Godkjenning av soting på ruter..

Anbefalte innlegg

Ryktes her i nord at en kar i Harstad ordner godkjenning til soting av ruter stemplet inn i vognkort. Dette gjelder alle ruter! Skal vist koste 5000,- Er en kompis av brodern som har blitt stoppet xx ant. ganger ,med soting og dertil bot..Skulle få det i vognkort engang for alle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryktes her i nord at en kar i Harstad ordner godkjenning til soting av ruter stemplet inn i vognkort. Dette gjelder alle ruter! Skal vist koste 5000,- Er en kompis av brodern som har blitt stoppet xx ant. ganger ,med soting og dertil bot..Skulle få det i vognkort engang for alle...

 

 

det er ikke en ting man skal få inn i vognkortet som jeg veit om ihvertfall.

 

men, det kan jo være at det finnes noen måte...

 

men, soting på vinuder foran b-stolen er ikke lovlig uansett hvrodan du vrir og vender på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en eller annen måte klarer vist denne karen å få det stemplet inn i vognkort...Og er lovlig hvis bilen er levert med det fra fabrikk...

Går en Arctic trux i tromsø med godkjennte ruter, fikk hvis tak i org.toyota ruter fra Russland...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det stemmet at han skaffer fabrikk sotet vinduer for 5000 så er jo dette kjempe billig...

(nesten for godt til å være sant spør du meg)

Hadde vært kult med en bekreftelse om dette stemmer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje han har skrivemaskin med kulehode og rettetast :D :D :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrev kansje litt utydelig..Han ordner slik at det blir stemplet i vognkort.Har ikke noe med de fabrikk rutene å gjøre.. Ja tror det ikke selv før jeg får se vognkortet på den Bmw'n som skal få det godkjent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det koster 5000,- å få det i vognkortet må det jo være noe under-bordet greier. For å få f.eks. senkesett i vognkortet koster jo "bare" 400,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samma det...Er verdt det...Å kunne smørre vognkorte i tryne på "herr nyutannede maktsyke politi spire" når du blir stoppet for å ha sotet vinduene, må være en ut av kroppen opplevelse...:) Gjett om de hadde blitt lang i maska da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være at de lukter lunta hvis du stapper den for langt inn i nesa dems. Så sjekker de litt, og vips så er du tatt for dok. falsk og uten skilt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk så masse de vil..Hvis det er stemplet på et av Statens Vegvesen sitt konto er det lite de kan gjøre...Er jo de i "tillsynet" som må være litt mere oppdatert...Og dessuten er det en tjeneste man kjøper hos noen andre, for alt det jeg vet kunne det vært stemplet inn i vognkorte før min tid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det koster 5000,- å få det i vognkortet må det jo være noe under-bordet greier. For å få f.eks. senkesett i vognkortet koster jo "bare" 400,-

Sier jo seg selg at det er under-bordet når det er ulovlig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk så masse de vil..Hvis det er stemplet på et av Statens Vegvesen sitt konto er det lite de kan gjøre...Er jo de i "tillsynet" som må være litt mere oppdatert...Og dessuten er det en tjeneste man kjøper hos noen andre, for alt det jeg vet kunne det vært stemplet inn i vognkorte før min tid...

 

Ja, også henviser politiet deg til ny fremstilling av kjøretøyet på teknisk kontroll på Biltilsynet.....og hva tror du skjer da...??

De vil jo da finne ut av at det er ulovlig ved en nærmere gjennomgang av sine lover og regler....

Den der får du dra lenger ut på vidda med.... : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, også henviser politiet deg til ny fremstilling av kjøretøyet på teknisk kontroll på Biltilsynet.....og hva tror du skjer da...??

De vil jo da finne ut av at det er ulovlig ved en nærmere gjennomgang av sine lover og regler....

Den der får du dra lenger ut på vidda med.... : haha :

 

stemmer nok desverre det vil jeg og tro, men stemmer det at det er de tre fremste rutene som skal være blanke?dvs. trekantrutene og frontruta på golf f.eks. hører mange sier det, men syns det virker litt usansynlig : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer nok desverre det vil jeg og tro, men stemmer det at det er de tre fremste rutene som skal være blanke?dvs. trekantrutene og frontruta på golf f.eks. hører mange sier det, men syns det virker litt usansynlig : klø :

 

Hei. Ja det er usannsynlig. Trekantrutene inngår som en del av siderutene dine (Eller på Golf 1 og 2 da).

Selve ruta i døra skal også være blank, dvs de 6 fremste rutene.. :)

 

Syns det ser mye bedre ut med originale tonede ruter, eks sort-, blå- eller bronse-skjær i rutene...Men det er min mening da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varierer visst en del meninger/rykter og lover og regler angående soting av vinduer. Nå sier de fleste her inne at det er TOTALT forbudt å sote sidevinduene foran, noe jeg faktisk tror selv også, men for bare noen få år siden hørte jeg fra bl.a. profesjonelle tonere at man faktisk kunne sote sidevinduene foran, MEN de måtte ikke ha soting mer enn så og så mange % (under 20 tror jeg det var eller enda lavere). Dermed kunne man da ha sortere ruter bak, og (veldig mye?) lysere foran, og dette var visstnok da ikke noe problem.

 

Har dette vært tilfelle noen gang og så har tilsynet blitt strengere med åra, eller har det aldri vært slik? : klø :

Dette kom da fra flere hold for noen år siden men det virker ikke som om noen husker dette i dag, eller så har kanskje reglene blitt skjerpet inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette vært tilfelle noen gang og så har tilsynet blitt strengere med åra, eller har det aldri vært slik? : klø :

Dette kom da fra flere hold for noen år siden men det virker ikke som om noen husker dette i dag, eller så har kanskje reglene blitt skjerpet inn?

 

Det har aldri vært lov å legge film på siderutene foran eller frontruta for den saks skyld. Toppstripefilm er heller ikke lov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har aldri vært lov å legge film på siderutene foran eller frontruta for den saks skyld. Toppstripefilm er heller ikke lov.

Dette står egentlig også veldig greit i loven..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varierer visst en del meninger/rykter og lover og regler angående soting av vinduer. Nå sier de fleste her inne at det er TOTALT forbudt å sote sidevinduene foran, noe jeg faktisk tror selv også, men for bare noen få år siden hørte jeg fra bl.a. profesjonelle tonere at man faktisk kunne sote sidevinduene foran, MEN de måtte ikke ha soting mer enn så og så mange % (under 20 tror jeg det var eller enda lavere). Dermed kunne man da ha sortere ruter bak, og (veldig mye?) lysere foran, og dette var visstnok da ikke noe problem.

 

Har dette vært tilfelle noen gang og så har tilsynet blitt strengere med åra, eller har det aldri vært slik? : klø :

Dette kom da fra flere hold for noen år siden men det virker ikke som om noen husker dette i dag, eller så har kanskje reglene blitt skjerpet inn?

 

 

 

Leste faktisk på nettet at det var lov å sote vinduene foran opptil 18 % soting.. Var vinduene tonet eller no sånt fra fabrikk er det ikke lov å gjøre noe med de.. Men husker jo selvfølgelig ikke hvor jeg har eller har lest dette henn... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere regler for dette som egentlig dreper hverandre

Det er som sagt lov å sote/tone opptil så så mange % , men det er ikke lov å "klistre" noe på rutene, samt at filmen forandrer lysvinkel/synsvinkel eller noe sånt noe som heller ikke er lov.. : bråk :

Som jeg ser det er det bare å godta at det ikke er lov. Dvs. Rive av når man blir stoppa å legge på ny ;) vertfall her omkring i nord vet jeg ikke om noen som har fått bot for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere regler for dette som egentlig dreper hverandre

Det er som sagt lov å sote/tone opptil så så mange % , men det er ikke lov å "klistre" noe på rutene, samt at filmen forandrer lysvinkel/synsvinkel eller noe sånt noe som heller ikke er lov.. : bråk :

Som jeg ser det er det bare å godta at det ikke er lov. Dvs. Rive av når man blir stoppa å legge på ny ;) vertfall her omkring i nord vet jeg ikke om noen som har fått bot for det.

 

Ikke lov å klistre noe nei, skulle tro man har lov å "lakkere" da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jmfr Kjøretøyforskriftene kap 31. §31-1 pkt 3.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som feks påsprøytet eller klebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontrute og sidevinduer foran).

 

Uansett om du får en luring til å stemple godkjent i vognkortet, så vil det ikke vises i Autosys, hiddensystemet hvor alle godkjennelser som senking og felger osv bli lagt inn i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også nevne at hvis man modifiserer sånt og blir tatt er det i verste fall for dokumentfalsk å regne, og det er ikke særlig morsomt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil bli godkjent på lik linje med senkesett og felger.... Kansje bare oppspinn, men jeg velger å vente til jeg får se det vognkortet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal i utgangspunkte ikke la seg gjøre å få det godkjent med film.

Men alt er mulig med penger også i Norge...

 

Eneste mulighet er å få tak i ruter som er orginalt tona fra et annet land o.l. hvis det i heltatt eksisterer slike.

 

But who cares? :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.