#1 Skrevet September 27, 2005 snart vinter nå, så må gjøre klar bilen...... så i dag så har jeg vasket den skikkelig og polert den, så tenkte jeg skulle vaske den innvendig i morgen..... fått byttet motorolje nå også, samt oljefilter...... noe anna lurt som kan være greit å sjekke før vinteren kommer? byttet batteri og hatt på silikon på lister fikk jeg gjort i dag også, ikke værst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 27, 2005 snart vinter nå, så må gjøre klar bilen...... så i dag så har jeg vasket den skikkelig og polert den, så tenkte jeg skulle vaske den innvendig i morgen..... fått byttet motorolje nå også, samt oljefilter...... noe anna lurt som kan være greit å sjekke før vinteren kommer? byttet batteri og hatt på silikon på lister fikk jeg gjort i dag også, ikke værst frysepunktet på frostvæsken kan jo være greit å sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 27, 2005 Kontroller vinterdekkene, se at det er nok mønster (og evt pigger) og korrekt lufttrykk i dem, slik at de er klare til montering ved behov. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 27, 2005 frysepunktet på frostvæsken kan jo være greit å sjekke? den er ikke dum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 27, 2005 Kontroller vinterdekkene, se at det er nok mønster (og evt pigger) og korrekt lufttrykk i dem, slik at de er klare til montering ved behov. vært innom tanken å vaske dem skikkelig før jeg setter dem på også..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 27, 2005 Jeg er så klar at det svir!!! Mud and snow dekk er allerede på bilen. quattro'en virka bra på en grusplass her om dagen. og bagasjerommet (rans-stæsj-rommet) har plass til ski Skal bare ta å sjekke frostveska og bytte olje + polere hele tralla så er det bare å vente på det hvite-hell***e 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 27, 2005 vært innom tanken å vaske dem skikkelig før jeg setter dem på også..... Det gjorde jeg i våres så de ligger rene og pene i dekk poser i uthuset og bare venter på og bli satt på bilen men tror jeg må ha to nye i løpet av vintern 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 27, 2005 Nå gleder jeg meg til å ligge quattro-bredt!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 28, 2005 Polere før vinter`n? hmm.. må jeg det også da? hehe... dekk er klart, bytter frostveske på bilen til helga.. ny olje og plugger skal fikses.. silkon ja.. det må jeg også fikse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 28, 2005 Alt er klart Må vel bytte en temp-føler før kulda virkelig setter inn. I fjor vinter hang gassen seg opp etter pådrag når det var kaldt, -15°C og nedover. Uansett er det snart quattro-føre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 28, 2005 Polere før vinter`n? hmm.. må jeg det også da? hehe... dekk er klart, bytter frostveske på bilen til helga.. ny olje og plugger skal fikses.. silkon ja.. det må jeg også fikse.. ingen ting er værre enn fryste dører når det er 25 stive minus ute.... brrrr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 28, 2005 mmm, hva skal jeg gjøre med q audin min da mmmmm ææææ jo alt he he he kanskje på tide og få den sammen he he ps skifte bremse veske er heller ikke dumt gutter selv om det blir vinter , skal på vag produkter skiftes vært andre år. ps og alle med skive bremser bak bør demontere dise og gjøre godt rent og smøre opp igjend med kobber pasta så de slipepr og kjøpe nye kaliptre til neste år, og dette er et tips fra e nsom har skiftet mange for kunder da jeg jobbet på møller e-18 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 28, 2005 Hehe, jeg må ha på litt olje mot rust i kanaler og sånt på Audi 80'en min. S4 blir bare tatt ut av garasjen sin i perioder med fint vær eller mye snø i vinter, tror jeg. Bensinen er alt for dyr til å kjøre noe sånt til daglig.. Håper bare en stakkars Audi 80 Diesel med 470000 km starter greit om vinteren. Webasto er en kjekk ting, glad jeg har den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 28, 2005 smører du inn olje på kanalene da eller? Hehe, vis det ikke var tull da. men det virka litt smart, få en fin hinne med olje under hele bilen:) Ellers hva gjør dere med Saltesnøhelvettet som kommer på veiene i vinter, hva gjør dere for forberedelser der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 28, 2005 Her er hva NAF skrev i fjor høst om det å klargjøre bilen for vinteren: Høst- og vintertips for bilen Viktige forholdsregler for snø og kulde Vask og polering Det er nå vi bør benytte milde høstdager til å gi bilen en skikkelig vask både innvendig og utvendig. Dessuten, polér bilen ! Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren. Skift til motorolje Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanlig-vis W5 – 40, og er mer eller mindre syntetisk basert. (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen) Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig (se bilens instruksjonsbok) Batteriet skaper oftest startproblemer Mål syreinnholdet, væskenivå og sjekk at dynamoremmen ikke slurer. Er batteriet 5 – 7 år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Kontroller ladespenningen på et NAF Senter eller et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet. Finnes irr på batteri-polene, bør disse rengjøres og det smøres vaselin, eller syrefritt fett over polskoene. Frostvæske er viktig Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet ? Dette kan måles på et øyeblikk på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted. For lav inn-blanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frost-væske virker i tillegg smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken. Bruk motorvarmer Med motorvarmer starter bilen sommervarm. Man sparer bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre. Dessuten blir rutene raskt isfrie. Å la motorvarmer stå innkoblet hele natten er bortkastet strøm. Med tidsbryter reguleres behovet effektivt, 2 – 3 timer før kjøreturen er tilstrekkelig. Smør alle låser med låsolje Bruk ikke låsspray annet enn i nødsfall. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Tape over nøkkelhull når bilen vaskes. Stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk Bruk ikke silikon fra sprayboks. Den er kostbar og udrøy og sprayer alle andre steder enn på listene. Kjøp en stift på bensinstasjonen, den varer i flere år. Dekk For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper. Vi minner om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder økonomi og sikker-het. Ikke glem å kontroller luftrykket da det er luftsvinn i et moderne, slangeløst dekk. (Husk også reservehjulet). Minimumskravet for vinterdekk er 3 millimeter NAF anbefaler minst 5 millimeter Fra og med 1. november er det tillatt å kjøre med piggdekk. I Nord-Norge fra 15. oktober. Startkabler og slepetau bør man bringe med seg året rundt. Om man selv ikke trenger starthjelp, kan man være behjelpelig overfor andre veifarende. Vær obs på at moderne bilelektronikk liker dårlig ”gode gamle” startkabler. Av den grunn anbefaler NAF alle med biler fra 1989-modeller og nyere, å bruke moderne start-kabler med innebygget overspenningsvern og ikke la tenningen stå på ved kobling. Slik kobler man startkablene: Først – for sikkerhets skyld - ta ut nøklene av begge bilene, deretter kobles plusspolene (rød) sammen. Så minus (blå), fra hjelpende bils batteri, mens på den nødstedte bilen skal minusklemmen festes på motorblokken lengst fra batteriet (eksplosjonsfare pga knallgass).Man starter hjelpebilen først, deretter den nødstedte. Og til slutt: Glem ikke en god isskrape (negler og kredittkort egner seg dårlig) Sjekk alle lys, ta gjerne en lyskontroll. Vask regelmessig lykteglass og frontrute. Husk også å vaske rutene innvendig ! Sjekk viskergummien. Sørg for å ha ekstra vindusspylervæske. Sjekk om det er luft i reservehjulet og ha varseltrekanten lett tilgjengelig. Virker jekken? Nye, piggfrie dekk er enormt mye bedre enn mange bilister tror. Det finnes i dag hurtigkjettinger og Autosokk som er enkle å montere. Disse kan også benyttes på biler med piggdekk. Ha alltid med slepetau og snøspade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 28, 2005 Blir vel å gjøre dette: -Skifte olje og filter -Skifte bremseveske +eventuelt fikse kalipper og skiver foran. -Skifte thermostat -Kjøpe nye bakdekk -Fikse liten lekkasje i eksos. og ellers litt shining og smøring:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 28, 2005 smører du inn olje på kanalene da eller? Hehe, vis det ikke var tull da. men det virka litt smart, få en fin hinne med olje under hele bilen:) Ellers hva gjør dere med Saltesnøhelvettet som kommer på veiene i vinter, hva gjør dere for forberedelser der? Er mest å sprøyte sagkjedeolje innvendig i kanalene og andre hulrom slik at det ikke kommer noe snusk innenfra og ut. Omvendt er ikke noe stort problem, beskyttelsen sånn er god.. Ellers er det greit å ha på litt av et eller annet både her og der så man slipper rustangrep. Greit å ta litt vare på en gammel, ikke-galvanisert sliter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 29, 2005 1. Det finnes i dag hurtigkjettinger og Autosokk som er enkle å montere. Disse kan også benyttes på biler med piggdekk. 2. Ha alltid med slepetau og snøspade. 1. Gjelder vel ikke hvis man har quattro... 2. Dette er for å grave ut, og dra opp de som ikke har quattro... EDIT: Unnskyld O.T. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 29, 2005 1. 2. 1. Gjelder vel ikke hvis man har quattro... 2. Dette er for å grave ut, og dra opp de som ikke har quattro... EDIT: Unnskyld O.T. Jepp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 1, 2005 Mens dere gjør klar bilene deres til vinteren, skal jeg snart parkere min. Den skal stå parkert fra snøen kommer til søen forsvinner. Den skal stå i garasjen min med ca 15 grder. Skal bare drive med litt små ting i vinter. Planen er : Navi+, stabbstag, fjører/dempere og nye felger. Litt tullete å parkere en Quattro bil i garasjen og kjøre en 92 AUDI 80 uten quattro om vinteren, men sån er det når man er nøye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 1, 2005 Mens dere gjør klar bilene deres til vinteren, skal jeg snart parkere min.Den skal stå parkert fra snøen kommer til søen forsvinner. Den skal stå i garasjen min med ca 15 grder. Skal bare drive med litt små ting i vinter. Planen er : Navi+, stabbstag, fjører/dempere og nye felger. Litt tullete å parkere en Quattro bil i garasjen og kjøre en 92 AUDI 80 uten quattro om vinteren, men sån er det når man er nøye. må ikke glemme den herlige curier'n d 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...