#1 Skrevet Oktober 5, 2005 Som sagt , hva trenger man for å få godkjent felger og dekk i vognkortet , trenger man noen papirer på felgene , eller er det nok å vise frem bilen med felgene montert ? noen som vet dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 5, 2005 Som sagt , hva trenger man for å få godkjent felger og dekk i vognkortet , trenger man noen papirer på felgene , eller er det nok å vise frem bilen med felgene montert ? noen som vet dette ? Ja, i realiteten trenger du TUV på felgene, men hvis du ikke har endret sporvidden med mer enn 20mm fra orginalt, så trenger du egentlig ikke TUV. Men da kan Biltilsynet kontre og si at de må se en bekreftelse fra Audi på at felgene er ok på bilen og det er jo ikke så lett å få til alltid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg ville tatt kontakt med kontrollorganet på forhånd og spurt hva slags dokumentasjon de krever... Det er ikke sikkert alle krever det samme, det er hvertfall min erfaring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 5, 2005 Ja, i realiteten trenger du TUV på felgene, men hvis du ikke har endret sporvidden med mer enn 20mm fra orginalt, så trenger du egentlig ikke TUV. Men da kan Biltilsynet kontre og si at de må se en bekreftelse fra Audi på at felgene er ok på bilen og det er jo ikke så lett å få til alltid orginal felg er 7x16" et 42 Ny felg er 8x19" et38 her er vel ikke spovidden forandret mer enn 4mm på hver side (8mm) så da burde vel dette ikke være noe problem... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 5, 2005 Ja, i realiteten trenger du TUV på felgene, men hvis du ikke har endret sporvidden med mer enn 20mm fra orginalt, så trenger du egentlig ikke TUV. Men da kan Biltilsynet kontre og si at de må se en bekreftelse fra Audi på at felgene er ok på bilen og det er jo ikke så lett å få til alltid Er vel 7.5mm på hver side som en kan endre. Det fikk jeg opplyst om iallefall.... Vil også anbefale å skaffe papirer på felgene slik som Runar nevner! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2005 Er vel 7.5mm på hver side som en kan endre. Det fikk jeg opplyst om iallefall....Vil også anbefale å skaffe papirer på felgene slik som Runar nevner! Jeg har også før sett at det er 15mm som står i forskriften, men i Bil (eller hvilket blad det var) for noen mnd siden, så var det en veldig utfyllende og bra artikkel om godkjenning og hjul, og der stod det 20mm. Så er litt usikker på hva som er rett nå, men med 8mm som det er snakk om her, så er det helt sikkert ok mht dette. Regner da også med at hjulene ikke subber, da dette også er et krav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg har også før sett at det er 15mm som står i forskriften, men i Bil (eller hvilket blad det var) for noen mnd siden, så var det en veldig utfyllende og bra artikkel om godkjenning og hjul, og der stod det 20mm. Så er litt usikker på hva som er rett nå, men med 8mm som det er snakk om her, så er det helt sikkert ok mht dette. Regner da også med at hjulene ikke subber, da dette også er et krav. Ingen subbing ennå i alle fall , men skal jo senke til våren , men ikke mer enn 30-35mm så tror dette skal gå helt fint.... får skaffe papirer på felgen jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg har også før sett at det er 15mm som står i forskriften, men i Bil (eller hvilket blad det var) for noen mnd siden, så var det en veldig utfyllende og bra artikkel om godkjenning og hjul, og der stod det 20mm. Så er litt usikker på hva som er rett nå, men med 8mm som det er snakk om her, så er det helt sikkert ok mht dette. Regner da også med at hjulene ikke subber, da dette også er et krav. Er litt under 2 år siden jeg fikk papirer på at det var 15mm så du har nok rett.. Mye så kan ha skjedd siden da Mine felger tok borti innerskjerm ved full sving.. Fikk alikevel de godkjent (fikk også godkjent de med dekk som ikke stod i tuv papirene) Så virker som om det går mye på om de har en god dag.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2005 Litt O.T, men jeg prøver; Har planer om å bredde felgene mine fra 7" til 8". Dette er Ronal-felger fra 80-tallet, og jeg har fått beskjed fra Biltilsynet om å skaffe papirer på at de er godkjent for å breddes en tomme.. Hvor kan jeg få tak i papirer på dette? mvh Anders 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 7, 2005 Er fortsatt inntil 15mm sporendring som er lovlig uten videre godkjenning. Bilblader klarer å skrive mye svada så ikke stol på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 8, 2005 Ja, i realiteten trenger du TUV på felgene, men hvis du ikke har endret sporvidden med mer enn 20mm fra orginalt, så trenger du egentlig ikke TUV. Men da kan Biltilsynet kontre og si at de må se en bekreftelse fra Audi på at felgene er ok på bilen og det er jo ikke så lett å få til alltid Var på biltilsynet for 10 dager siden i Kr.sund for godkjenning av big reds bremser,H/R bilstein-gewinde samt inføring av 18x8.5 ET 36 og Bak ET 26 uten Tuv.Fikk da bryskt beskjed om at alt over 7.5mm økning av sporvidde pr. felg krevde Tuv eller som min,med forskjellig Et foran og bak var også Tuv helt essensielt(S2-avant),smekke på visningsfelger sa biltilsynsmannen og gliste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2005 Var på biltilsynet for 10 dager siden i Kr.sund for godkjenning av big reds bremser,H/R bilstein-gewinde samt inføring av 18x8.5 ET 36 og Bak ET 26 utenTuv.Fikk da bryskt beskjed om at alt over 7.5mm økning av sporvidde pr. felg krevde Tuv eller som min,med forskjellig Et foran og bak var også Tuv helt essensielt(S2-avant),smekke på visningsfelger sa biltilsynsmannen og gliste. Så om jeg reiser til biltilsynet og viser bilen min med mine nye 8*19" et38 uten TUV-papirer så burde ikke dette bli noe problem da orginal et=42... kun 4mm per hjul 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 9, 2005 Rulle omkretsen på dekken må også være innenfor +-5% av orginalt dimensjon, og ikke ta i og subbe noen plasser. Du bør få dette godkjent, men TÜV er vel å anbefale å ha med for sikkerhetsskyld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2005 orginal felg er 7x16" et 42Ny felg er 8x19" et38 her er vel ikke spovidden forandret mer enn 4mm på hver side (8mm) så da burde vel dette ikke være noe problem... Er det ikke litt blanding av begreper her. Sporvidde og inpress (ET) er da ikke det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 9, 2005 Sporvidde er avstanden mellom senter til senter på felgene som står på samme aksel på en bil. ET er hvor i felgen anlegsflaten mot navet er plassert i forhold til senter av felgen. Dvs. ET 40 betyr at anleggsflaten er flyttet 40mm nermere ytterkant av felgen. Endring i ET forandrer derfor også sporvidde. Sporvidde endring blir da ET endring x2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 9, 2005 Så om jeg reiser til biltilsynet og viser bilen min med mine nye 8*19" et38 uten TUV-papirer så burde ikke dette bli noe problem da orginal et=42... kun 4mm per hjul Jo, som jeg sa tidligere i tråden, så kan Biltilsynet da kreve at du skaffer papirer på at Audi godkjenner felgen på bilen. Så TUV er det beste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...