Audien er blitt tungstartet...

Anbefalte innlegg

Hepp

 

Hva er det som kan være grunnen til at min 86 A100 TQ med MC motor er tungstartet?

 

Jeg hadde den nede på 0,9 l/mil og da startet den med en gang jeg vridde om nøkkelen og gikk meget bra...

 

Så gikk sikkringen til bensinpumpa.

Da dro jeg ut et par dyser for og se om det kom bensin før jeg klarte og se at sikkringen var gått : bh :: bh :: bh :

 

Etter det så ville den ikke gå noe særlig når turbotrykket kom...

Jeg byttet først plugger og testet nye kabler...

Så så jeg at det manglet pakninger på dysene, så de ble erstattet/byttet.

 

Da startet bilen og går "greit" men ikke så bra som den gjorde føre... : gråter :

 

Jeg har i ettertid byttet det meste av slanger i motorrommet, så det burde ikke være noen lekasjer ved de tynne slangene...

 

Nå bruker den 1,23 l/mil

 

Kan det være feil plugger eller noe rundt dysene? : klø :

 

Noen ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-jet dyser bruker vanligvis å ryke rundt 220-240k km. Da begynner de å dryppe som gjør at bilen blir spesielt tungstartet når den er halvvarm. Det kan jo være noe slikt, eller at det ikke er tett rundt de så det kommer inn luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville, selv om du avskriver det selv til dels, satt trykk på slangene for å sjekke om alt er som det skal være. Jeg har hatt trøbbel med dette helt siden jeg kjøpte urq'en, og nå forleden slo den seg helt vrang og stoppet bare. Har også måttet justere opp CO slik at jeg har hatt et forbruk på 2 liter på mila t/r jobb (1,3 mil hver vei). Så jeg satt trykk på og da merket jeg fort hvor feilen var. En liten slange på 4 cm hadde ei 2 cm lang rift og lakk vanvittig mye luft. Byttet den (får tak i på fleste forretninger som selger slanger, TESS f.eks) og nå har jeg på 4 dager ikke hatt motorfjusk, aks fra 0-100 er redusert med over 2 sekunder og forbruket ligger på ca 1 liter på mila uansett hvor hardt jeg kjører :) Urq'en er gått 218k nå btw.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er kun tungstartet når den er kald...

 

Hvordan trykksatte du systemet?

Motoren min er gått ca 180.000......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er kun tungstartet når den er kald...

 

Hvordan trykksatte du systemet?

Motoren min er gått ca 180.000......

 

På min WX-motor, som er omtrent lik MC som du har så går det en ganske tjukk slange fra turbo til innsug. Rett før denne går inn på innsuget så går det ut en liten slange, ca 25mm i diameter. Koblet av denne 25mm-slangen der den var festet med slangeklemme til videre slanger/rør osv. Inn i slangen satt jeg en blåsepistol rett og slett og blåste i vei. Men; om du bare blåser sånn så vil all luft gå ut gjennom luftfilteret. Så du må ta av den tjukke slangen som går opp mot mengdefordeler/luftfilterboksen og "plombere" denne med ei halvlitersflaske cola f.eks. Fanta funker sikkert det også ;) Da vil du høre om det kommer ut luft noen steder....Men: Jeg er ikke helt sikker på at det er slik man SKAL gjøre det, men jeg fant i alle fall ut av lakkasjen min ved å gjøre det slik :) Dersom denne metoden kan være skadelig for motoren, så rop ut den som måtte mene det...min motor tok definitivt ikke skade av det ;)

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke denne slangen, men jeg får se etter et annet sted og koble den i :)

 

Hvor lite bensin kan jeg få 100 TQ'n til og bruke på mila da?

 

Kan pluggene ha noe med saken og gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg trykksatt motoren...

 

Når jeg satt på trykket så hørte jeg at det hveste runt ved gassspjeldet...

 

Så blandet jeg meg noe zalo-vann og sprøytet på...

 

Da boblet det noe Jæ***** på den siden der gasswiren er festet : bh :

 

Er det noe jeg kan bytte der, eller må hele spjeldhuset byttes? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.