Anbefalte innlegg

Heisann!

håper dette er riktig sted å poste dette :)

Jeg må helakkere bilen min til sommeren igjen, grunnet masse rust pussing, så jeg lurer på hvor mye slikt koster, med eventuelt pussing selv, og en pris på lakkeringsverkstedet gjør dette for meg?

Noen her på forumet som holder til i akershus oslo, som kan lakkere, som har lyst på en kveldsjobb ;) ?

tenkte på å ha den samme fargen som bilen min kom orginalt med, (noen som veit fargekoden?) bilen min er liksom "hudfarget" beige, brun,gull, på en måte.

Lurer på også hva dere bruker som grunning der dere pusser rust? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du kan få en hellakkering fra 7.000,- og oppover, alt ettersom hvor mye arbeid du gjør selv (du bør være dreven for å få "bra" resultat) og hvem du kjenner. Fargekoden finner du nok på innsiden av bagasjeluka, i serviceheftet, eller du kan få den om du ringer til delelageret hos Møller og oppgir skiltnummeret ditt. Skal du ta en kjapp løsning på rusta kan du bruke epoxy grunning, men anbefaler å fjerne alt så godt det lar seg gjøre. Og bruke 2komponent grunning.

Best i test! : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay, er ikkeno stress enda denne helakkeringa, tenkte å ta det etter vinteren.

2 komponent grunning, hvor får jeg tak i dette, og ossen skal det påføres?

Hvor mye koster det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får via lakkleverandøren våres da, det kan hende at du kan få kjøpt noe på et lakkeringsverksted. Grunningen blandes med herder og kan påføres med kost eller tynne litt ut og påføre med sprøyte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hadde vært bra vis det går an å male det på, bare for vintern liksom. tror ikke zink grunninga jeg har brukt er "så" bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hadde vært bra vis det går an å male det på, bare for vintern liksom. tror ikke zink grunninga jeg har brukt er "så" bra!

Intressant tema! Jobber innenfor faget, dvs mer hus enn: bil/stål/glasfiber. Så er ikke SÅ kunnskapsrik på sistnevnte. Trodde Zink grunning var veldig bra jeg, er jo supert på f.eks møkkakjellerporter/fjøsinnredn. o.l dvs. fuktig og "aggresivt" miljø. Epoxy, dvs. 2/3 komponent løsninger er sånn jeg kjenner det mer "belegg" av tette behandlinger.. Har hørt om Brunox JA, Men har inntrykk av at dette

også "lukker ting inne" sikkert bra hvis underlag er helt tørt/reint..?

Veteranene her i distriktet som steller m' veteranbiler kjøper ihvertfall stort sett Owatrol penetrerende., Dem burde jo ha tilegna seg en god dose kunnskap/råd gjennom bekjentskapskrets/erfaring /veteranbilmiljø.

Men - Som sagt veldig vanskelig å fastslå at en ting er bedre enn andre.

--Geir--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, ja zinken har fungert bra den, intill videre.. men jeg veit ikke hvor lenge det holder.

virker jo rart vis zink grunning er veldig bra, så får man kjøpt så mye annet som er så mye dyrere på markedet.

men men, får se hva det blir til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, ja zinken har fungert bra den, intill videre.. men jeg veit ikke hvor lenge det holder.

virker jo rart vis zink grunning er veldig bra, så får man kjøpt så mye annet som er så mye dyrere på markedet.

men men, får se hva det blir til!

Zink er fint i mellom plateskjøter hvis man punktsveiser, ikke fint hvis man skal sveise med MIG. Zink er ALDRI bra uten på karrosseriet( etter min erfaring) Har til dags dato tilgode å finne en zinkspray som du kan lakke/sparkle på uten at det løsner. Det beste å bruke på bart metall (etter min mening og erfaring) er en rødbrun 2-K grunning fra Spies Hecker. Kan sparkles og lakkes oppå uten problemer. Er også godkjent av VAG som erstatning på galvanisering. Koster rundt 500 kroner for en liter, men er sinnsykt drøy. Fåes sikkert kjøpt hos en lakkleverandør. MEN grunning (uansett type etter min mening) er ikke bra nok til å kjøres med om vinteren. Det bør lakkes hvis rusta ikke skal komme tilbake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du kjøpe 2k grunning er det kjekt å få med litt herder også :)

Det er den grunninga som er nevnt ovenfor som vi bruker på jobben. Den er også godkjent av Mazda til bruk av garantireperasjoner på rust i hjulbuene bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du kan få en hellakkering fra 7.000,- og oppover, alt ettersom hvor mye arbeid du gjør selv (du bør være dreven for å få "bra" resultat) og hvem du kjenner. Fargekoden finner du nok på innsiden av bagasjeluka, i serviceheftet, eller du kan få den om du ringer til delelageret hos Møller og oppgir skiltnummeret ditt. Skal du ta en kjapp løsning på rusta kan du bruke epoxy grunning, men anbefaler å fjerne alt så godt det lar seg gjøre. Og bruke 2komponent grunning.

Best i test! : ja :

Veit du hvor på innsiden av bagasjeluken fargekoden min står?

Har nemlig ikke funnet noe der : klø : kansje jeg er blind eller noe.. hehe.

Får vel ringe inn til møller romeriket i morgen, skal jeg spørre etter delelageret da eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel ringe inn til møller romeriket i morgen, skal jeg spørre etter delelageret da eller?

Står i serviceheftet ditt også hvis du har dette? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke alltid det står der... lappen kan være borte...

Skal også stå i serviceheftet

Fargekoden står her:

0d7a0657.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

servicehefte har jeg ikke til bilen min, bortevekk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rolleyes Samme lappen skal da stå baki bilen ett eller annet sted....under matta kanskje?? innafor reservehjulet??

Hvis ikke Møller kan hjelpe deg, skal en lakkerer med litt i topplokket klare å finne fargen din hvis han gidder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, jeg får vel ringe til møller, men skal jeg spørre etter delelageret da? og høre med di der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut lakkoden min osv, sto vist på en fin hvit lapp jeg ikke har sett før i bagasjelokket mitt : flau :: dum :

bare le av meg;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.