#1 Skrevet Oktober 7, 2005 Fattern har en Audi 100, 92-modell. Jeg har et sett linselys fra S4 liggende her, og tenkte å montere på dem på bilen hans siden lyktene han har begynner å få ganske slitte glass og dårlig lys. Med H4-lampene lyser jo ikke nærlys og fjernlys samtidig, naturlig nok siden de er i samme pære. På linselysene er derimot nærlys (øverste linse) og fjernlys (reflektoren) tent samtidig. Lysbryteren er lik på alle modeller, så det er ikke der forskjellen ligger. Vil tro at det bare er å brokoble et eller annet sted, men er det noen som har gjort det og kan si hvor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 8, 2005 Er vel ikke verre enn å finne ut hvilken ledning som gir strøm for langlys, koble fra denne og koble den + en jordledning til fjernlyset. De to resterende skal vel da rett på linsepæra. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2005 Hei! Dere nevner brokopling.. brokopling er nok et litt missforstått begrep hos de fleste, så jeg vil anta dere her mener parallell-kopling. En direkte parallell-kopling vil garantert ikke være den riktige løsningen. Dersom du parallell-kopler vil jo både nærlys og fjernlys alltid lyse samtidig, også når du kun vil bruke nærlys og bryteren står i vanlig nærlys-posisjon. Jeg vet ikke hvordan Audi har løst funksjonen der nærlyset lyser samtidig med "fjernlyset" (den andre lyspæren) når man har bryteren i fjernlys-posisjon og har linselys-lykter. Det finnes flere mulige løsninger på dette, avhengig av om det er egne lys-reléer eller ikke. Det kan være snakk om et ekstra relé, eller et dobbel-bryter relé etc., eller en liten diode mellom styre-inngangene på reléene, eller f.eks at lysbryteren/fjernlysbryteren er en dobbel-bryter med en ekstra utgang til bruk sammen med linselys. En siste løsning som jeg kommer på i farta, som kanskje også er den mest sannsynlige, er at fjernlys-bryteren er en dobbelt-bryter som også kopler ut nærlyset når fjernlyset settes på. I siste tilfelle vil det være en relativ enkel løsning på saken.. man "kortslutter" denne bryteren, eller rett og slett bare trekker ut disse ledningene og kopler de sammen. Jeg har muligens koplings-skjema for c4/s4, så dersom du ikke finner ut av det så kan jeg se om jeg finner et koplings-skjema som viser hvordan det skal koples. mvh Stian (helt nytt klubb-medlem) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2005 Dette fant jeg ut selv, og det var veldig enkelt. Fant det på nettet for Audi 80/90 med RS2-lykter, hvor det er samme "problem". Ta av rattstammedekselet, ta av lysbryteren, flytt den tykke gule ledningen fra terminal 56a til terminal 56 (var et utrolig lettvint klikk-system på den kontakten), så var alt i orden. Ikke noe problem. Det neste nå blir å lure autocheck-systemet etter å ha montert relé på lyktene, den maser om defekte pærer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2005 Okey I praksis den sammen løsningen som jeg skisserte som den mest sannsynlige løsningen. Det du gjorde da du flytta den ene ledningen var rett å slett å kople forbi bryteren, du kopla de sammen slik at byteren ikke har noen funksjon lenger. Ja problemet med auto-check systemet blir kanskje mer komplisert.. da er vel kluet å skaffe skjema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2005 Noen som har et bilde av hvilke ledninger som må flyttes? Eller eventuellt et koblingsskjema til S4/TDI C4? Har montert linselys på min 92 modell Audi 100 og vil gjerne ha lys i begge linsene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2008 Prøvde å flytte den gule ledningen på min S2 i dag, men den stod på 56b.. På 56 så stod det en grå/gul ledning.. Prøvde å flytte den til 56a men ingen forskjell!.. Vist jeg flytta den gule til 56a så ble det null lys.. GÅr det ikke på desse lysene eller har jeg gjort noe gæli?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 7, 2008 Den tykke gule ledningen flyttes til terminal 56, sitter det en ledning der fra før så flyttes den til der den tykke gule satt først. Så i ditt tilfelle så skal den grå/gule ledningen flyttes til 56b, viss det fungerer på samme måte som på audi 100 C4. Husker det godt fra når jeg prøvde dette:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 9, 2008 Disse nummerne er DIN-standard. 56 betyr Hovedlys generelt (før veksle-bryter mellom nær/fjern), 56a er fjernlys, 56b er nærlys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...