#1 Skrevet Oktober 6, 2005 Hva er denne hallgiveren? hvor sitter den og hva gjør den? har alle biler dette? har nå gått igjennom alt på golfen (1.8L monojet) 1991 mod har bytta: Plugger Pluggledninger Fordelerlokk Rotor Vanntempsensorer sjekka for vakuumlekasjer bytte lambda bytta coil.. Bytta Flens mellom monojethus og innsug men like forbanna så går bilen utrolig ujevnt.. ligger på normal og stabil tomgang. men står lixom om "pulserer" i den stabile tomgangen, vanskelig å forklare da kommer det neste som jeg kan tenke på hallgiver. hørt at folk har hatt problemer med det før. men veit ellers lite om det om jeg ikke tar helt feil, sitter ikke hallgiveren på rotoren? ett sted? er en plugg der, svart sådan med 2stk ledninger ut fra den.. Håper på god hjelp da jeg er lei av at bilen ikke går reint.. kjedelig å ha den på tomgang.. kan ikke lese avisa en gang, står bare og hopper hele bilen mvh Dan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 6, 2005 Har du sjekka at tenningen er riktig innstilt? Ikke at jeg skal si at det er grunnen, men det er verd et forsøk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 6, 2005 Har du sjekka at tenningen er riktig innstilt? Ikke at jeg skal si at det er grunnen, men det er verd et forsøk den er korrekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 6, 2005 Hallgiveren er en liten føler (på lik linje med abs-sensor, turtallsgiver) som skaper en liten spenning ved forandring i et magnetfelt foran giveren. Tenningsmodulen forsterker så dette signalet slik at det kan brukes til å aktivere coilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 6, 2005 Hallgiveren er en liten føler (på lik linje med abs-sensor, turtallsgiver) som skaper en liten spenning ved forandring i et magnetfelt foran giveren. Tenningsmodulen forsterker så dette signalet slik at det kan brukes til å aktivere coilen. det vil si at jeg har en? og at den kan være gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 6, 2005 Hall-giver er en komponent som pleier å dø helt om det først blir noe feil på den. Tviler på at denne har noe med ditt problem å gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 6, 2005 Hall-giver er en komponent som pleier å dø helt om det først blir noe feil på den. Tviler på at denne har noe med ditt problem å gjøre. pokker og.. da er jeg fullstendig rådløs ;( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 6, 2005 Hva med tenningsmodulen da? Ikke sikker på om den bare "dør ut" eller begynner å fuske jeg men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 6, 2005 Kan registerreim ha hoppet over et hakk ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 6, 2005 Sjekka at tomgansreulatoren er i orden da? Kan og være vacumslangen til bremsekarftforsterkeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 6, 2005 Sjekka at tomgansreulatoren er i orden da?Kan og være vacumslangen til bremsekarftforsterkeren. hmm... har jeg slik jeg da mon tru? i såtilfelle.. hvor? Det med regreim har jeg liten tro på er problemet, da bilen går som den skal på alt anna en tomgang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 6, 2005 se bak på gasseren på høyre side (pasasjer siden) der bak sitter det en litt stor klokke med et stempel som dytter på gassarmen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 7, 2005 Hallgiveren er en liten føler (på lik linje med abs-sensor, turtallsgiver) som skaper en liten spenning ved forandring i et magnetfelt foran giveren. Tenningsmodulen forsterker så dette signalet slik at det kan brukes til å aktivere coilen. Hall giveren skaper ikke en spenning, det er mer en kontakt som bryter spenninga (Styrestrøm til coilen) forteller når den skal lage gnist.. *pirke pirke* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 7, 2005 prøvd å rense gasspjeldet og grunninnstille det ? hvordan er bilen under gasspådrag ? eller vanlig kjøring ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 7, 2005 Hall-giver er en komponent som pleier å dø helt om det først blir noe feil på den. Tviler på at denne har noe med ditt problem å gjøre. Det er det mange som påstår ja, men jeg har selv byttet denne på en S6 hvor den kun hadde periodiske feil. Gikk til tider elendig/ujevnt men også helt ok i perioder. Selvdiagnosen viste hallgiver og bilen ble 100% etter bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 7, 2005 se bak på gasseren på høyre side (pasasjer siden)der bak sitter det en litt stor klokke med et stempel som dytter på gassarmen Det er ikke en gasser motor. men monojet insprut.. har ingen tomgangstyrer på det viset du snakker om.. ikke som jeg har lagt merke til selv iallefall prøvd å rense gasspjeldet og grunninnstille det ? hvordan er bilen under gasspådrag ? eller vanlig kjøring ? er vel ikke mye å rense egentlig.. bilen oppfører seg HELT normalt under pådrag og vanlig kjøring, det er kun på tomgang disse problemene kommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 7, 2005 Har som nevnt tidligere Dan, samme motor som deg; jeg byttet fordeler, siden Hallgiveren er integrert i den og Coilen, og alt var i skjønneste orden etterpå.. NBS selger brukte fordelere til +/- 1K inkl. klubbrabatt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 7, 2005 Har som nevnt tidligere Dan, samme motor som deg; jeg byttet fordeler, siden Hallgiveren er integrert i den og Coilen, og alt var i skjønneste orden etterpå.. NBS selger brukte fordelere til +/- 1K inkl. klubbrabatt... men hadde du de samme problemene som meg da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 7, 2005 men hadde du de samme problemene som meg da? Begynte med fusking, lite effekt og stort forbruk.. Byttet da lambda, plugger osv uten resultat.. Fikk tips om at kat`en kunne være tett, så jeg tømte den, men ingen forskjell.. Etterhvert ville ikke bilen gå på tomgang, stoppet helt uten videre, stoppet under giring osvosv.. Byttet coil og fordeler og alt ble bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2005 Begynte med fusking, lite effekt og stort forbruk.. Byttet da lambda, plugger osv uten resultat.. Fikk tips om at kat`en kunne være tett, så jeg tømte den, men ingen forskjell.. Etterhvert ville ikke bilen gå på tomgang, stoppet helt uten videre, stoppet under giring osvosv.. Byttet coil og fordeler og alt ble bra... ikke samme som jeg har problemer med... forbruk er ca normalt. effekten er helt normal (dvs. drar faktisk veldig godt til å være en 1.8GL) den er rett og slett bare veldig irriterende på tomgang. skrur seg ikke av. ligger på ca 970rpm... bare går veldig ujevnt virker det som om. dog bare på tomgang som sagt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2005 Sjekk tenningsmerkene og tenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 7, 2005 Sjekk tenningsmerkene og tenning. tenninga er justert riktig den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 7, 2005 ikke samme som jeg har problemer med... forbruk er ca normalt. effekten er helt normal (dvs. drar faktisk veldig godt til å være en 1.8GL) den er rett og slett bare veldig irriterende på tomgang. skrur seg ikke av. ligger på ca 970rpm... bare går veldig ujevnt virker det som om. dog bare på tomgang som sagt Har du hatt bilen på diagnose? Jeg hadde det og fikk melding om at temp. måleren som står ved toppen var defekt, om denne har noe med tomgangen å gjøre vet jeg desverre ikke.. Ellers er det sånn som den pakningsflensen som sitter mellom spjeldhuset og innsugsmanifolden som er verd å sjekke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 7, 2005 Har du hatt bilen på diagnose? Jeg hadde det og fikk melding om at temp. måleren som står ved toppen var defekt, om denne har noe med tomgangen å gjøre vet jeg desverre ikke.. Ellers er det sånn som den pakningsflensen som sitter mellom spjeldhuset og innsugsmanifolden som er verd å sjekke... hvis du leser posten litt mer nøye. så ser du at alt dette er bytta.. for rundt 2 uker siden vel og merke... ga ingen forbedring eneste som ikke er bytta er vel den svarte tempføleren, men den fungerer som den skal. siden jeg har korrekt avlesning på instrumentet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 7, 2005 Prøvd å få lånt en annen motorstyring for å teste den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...