s4en "lugger" på full gass!??

Anbefalte innlegg

Bilen. en s4 1994 mod. 2.2tq.

Som topic sier så lugger motoren en del ved full gass.

Det ser ikke ut som det har noe med turbotrykket å gjøre da måleren viser det den skal.. ca 1.4-1.5 bar.

Turboen er en kk26! Bilen er tidligere benket til 300hk i motor.

Vet ikke om dysene er byttet, men hvor mye hk kan man ta ut av denne motoren uten å bytte dyser?

Har misstanke om at motoren får for lite bensin. Alt ser fint ut og virker fint når motoren er kald, men med en gang vi får litt varme på den så lugger den!

 

Har hatt den inne på audi\vw-verksted å dem klarer ikke finne ut av det. Må mest sannsynlig få bilen på et tuningsverksted for å få sjekket blandingsforholdet, men skulle bare høre om det er noen som har noen tips å komme med her!?

 

-Preben-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting.. bilen har orginal digital turbotrykksmåler som måler det totale trykket.. ikke at jeg vet hvordan det fungerer men den viser 2.5 digitalt, mens trykket egentlig bare er 1.4!

 

Lurer på hvor denne er koblet inn henne? hvor hentes trykket\målingen fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Er det skiftet til oppgradert map-sensor da? (manifold air pressure) Hvis den er for liten og ikke tåler det økte turbotrykket eller den er def. vil bilen fuske ved gasspådrag/ladetrykk. Veit ikke hvor trykket til måleren er tatt ut men tror det sendes signal fra motorstyreenheten til instr. Den vil vise 1 bar for mye da den ikke tar hensyn til at motoren går med ca 1 bar undertrykk da turboen ikke lader. Korrekt ladetrykk er da det oppgitte minus ca 1 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal map på s4'en takler inntil 1,5 bar ladetrykk. Står det 2.5 på måleren med orginal map betyr det 1.5bars ladetrykk.

 

Lenge siden du skiftet plugger? Har du orginale Bosch platina plugger? Lenge siden du byttet bensinfilter? Lest av feilkoder?

 

Kan også være bankesensor som kødder med deg. Ofte legger den igjen feilkode, men avogtil ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har egentlig samme "problemet" med min S6....lugger med fullgass og 1.3-1,4 i trykk, men slipper jeg av litt på gassen slik at trykker er 1.0-1.1 drar den pent som bare det....jeg fikk også tips om nye plugger (har betillt fra KRB trading)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har som sakt vært inne til service uten resultat.. dem klarte overhode ikke finne ut av det, ingen feilkoder..ingenting..!

 

Hvilke plugger er å anbefale?

 

Bilen er orginaltrimmet hos mtm i tyskland siden den var ny.. skjelden utgave sånnsett! Så den har fungert utmerket helt til nå!

 

Hva gjør\måler en bankesensor? hva koster en slik?

 

-preben-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk originale plugger. F5DP0R eller hva de nå heter.

 

Bankesensorene sjekker om du har for høy tenning, ved å fungere som en mikrofon. Du har to stk. Hvis de er problemet, vil du få melding om det i feilkodene. Det eneste du kan gjøre med de, er å feste de med riktig moment, men det er sjeldent de er problemet.

 

Jeg anbefaler deg å prøve med noen nye plugger, evt. teste et annet sett coiler. Feil på disse kan gi problemet du nevner..

 

Se også http://www.sjmautotechnik.com for masse feilsøkingstips på AAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo skyte inn her at jeg heller ikke fikk opp noen feilkoder i forrige uke som skulle tilsi at noe var galt med motor....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være at trykkrøra eller intercooler lekker. Dette er vel ikke testet ennda, så er det noen som har gode forslag på hvordan jeg går fram for å sjekke dette?

 

Trykkluft?

 

-preben-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge du leser av riktig trykk på kjøecomputer kan det ikke være luftlekkasje vaffal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde besøk av en Saab 900 turbo med lugging på maxgass. Den ladet også fint og stabilt på litt over en bar, men motoren hadde elendig gassrespons og trykket kom sykt tidlig. Der var fortenningen helt på tur..

 

Sålenge trykket kan leses av stabilt er det bensin eller tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man ikke noen feilkoder dersom det er skade ol. på pluggledninger, coil etc..?

eller dersom tenningen\fortenningen er justert feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningen blir vel kun justert feil dersom det er feil på en komponent, og da vil du få feilmelding.

 

Men skulle likt å visst hvorfor det er sånn ettersom jeg har hørt så utallige mange forskjellige 20v ha samme problemet med lugging/sperring når ladetrykket kommer.

En kompis hadde problemet og han hjalp det visst å rengjøre LMM for

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi var nedover på "quattro jubilee", opplevde vi samme symptomer med S4'n til en kompis, det kom plutselig med vi kjørte på autobahn. problemet ble vedvarende og oppstod ved full gass, og ladetrykk over 1 bar (sånn røffly).

 

Her var det lambda'n som var gåen, plugger ble og byttet i samme slengen. og alt var vel igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi var nedover på "quattro jubilee", opplevde vi samme symptomer med S4'n til en kompis, det kom plutselig med vi kjørte på autobahn. problemet ble vedvarende og oppstod ved full gass, og ladetrykk over 1 bar (sånn røffly).

 

Her var det lambda'n som var gåen, plugger ble og byttet i samme slengen. og alt var vel igjen!

 

men skulle ikke dett kommet opp som en feilmedlig på diagnose da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det skulle nok det.. problemet her er jo at det fan ikke kommer opp en drit!

Er byttet plugger, sjekket alt som har med ledninger\coil etc alt ser ut til å fungere, men det gjør det altså ikke..

 

Skal rense LMM, sjekke bensinfilter, og fikk et tips fra TS om å forsøke å blåse luft fra bensinfiltret å bakover i tanken for å sjekke om det er noe drit som forhindrer bendintilførsel. (med åpent tanklokk seff :) )

 

Men det er jo litt rart at ikke bankesensoren reagerer hvis bilen har fått for lite bensin! Er jo tråss alt ikke kommet noen feilkoder her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alltid etter det jeg har forstått.

Disse litt eldre typer obd, kommer bare med feilmeld. om det er kortsluttning, eller brudd. dvs om en sensor er delvis defekt og/eller gir feile verdier vil det ikke generere feilkode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Hadde samme feil som du på min S4.

Lugger ved fullt gasspådrag, spes ved varm motor.

Av og til fungerte den helt fint.

AV OG TIL når den begynnte å fuske, kunne jeg bare slippe opp litt på gassen, og trøkke den i bånn igjen, så slutten den å fuske.

Ellers gikk den helt fint. riktig ladetrykk osv...

Jeg var inne hos møller å leste av feilkoder, men det var ingen feil.

Det viste seg til slutt at coil nr 5 fusket.

Du kan kun se dette ved hjep av et oscilloscop.

Man kunne ikke finne feil på coline uten dette fikk jeg beskjed om.

 

Jeg hadde bilen inne hos Autoteknikk i Kr.Sand som bytta ut coilen.

 

Funket 100% etter det! :)

 

Kanskje verdt å skjekke dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, dette vil bli prøvd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg rensket LMM i går og følte bilen ble mye bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg har hatt en S4 AAN og en S2 ABY med akkurat dette samme problemet

her var det coiler som var problemet på begge bilene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg rensket LMM i går og følte bilen ble mye bedre

 

Hvordan renset du den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.