Hva gjør denne delen? Vakiumregulator

Anbefalte innlegg

Heisann! lurte på hva denne vakuimregulatoren gjør på fordeleren min?

 

Også lurer jeg på hvorfor turbomotorer ikke har denne delen.

 

her er det ett bilde av den : Utennavn.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er mekanisk styring av tenning. Mere eller mindre fortenning avhengig av trykket i innsuget. De fleste turbomotorene har elektronisk styrt tenning, så de har derfor ikke den delen.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, det var litt spesielt, ossen stiller denne delen tenninga ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avhengig av om bilen din har stift tenning eller elektronisk tenning sitter iallfall dette montert på ei plate inni fordeleren. Denne plata er forbundet til vacumklokka du spør om. Ved å dreie plata i fordeleren, dreies også stiften eller hall giveren og tenningstidspunktet justerer seg avhengig av motorens turtall og vacum. Dette må til for å få optimal tenning ved forskjellige turtall og belastninger. Dette kalles tenningsforstilling. Bensinen bruker jo like lang tid på å eksplodere uansett hvilket turtall du har og da må gnisten/forbrenningen begynne tidligere ved høyere turtall. En moderne turbomotor har som regel en motorstyreenhet og regner da ut tenningen med andre sensorer. De trenger derfor ikke denne klokka. Håper du ble litt klokere nå iallfall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay;) ble en del klokere nå ja, er vel ganske fornuftig og ha denne tilkoblet med andre ord ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er egentlig litt rart det ikke er noe slikt på boren min sin audi 200 motor.

Er jo ikkeno elektronisk tenning på denne, er så å si likt som på min bil ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 200 har vel elektronisk tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

,, kansje det er jeg som bare trodde det var likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.