Takst på bil ved kollisjon / kondemnering??

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp / tips på hva man kan kreve ifbm. kondemenring av bil etter kollisjon.

Saken er at bilen min ('95 Passat 2.0 16v stv.) blir nå kondemnert etter en frontkollisjon. Problemet er at det finnes såpass lite av disse bilene i Norge at det er lite med priser å forholde seg til, slik at jeg er veldig usikker på om hva takstmann kan forholde seg til og hva man kan kreve i et slikt oppgjør. Bilen var jo i meget bra stand med mye nye deler og lignende, men kan man kreve å få igjen mere på forsikringen pga. dette? Bl.a 4 nye sommerdekk (1 mnd), alt nytt på bremser / hjullager bak + nylakkerte dører/panser...

 

Noen som har vært borti slike oppgjør tidligere og har noen gode tips?

Evt. er det noen som kan gi meg en kvalifisert gjetning på hva "listepris" på en slik bli er? Møller Trondheim kunne gjette på 70-75', men hadde hatt for få biler i systemet sitt til å si noe sikkert..... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Listepris iflg "rødboka" er følgende:

 

1995 Passat 2,0 GT 16V v/170'km = 61'

+ tillegg for Stasjonsvogn = 15'

 

Da har du altså 76' i listepris som nok er den takstmannen vil sitte med. De bruker som oftest rødboka og salgsannonser i sin verdisetting. Det gis også tillegg for følgende utstyr om dette finnes:

 

+Soltak, elektrisk = 3'

+AC =10'

+Automat = 4'

 

*Rødboka (Bruktbilboken) gis ut hver 3' mnd av http://www.eurotaxglass.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takker...

 

Muligens en liten regnefeil, men 61' for bilen og 15' for stv. er vel 76' ??

Og så har jeg soltak, elektrisk ja...

 

Men min bil hadde nå gått 182' km, det har vel litt å si??

 

Har fått vite at takstmann har satt prisen til 63' nå, og det får jeg ikke helt til å rime, nei....

 

Og bilen er registrert første gang i '94, det har kanskje noe å si også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger litt hjelp / tips på hva man kan kreve ifbm. kondemenring av bil etter kollisjon.

Saken er at bilen min ('95 Passat 2.0 16v stv.) blir nå kondemnert etter en frontkollisjon. Problemet er at det finnes såpass lite av disse bilene i Norge at det er lite med priser å forholde seg til, slik at jeg er veldig usikker på om hva takstmann kan forholde seg til og hva man kan kreve i et slikt oppgjør. Bilen var jo i meget bra stand med mye nye deler og lignende, men kan man kreve å få igjen mere på forsikringen pga. dette? Bl.a 4 nye sommerdekk (1 mnd), alt nytt på bremser / hjullager bak + nylakkerte dører/panser...

 

Noen som har vært borti slike oppgjør tidligere og har noen gode tips?

Evt. er det noen som kan gi meg en kvalifisert gjetning på hva "listepris" på en slik bli er? Møller Trondheim kunne gjette på 70-75', men hadde hatt for få biler i systemet sitt til å si noe sikkert..... :confused:

TAKSTMANNEN DRITER I OM DU HAR NYE FINE BREMSER O.L

DU KAN PLUKKE AV AKKURATT HVA DU VIL AV BILEN BARE DU ERSTATTER DET MED NOE..sorry capslocken sto på

 

vist du ikke vil at dem skal ta felga dine så tar du dem av og setter på noen stygge stål felger..fangere o.l kan også plukkes av så lenge det blir erstattet med noe annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

63' er vell ganske så mye mer enn det du skulle ha for bilen før den ble kræsjet så det er vell uansett ikke så ille?

 

Men for den del, jeg forstår jo at du vil ha mest mulig... Så bare husk at takstfolka er som en vanlig bilkjøper, prøver seg ALLTID og vil gi minst mulig... så derosm begge føyer seg litt så er vell rett under 70' en sum begge kan leve med og du ihvertfall bør være veldig fornøyd med!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takker...

 

Muligens en liten regnefeil, men 61' for bilen og 15' for stv. er vel 76' ??

Og så har jeg soltak, elektrisk ja...

 

Men min bil hadde nå gått 182' km, det har vel litt å si??

 

Har fått vite at takstmann har satt prisen til 63' nå, og det får jeg ikke helt til å rime, nei....

 

Og bilen er registrert første gang i '94, det har kanskje noe å si også?

 

Ups, 76' ja. rettet nå :)

 

182' istedenfor 170' skal ikke ha mye å si, den prosentmessige forskjellen der er forsvinnende liten. I verste fall utligner det soltaktillegget.

 

Dette er listepriser utfra salgssummer som oppnås hos merkeforhandler, normalt vil man ikke som privatperson oppnå det samme, men det kan godt hende forsikringsselskapet må forholde seg til disse prisene, det er jeg litt usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

63' er vell ganske så mye mer enn det du skulle ha for bilen før den ble kræsjet så det er vell uansett ikke så ille?

 

Men for den del, jeg forstår jo at du vil ha mest mulig... Så bare husk at takstfolka er som en vanlig bilkjøper, prøver seg ALLTID og vil gi minst mulig... så derosm begge føyer seg litt så er vell rett under 70' en sum begge kan leve med og du ihvertfall bør være veldig fornøyd med!

 

Mye vil ha mer vet du ;)

Men seriøst, når dette først skjedde så vil jeg prøve å få igjen det jeg rettmessig har krav på... Er endel utgifter og arbeid i forbindelse med dette også som ikke forsikringsselskapet ofrer så mange kalorier.... Men det blir nok ikke noen lang stillingskrig for å få gjennom dette, nei.... Skjønnsmessige vurderinger har jo som regel ihvertfall to sider... SÅ vi får se, men takker for mange gode innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ups, 76' ja. rettet nå :)

 

182' istedenfor 170' skal ikke ha mye å si, den prosentmessige forskjellen der er forsvinnende liten. I værste fall utligner det soltaktillegget.

 

Dette er listepriser utfra salgssummer som oppnås hos merkeforhandler, normalt vil man ikke som privatperson oppnå det samme, men det kan godt hende forsikringsselskapet må forholde seg til disse prisene, det er jeg litt usikker på.

 

Mye mas her....

Er disse prisene hos merkeforhandler inkl omregistrering ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisene i rødboka er ut fra merkeforhandler i Osloområdet. Og prisene er uten reg.avgift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få økt erstatningen hvis du kan dokumentere påkostninger gjort i senere tid f.eks støtdempere osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan forholder man seg til at bilen er en '95 modell som er registret i '94 da? Da vil man vel sjekke priser mot biler fra '94?

 

Skal ha en liten diskusjon med forsikringsselskapet på mandag da jeg fikk takstrapporten i dag , som inneholdt flere faktafeil..... Så får vi se hva det blir til...

 

Forøvrig: Hvis det er noen som trenger deler av bilen så ser det ut til at den blir levert hos Trondheim Bildemontering på Øysand (tlf. 72872060 ) . Er helt nye bremsecalippere, bremseskiver, hjullager og ABS-krans bak, 4 splitter nye sommerdekk (205/50-15) på OZ racing alufelger og en ABF-motor i bra stand...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør ihvertfall få noe midt imellom verdien av 94 og 95.

Det er jo en 95 modell, men siden det ikke er noen store forandringer på 94 og 95 vil nok forsikringsselskapet prøve seg på 94..

 

hadde det vært en 94 regga i 93 ville det vært annerledes siden det er en facelift med i bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 10 bokstav fra venstre i chassisnr. som avgjør årsmodellen. Ingenting annet. Når den faktisk er registrert spiller ingen trille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må hjertligst takke for alle konstruktive innspill her, etter litt frem og tilbake fikk jeg en takst som stemmer med de hva bilen var registrert som og som jeg betalte forsikring på, og så ble alle fornøyde..

(selv om jeg ikke fikk delene som sto på bilen som var nye da :o )

 

Men det hjelper med ekstra info og tips fra dere takker så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.