#1 Skrevet September 26, 2005 Om vi vil eller ikke, så kommer vinteren snart. Og jeg lurer på hvordan Castrol TWS sae 10/60 er når det blir kaldt. Bør jeg bytte til litt tynnere olje, eller har den fine egenskaper i kulde også? Hvis noen har tips om bra vinter olje fra Castrol til orginal VR6 motor, så post gjerne.. Har rabatt på Castrol, så foretrekker det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 26, 2005 GLEM DET!!!!!!! Såfremt du ikke parkerer bilen inne........den oljen er sirup i kaldt vær. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 26, 2005 Korleis er det med 10W40 da? Castrol RS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2005 Korleis er det med 10W40 da? Castrol RS. Er sikker på at castrol rs er 0w40, men skulle gjerne vist om den er brukandes om vinteren ja sidan det ikkje er så lenge sidan eg skifta olje.... Helsing Ingvar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2005 Slenger meg på denne tråden jeg, da jeg lurer på hvilke olje dere bruker på VR6?... Gjerne flere alternativer..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2005 Er sikker på at castrol rs er 0w40, men skulle gjerne vist om den er brukandes om vinteren ja sidan det ikkje er så lenge sidan eg skifta olje.... Helsing Ingvar Stemmer det er 0w40, eg som tuller.. Lurer på dette eg og, da egakkurat har skifta sjølv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2005 Slenger meg på denne tråden jeg, da jeg lurer på hvilke olje dere bruker på VR6?... Gjerne flere alternativer..... Skal ikke vr6 ha en olje med VW502.00 spesifikasjon!? I så fall er Mobil1 0W-40, Castrol RS0W-40, SLX Longtec 0W-30 bra valg nå som høst og vinter er nær. Hvis du velger en olje som ikke har VW502.00, sørg for at oljen er iht. ACEA A3/B3 som sikrer at HT/HS (High-Temperature High-Shear) er større enn 3,5 Cp @ 150C. Bruker selv SLX i Audi'n nå til vintern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2005 Skal ikke vr6 ha en olje med VW502.00 spesifikasjon!? I så fall er Mobil1 0W-40, Castrol RS0W-40, SLX Longtec 0W-30 bra valg nå som høst og vinter er nær. Hvis du velger en olje som ikke har VW502.00, sørg for at oljen er iht. ACEA A3/B3 som sikrer at HT/HS (High-Temperature High-Shear) er større enn 3,5 Cp @ 150C. Bruker selv SLX i Audi'n nå til vintern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 26, 2005 Lurer på om 0-40 blir litt vel tynt. Huske på at VR6 motorene går varmere en vanlige motorer. Og olja kan fort bli tynn. Satser på enten 5-40 eller 10-40 i vinter tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 26, 2005 GLEM DET!!!!!!! Såfremt du ikke parkerer bilen inne........den oljen er sirup i kaldt vær. .....Det har jeg ikke lagt merke til....... En 10/60 er jo ikke seigere enn andre 10/xx oljer og bor man ikke i innlandet der det jevnlig er -20 så går det vel greit med TWS. Med mye kaldstart i masse minus er en 0/xx selvsagt å foretrekke, men på en turbobil kan turbo'n bli skikkelig varm om vinteren også.......... har jeg hørt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2005 En 10/60 er jo ikke seigere enn andre 10/xx oljer Det stemmer ikke alltid. Men en 10W olje har alltid viskositet tynnere enn: cranking: 3500 cP ved -20C pumping: 60,000 cP ved -30C. Dette er det tykkeste en 10W olje kan være ved disse temperaturene. En 10W-60 olje ligger typisk veldig nær grenseverdien, mens en 10W-30 olje ofte er noe tynnere. Fler grenseverdier til SAE. cranking , pumping 0W 3250 ved -30C , 60,000 ved -40C 5W 3500 ved -25C , 60,000 ved -35C 10W 3500 ved -20C , 60,000 ved -30C 15W 3500 ved -15C , 60,000 ved -25C 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 26, 2005 Lurer på om 0-40 blir litt vel tynt. Huske på at VR6 motorene går varmere en vanlige motorer. Og olja kan fort bli tynn. Satser på enten 5-40 eller 10-40 i vinter tenker jeg. Ved 100C som er målepunktet skal en xxW-40 olje være den samme. Riktignok finnes det "tykke og tynne" xxW-40 oljer. Hvis du vil ha en olje som tåler juling, bør du sjekke målehidden HT/HS. Det er enkelt forklart viskositeten målt ved 150C. En ACEA A3 olje skal ha en HT/HS på over 3.5 Cp @ 150C. Velg en olje med høyest mulig HT/HS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...