingen fra tanken om du tar vekk kullfilteret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatoren kan fjernes, men om det gir bensinsparing er vel lite trolig. Det gir sannsynligvis mere effekt i motoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katten skal vekk uansett ja ;)

 

Bensintanken har ikke noen lufting der, så kullfilteret vandrer nok en av dagene :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.