Varmeskjold, hvilket materiale?

Anbefalte innlegg

Skal til å lage meg et varmeskjold/åpen boks til open air filteret mitt. Det jeg lurer på er hva jeg burde lage dette i? aluminium er jo lett å jobbe med, men hvordan er egenskapene til å lede varme vekk? Hvordan er glassfiber?

 

Blir liggendes ganske nærme varmeskjoldet til eksosmanifolden, så det må "stoppe" endel varme :)

 

Alle tips mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium er bra, har brukt det til avskjerming mot strålevarme og det finnes knapt bedre materiale til dette formålet. Er ikke uten grunn at de som jobber med flytende metall bruker forkler av aluminium.

 

Kan skaffe aluplater i alle tykkelser til kr. 12 pr kilo, men du får komme og hente de selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titan er nok bedre, men det koster litt mer og da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium er bra, har brukt det til avskjerming mot strålevarme og det finnes knapt bedre materiale til dette formålet. Er ikke uten grunn at de som jobber med flytende metall bruker forkler av aluminium.

 

Kan skaffe aluplater i alle tykkelser til kr. 12 pr kilo, men du får komme og hente de selv :)

 

alu egner seg IKKE til å skille varmt/kaldt, da det leder varme alt for godt..

 

det beste er å bruke rustfritt stål, som har dårlig ledeevne....ergo vil varmen holde seg der den skal.

 

for all del, hold dere unna alu...det er en grunn til at det brukes som kjøleribber på pc'er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt alu i min s4 å det fungerer veldig fint. Har byggd inn luft filteret

å har en plate på eksos røret forbi en driv mansjet. har ikke hatt noen plager : rock :

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt alu i min s4 å det fungerer veldig fint. Har byggd inn luft filteret

å har en plate på eksos røret forbi en driv mansjet. har ikke hatt noen plager : rock :

MVH

 

selvfølgelig fungerer det å bruke alu, men det er langt fra det beste i og med at det leder varme så pass bra (fungerer egentlig motsatt av det som er ønsket)

 

mitt tips er å bruke rustfritt, fåes for en billig peng hos en blikkenslager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke rustfritt holde mye bedre på varmen når det først blir varmt da?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte rustfritt (egentlig jet-turbin deksel) mellom turbo og innsug på G60 motoren, og da lå det dekselet inntil turbo og downpipe, kunne ta på andre siden av dekselet uten problemer : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke rustfritt holde mye bedre på varmen når det først blir varmt da?? : klø :

 

det skal mye til for at rustfritt blir så varmt...hele hensikten med et varmeksjold er å ha en varm og en kald side, ikke lede varmen fra den varme til den kalde.....ergo bør en bruke rustfritt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu er noe av det dårligste man kan bruke, er en grunn til at man lager intercoolere og radiatorer osv av alu....

 

Just my 2cent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at Titan er best. Det brukes i fly til å føre varm luft fra motorene med noen hundre grader. Også er det jo lettere også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at Titan er best. Det brukes i fly til å føre varm luft fra motorene med noen hundre grader. Også er det jo lettere også.

 

kan godt stemme...men uansett er det forskjel på å barbere seg og kappe av seg hue

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnte jo ikke noe om pris... Bare hva som var best!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte rustfritt når jeg lagde i min bil, og flere andre biler.

Det er det klart beste til en fornuftig pris!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar, etter hva jeg har hørt her så går jeg for rustfritt stål.

Alu er kanskje lettere å jobbe med, men sånn som filteret ligger i forhold til eksosen, så må jeg ha noe som stopper varmen effektivt.

 

Godt mulig jeg kan få tak i titan gjennom en bekjent også :)

Det hadde jo da kanskje vært det beste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben bruker vi aluplater til å skjerme bl.a. konstruksjonsdeler mot strålevarme fra "krus" fylt med 4m3 flytende aluminium. Innholdet i krusene ligger mellom 600 - 900 grader. Selv om aluplatene kun står noen få cm fra konstruksjonsdelene, holder konstruksjonen normal romtemperatur.

 

Det blir noe helt annet om man har en beholder av aluminium, da vil denne lettere lede bort/ut varmen i innholdet. Derfor er bl.a. kjøleribber og radiatorer av aluminium. Som varmestrålingsskjold er aluminium supert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar, etter hva jeg har hørt her så går jeg for rustfritt stål.

Alu er kanskje lettere å jobbe med, men sånn som filteret ligger i forhold til eksosen, så må jeg ha noe som stopper varmen effektivt.

 

Godt mulig jeg kan få tak i titan gjennom en bekjent også :)

Det hadde jo da kanskje vært det beste.

 

Tror ikke det er verdt det å kjøpe titan for å lage deg skjold, med mindre du får nissepris på det da! Mitt skjold ligger også tett ved motoren og jeg kan godt ta på skjoldet på kaldsiden! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium skal være det beste til å holde borte strålevarme, reflekterer tilbake varmestrålene, polert alu vil da funke best, rustfritt kan være bra det og, men har en tendens til å holde mer på varmen enn å lede den bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium skal være det beste til å holde borte strålevarme, reflekterer tilbake varmestrålene, polert alu vil da funke best, rustfritt kan være bra det og, men har en tendens til å holde mer på varmen enn å lede den bort.

 

Dêt var godt å høre...har nettopp laget ett i aluminium... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nå er det 50/50 her mellom aluminium og stål.

 

Kanskje jeg skal gjennomføre et lite eksperiment, lage to identiske skjold, et i alu og et i stål. Så kan jeg montere tempmåler og sjekke hvilket som holder varmen borte best.

 

Kommer med resultat i løpet av uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium skal være det beste til å holde borte strålevarme, reflekterer tilbake varmestrålene, polert alu vil da funke best, rustfritt kan være bra det og, men har en tendens til å holde mer på varmen enn å lede den bort.

 

alu leder varme godt....det er ingen hemmlighet, ergo egner det seg dårlig til skjold..

 

rustfritt leder IKKE varme, og dermed funker det bra til skjold..

 

dette er ikke synsing eller meninger, men fakta....ren fysikk og materiallære

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nå er det 50/50 her mellom aluminium og stål.

 

Kanskje jeg skal gjennomføre et lite eksperiment, lage to identiske skjold, et i alu og et i stål. Så kan jeg montere tempmåler og sjekke hvilket som holder varmen borte best.

 

Kommer med resultat i løpet av uka.

 

Bra.. :)

Blir spennende å høre resultatet fra din "forskning"... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vi bestemme oss på hva som er best? : rolleyes

jeg lener litt mot rustfritt, høres mest sannsynlig ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alu leder varme godt....det er ingen hemmlighet, ergo egner det seg dårlig til skjold..

 

rustfritt leder IKKE varme, og dermed funker det bra til skjold..

 

dette er ikke synsing eller meninger, men fakta....ren fysikk og materiallære

Get your facts right. Det beste varmeskjoldet er gull, som ble brukt i McLaren F1. Og det leder varme som F. Sikkert ikke særlig aktuelt å bruke i dette tilfellet da :P
800px-1996_McLaren_F1_engine.jpg

The carbon fiber body panels and monocoque required significant heat insultation in the engine compartment and so Murray's solution was to coat the engine bay with the most effecient heat-reflector: gold foil. Approximately one ounce of gold was used in each car.

source

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Get your facts right. Det beste varmeskjoldet er gull, som ble brukt i McLaren F1. Og det leder varme som F. Sikkert ikke særlig aktuelt å bruke i dette tilfellet da :P

 

vi skal ikke lede varme i det hele tatt, men hindre varme i å gå fra a til b

 

u dig??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.