Clutch problem -99 S4 biturbo

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt ca 500 mil med ny kraftigere clutch (AWE stage 2) begynte jeg å få problem med å få denne til å frigjøre. Til slutt nesten umulig å sette den i gir når bilen sto i ro.

Startet med å få ny hovedsylinder og lufting på VAG verksted uten att det hjalp. Konklusjon fra dei var att clutch var noe gale med.

Etter det har jeg skiftet clutch, ny slavesylinder og slange/rør mellom sylinderene. Fortsatt samme problemet etterpå. Alvorleg frustrerende !!!

Håper på luft i systemet, men er jo luftet med trykk på verksted.

 

Noen som vært borti dette problemet? Forslag om hva som gjør dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha kjørt ca 500 mil med ny kraftigere clutch (AWE stage 2) begynte jeg å få problem med å få denne til å frigjøre. Til slutt nesten umulig å sette den i gir når bilen sto i ro.

Startet med å få ny hovedsylinder og lufting på VAG verksted uten att det hjalp. Konklusjon fra dei var att clutch var noe gale med.

Etter det har jeg skiftet clutch, ny slavesylinder og slange/rør mellom sylinderene. Fortsatt samme problemet etterpå. Alvorleg frustrerende !!!

Håper på luft i systemet, men er jo luftet med trykk på verksted.

 

Noen som vært borti dette problemet? Forslag om hva som gjør dette?

 

Hei.

Litt seint svar men....

 

Får frysninger av å lese dette.Har opplevd det samme i sommer.

Monterte ecstuning stage 3 clucth. Men fikk ikke frikoblet. Luftet godt,spekulerte mye,ringte litt rundt(takk til Morten Bondø forresten)..... Fant ut at selvjusteringsmekanismen sannsynligvis ikke var resatt.

Ned med kassen igjen,resatt og opp igjen,bare for å støte på samme problemet...Vart enda mere frustrert.....

Ringte litt rundt, dro til det lokale audi verkstedet for å lufte med trykkluft og høste erfaringer....Men ikke forbanndet....Clutchen ville ikke frikoble!!

 

Ned med kassen IGJEN!!! Det er mye arbeid på denne bilen.

Tok å sammenlignet arbeidslengden\slaglengden til den nye trykk platen vs den originale i en hyd presse,og fant ut at den nye ikke hadde ville gå like langt,ergo ikke frikoble ordetlig......Men hva som forårsaket det er uvisst. Måtte sette på den originale igjen.Og den er litt for slapp i presset, så den slure litt av og til. det betyr at jeg må ned med gearkasse igjen til vinteren..

 

Litt vanskelig å forklare med ord men men...

 

Hva har du funnet ut? Litt interessant iom at din fungerte en stund......

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=34138

 

Mvh.

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har tatt noen telefoner på dette problemet nå, både til VAG og andre med mer peiling enn meg. Det som mest sannsynleg er problemet er faktisk svinghjulet. Våre biler, og andre, har dobbelmasse svinghjul som har en kjerne av silikon for å dempe belastninger. Andre kan sikkert forklare dette bedre enn meg. Men uansett er det visst ett problem (sjeldent hos VAG :)) att desse svinghjulene ikke tåler høyere moment/hk/temperatur som en får ved oppgradering av motor.

 

Tilbakejustering av trykkplate er ikke aktuellt problem for meg da ny fulgte med clutch.

 

Jeg har allerede bestillt nytt lettere alu svinghjul fra ECS tuning. Og selfølgelig ble det litt andre godsaker samtidig.

 

Skulle kjøpt deg en RS4 isteden du og vel? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har tatt noen telefoner på dette problemet nå, både til VAG og andre med mer peiling enn meg. Det som mest sannsynleg er problemet er faktisk svinghjulet. Våre biler, og andre, har dobbelmasse svinghjul som har en kjerne av silikon for å dempe belastninger. Andre kan sikkert forklare dette bedre enn meg. Men uansett er det visst ett problem (sjeldent hos VAG :)) att desse svinghjulene ikke tåler høyere moment/hk/temperatur som en får ved oppgradering av motor.

 

Tilbakejustering av trykkplate er ikke aktuellt problem for meg da ny fulgte med clutch.

 

Jeg har allerede bestillt nytt lettere alu svinghjul fra ECS tuning. Og selfølgelig ble det litt andre godsaker samtidig.

 

Skulle kjøpt deg en RS4 isteden du og vel? ;)

 

Hhmmmm....det der med svinghjul det syntes jeg hørtes rart ut......Er klar over at vi har dobbelmasse svinghjul...Men har ikke hørt om andre som har hatt trøbbel med den etter trimming......

Og hos meg er det nok ikke svinghjulet.Problemet oppsto med en gang jeg hadde montert den.Så svinghjulet hadde ikke merket noe til økt moment\hk enda.Men det er litt annerledes hos deg, iom at det fungerte en stund.....

Og hos meg fungerte clutchen igjen når jeg brukte den original trykkplaten på kevlar discen.....

 

Har du fått tak i noen som har litt peiling på dette i Norge? Tenker på firma etc?

 

Selvfølgelig skulle man bare ha kjøpt rs4 isteden......Ett ordentlig eksosanlegg og chip=450 hk\600Nm....:-)

 

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel lite annet igjen å prøve. Har snakket med AWE tuning idag, ukjent problem for dei.Men skulle sjekke med sin produsent av clutch.

De mente og att viss selvjusteringen av trykkplate var ut av lage så ville det bli motsatt problem, clutch ville slure.

 

Å ringe rundt til de forskjellige biltunere i norge har jeg nesten gitt opp, får like mange forskjellige svar som personer en snakker med og/eller de er tydleg sure fordi deler og diverse ikke er kjøpt av dei, og det andre selger er berre noe dritt.

 

Gir deg en tilbake melding når problemet forhåpentligvis ordner seg og håper du kan tipse meg om du finner ut noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel lite annet igjen å prøve. Har snakket med AWE tuning idag, ukjent problem for dei.Men skulle sjekke med sin produsent av clutch.

De mente og att viss selvjusteringen av trykkplate var ut av lage så ville det bli motsatt problem, clutch ville slure.

 

Å ringe rundt til de forskjellige biltunere i norge har jeg nesten gitt opp, får like mange forskjellige svar som personer en snakker med og/eller de er tydleg sure fordi deler og diverse ikke er kjøpt av dei, og det andre selger er berre noe dritt.

 

Gir deg en tilbake melding når problemet forhåpentligvis ordner seg og håper du kan tipse meg om du finner ut noe.

 

 

Du får prøve med nytt svinghjul......Jeg lurer på om det muligens kunne ha fungert med den originale trykkplaten og den nye lamellen din...Men da kommer sikkert du og til å møte på mitt problem.At den slure litt vel maks\hard pådrag.

 

Det er nok san t som du sei, det kan være vanskelig å snakke med de norske biltunere....Mange forskjellige svar og de andre selger bare drit.....Det spørs om du må resonere deg frem til en "favoritt".En som snakker litt fornuftig ihvertfall.....

 

Du får si ifra når du er ferdig og har funnet ut noe....Gjør du alt selv eller?

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får prøve med nytt svinghjul......Jeg lurer på om det muligens kunne ha fungert med den originale trykkplaten og den nye lamellen din...Men da kommer sikkert du og til å møte på mitt problem.At den slure litt vel maks\hard pådrag.

 

Det er nok san t som du sei, det kan være vanskelig å snakke med de norske biltunere....Mange forskjellige svar og de andre selger bare drit.....Det spørs om du må resonere deg frem til en "favoritt".En som snakker litt fornuftig ihvertfall.....

 

Du får si ifra når du er ferdig og har funnet ut noe....Gjør du alt selv eller?

 

Mvh.

Stian.

 

Hallo

 

Var inne på dette: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=32431&page=3 og las og der hadde møller klart og sette clutchplata på feil vei og med det resultatet at den ikkje kobla ut.........

Var berre en tanke : rolleyes

 

Helsing Ingvar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo

 

Var inne på dette: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=32431&page=3 og las og der hadde møller klart og sette clutchplata på feil vei og med det resultatet at den ikkje kobla ut.........

Var berre en tanke : rolleyes

 

Helsing Ingvar

 

Ja, eg var å leste på det der eg og.......Men skjønne f... meg ikke hvordan dem har satt den feil vei på!!?

Det står stemplet inn flywheel side på den ene siden og dessuten er den spline delen utstikkene på andre siden....Ihvertfall på 2,7 literen....Så det skal godt gjøres å sette denne på feil....

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du sjekke ut bildene i prosjekt tråden min, så ser du et gult klistremerke som det står flywheel side på og det at splines er utstikkende på andre siden....

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du sjekke ut bildene i prosjekt tråden min, så ser du et gult klistremerke som det står flywheel side på og det at splines er utstikkende på andre siden....

 

Mvh.

Stian.

 

 

Ja eg forstår ikkje korleis dei kunne ha klart det : klø : Det er no nokså bombesikkert korleis den skal inn da.

Har ikkje skifta på 2.7t da, men har no skifta på 1,8t og ser ikkje heilt korleis møller kunne ha klart det.

 

Har du prøvd og ringe til dahlback eller ace da og høyrt kva dei trur som kan vere gale???

 

Helsing Ingvar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berre noen tanker om clutch problemet vårt.

 

Ser du Stian og har kjøpt clutch fra USA. På papireret som følge med clutchen jeg har fått står det: passer kun til S4 motorer med kode APB, mens vår har kode AGB. Møller fann kun ut att kode APB var en 2.7 med 250 hk i sine hidden, kun produsert 4 mnd i -98. I USA ble S4 solgt fra 2000 ??. Kan det være en forskjell her?

 

Hoved og slavesylinder er like alle inkl.RS4. Kan armen som beveger utløyserlager, som gir lenger vandring ?

 

Har personleg mest tro på att det er trykkplata som er hovedproblemet,for liten vandring. Til å begynne med frigjorde den første clutchen jeg satte inn kun når pedalen var helt i gulvet og startet å ta 2-3 cm ut fra gulv, men fullt inngrep først når pedal var "normalt" ute. Men på min bil kan og svinghjulet være en del av årsaken. Dette på grunn av erfaringer fra andre, også Møller, på samme problem med andre Audier. Og mekanikeren som skiftet den siste clutchen kunne fortelle att han synes det var noe rart med svinghjulet når han teitet til trykkplata. Burde vel gå ett lys opp for en proffesjonell mekaniker da !! I hvertfall når kassen blir tatt ned på grunn av den ikke vil frigjøre.

 

Har snakket med AWE idag og de klarte ikke å få noe svar fra clutch leverandøren, så han tilbyr meg att jeg sende den i retur og få pengene igjen.

Men samme firma selger også RS4 clutcher, så vi ble enige om att han skulle sende meg en sånn idag uten kostnad for å sammenlikne, før jeg sende i retur den jeg har. Har dessverre kasta den orginale.

 

Har du Stian snakket med dei du kjøpte clutchen av ?

Og som du ser, skrur ikke selv på dette. Har ikke tilgang på løftebukk og orker ikke ligge på rygg. Stor jobb og ta ned kassen på desse bilene. Og du har gjort dette tre ganger til nå !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med en clutch som ikke løste ut helt i samme tidsroms som Stian dreiv å plukka girkasser ut og inn :D

 

Hos meg viste det seg ganske enkelt å være en billig 8-8 bolt som holder trykkplata til svinghjulet som hadde tatt kveld!

Bytta alle til 12-9, og dro fast trykkplata på nytt, og ting ble greit igjen.

kløtsj er ømfintlige greier, spesielt 'harde' modifiserte kløtsjer.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berre noen tanker om clutch problemet vårt.

 

Ser du Stian og har kjøpt clutch fra USA. På papireret som følge med clutchen jeg har fått står det: passer kun til S4 motorer med kode APB, mens vår har kode AGB. Møller fann kun ut att kode APB var en 2.7 med 250 hk i sine hidden, kun produsert 4 mnd i -98. I USA ble S4 solgt fra 2000 ??. Kan det være en forskjell her?

 

Hoved og slavesylinder er like alle inkl.RS4. Kan armen som beveger utløyserlager, som gir lenger vandring ?

 

Har personleg mest tro på att det er trykkplata som er hovedproblemet,for liten vandring. Til å begynne med frigjorde den første clutchen jeg satte inn kun når pedalen var helt i gulvet og startet å ta 2-3 cm ut fra gulv, men fullt inngrep først når pedal var "normalt" ute. Men på min bil kan og svinghjulet være en del av årsaken. Dette på grunn av erfaringer fra andre, også Møller, på samme problem med andre Audier. Og mekanikeren som skiftet den siste clutchen kunne fortelle att han synes det var noe rart med svinghjulet når han teitet til trykkplata. Burde vel gå ett lys opp for en proffesjonell mekaniker da !! I hvertfall når kassen blir tatt ned på grunn av den ikke vil frigjøre.

 

Har snakket med AWE idag og de klarte ikke å få noe svar fra clutch leverandøren, så han tilbyr meg att jeg sende den i retur og få pengene igjen.

Men samme firma selger også RS4 clutcher, så vi ble enige om att han skulle sende meg en sånn idag uten kostnad for å sammenlikne, før jeg sende i retur den jeg har. Har dessverre kasta den orginale.

 

Har du Stian snakket med dei du kjøpte clutchen av ?

Og som du ser, skrur ikke selv på dette. Har ikke tilgang på løftebukk og orker ikke ligge på rygg. Stor jobb og ta ned kassen på desse bilene. Og du har gjort dette tre ganger til nå !!

 

Kan ikke forstå at audi har orket å gjøre om på slike ting(clutch) bare fordi den skulle selges i Usa som APB.... Når alt annet,feks både hoved og slave sylinder,utkasterlager osv, er lik på mange Audi modeller. Bilprodusent prøver jo å gjøre det så billig og enkelt som overhodet mulig for å holde kostnadene nede....Derav masse deler som er ombyttbare....

 

Har også tenkt på den armen som beveger utkasterlageret, om det er noe der, men finn det heller lite,svært lite, sannsynlig.

 

Hvilken trykkplate har du nå da? Siden du skulle få tilsendt rs4 deler? Eller snakker vi bare om ny rs4 lamell fra awe?

 

Jeg målte alle dimensjoner nøye på lamellen,nye opp mot originale.For bla å være sikker på at lamellen var like tykk,at lengden på splines var like lang....osv...Hver detalj ble nøye sjekket.

 

Er enig med deg i det at problemet trolig ligger i trykkplaten din......Da jeg monterte av alt igjen å sjekket i en hydraulisk presse, hvilken vandring det var. Så beveget den originale seg mye mere,sikkert ca 3-4 mm, mere enn den trykkplaten som jeg først prøvde. Altså den som er ifra en rs4. Tror jeg er ifra en rs4 ihvertfall. Har ikke vert på møller å fått de til å sjekket opp delenummeret(LUK E2902, 4 122,4203). Gikk litt lei her tidligere i høst......

Men spørsmålet er hvorfor vandringen er mindre....? Det er da fleire som har montert rs4 clutcher på sin s4,kanskje ikke i Norge,men i sverige og andre europeiske land....

 

Har snakket med de som jeg handlet med, og det er ikke noe å hente der heller....Forsåvidt greit det da...De hadde aldri hørt om noen problemer angående clutch bytte med disse delene....

 

Så min plan var å bytte til rs4 trykkplate og lamell etterhvert....Men skal nå drøye litt å se hva du finner ut. Men det blir nok enda en gearkasse demontering på meg ja.....Hvis ikke Morten sier seg frivillig da...:D

 

Og Morten har helt rett, Clutch er ømfintlige greier. Og det å bruke 12-9 bolter er jo ingen bakdel....Man må prøve å unngå å måtte gjøre denne jobben så mange ganger.....

 

Keep us updated.

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ny både lamell og trykkplate. S4/RS4 har samme delenr.på lamell, berre trykkplatene har forskjellige nummer. Årsak...???

 

Trenge din erfaring fra trykkplata litt...

Var det mulig, heller nødvendig å gjøre noe med selvjusteringen på begge trykkplatene?

 

Hvor lang vandring var det på den orginale plata, og presset du den sammen til den stoppet selv?

 

Prøve å samle mest mulig info før jeg i neste uke tar ned kassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ny både lamell og trykkplate. S4/RS4 har samme delenr.på lamell, berre trykkplatene har forskjellige nummer. Årsak...???

 

Trenge din erfaring fra trykkplata litt...

Var det mulig, heller nødvendig å gjøre noe med selvjusteringen på begge trykkplatene?

 

Hvor lang vandring var det på den orginale plata, og presset du den sammen til den stoppet selv?

 

Prøve å samle mest mulig info før jeg i neste uke tar ned kassen.

 

Trykkplaten har forskjellig delenr......hmmm...jo selvfølgelig.Rs4 trykkplaten har mye\noe stivere "fjærer",altså det fjærstålet som utkasterlageret\armen presser på.....Det merkes på clutchpedalen at den er litt hardere.....Gir jo mere "clamping force"...Men om det er forskjellig vandring.....hmmm......Begynne å mistenke det nå......

 

Men er det virkelig samme lamellen?! Hørtes rart ut....Men det er vel mulig det....? Trodde de var forskjellig....

 

Hvis du kjøper ny trykkplate og lamell, så skal det ikke være nødvendig å justere selvjusteringen.....Da er den innstilt på det slakkeste....Men hvis du setter den i en presse, og vil se at selvjusterings mekanismen strammer etter selve trykkoverflaten,når du legger press på fjærstålet....For å sjekke at den funker som den skal...

Hvis du gjør dette,sjekker selvjusteringen,så vil trykkplaten stå igjen i den strammeste posisjon.Da MÅ du justere den til slakkeste posisjon igjen.Det står greit forklart i den linken jeg sendte jeg.

 

Jeg målte ikke vandringene til den originale og rs4 en....Sammenlignet de i en hydraulisk presse\søylebor maskin.....Så da greit at vandringen var større på den originale....Har ikke noe spesifikt mål, men kan selvfølgelig måle den...

Det skal ikke så mye press til,du kan fint bruke en søylebormaskin av litt størrelse,få en til å presse forsiktig mens du følger med selve trykkflaten.Den skal bevege seg litt ned før den trekker seg tilbake(frigjør) i trykkplaten....Vanskelig å forklare, men enkelt å gjøre....

 

Hmmm.....Litt underlig dette.....Tror jeg skal høre med søta bror på nordicaudi forumet, om erfaringer.....

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jobben gjort! Fikk låne meg verksted med bukk og har skrudd i hele helga. Helsike masse arbeid... Og trangt...

Men er glemt nå for jobben var VELLYKKET....

Har skiftet til lettvektsvinghjul fra ECS tuning og for sikkerhets skyld byttet jeg ut cluthen fra AWE stage 2, til RS4 clutch.

 

Var nok svinghjulet som var årsaken til mitt problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jobben gjort! Fikk låne meg verksted med bukk og har skrudd i hele helga. Helsike masse arbeid... Og trangt...

Men er glemt nå for jobben var VELLYKKET....

Har skiftet til lettvektsvinghjul fra ECS tuning og for sikkerhets skyld byttet jeg ut cluthen fra AWE stage 2, til RS4 clutch.

 

Var nok svinghjulet som var årsaken til mitt problem.

 

Hehe.....jævli trangt og mye arbeid ja......

Men flott at det nå fungerer. Så da var det mest sannsynlig svinghjulet.....Hvordan kjennes clutchen ut nå da?

 

 

Mvh.

Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.....jævli trangt og mye arbeid ja......

Men flott at det nå fungerer. Så da var det mest sannsynlig svinghjulet.....Hvordan kjennes clutchen ut nå da?

 

 

Mvh.

Stian.

Pedalen er lettere og tar lenger ut enn AWE stage2 gjorde. Måtte som du resette selvjusteringen på rs4 trykkplata, men det var en enkel sak. Når det gjelde det orginale svinghjulet var det tydleg slark i dette, de to delene kunne presses fra hverandre. Vil vel vurdere nytt svinghjul du og når den tid kommer? Eneste minuset jeg merke med lettere svinghjul, og som er velkjent, er att en får litt rakklelyd når en gir gass under 2000 omdr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.