Div Coupe quattro spørsmål, med bilder!!

Anbefalte innlegg

BILEN: Coupe quattro 20V 1989

 

Har fått tak i en bil, som blir et lite prosjekt. Er en del småting som må fikses, så jeg tenkte jeg kunne lage en tråd her.

 

Problem: Bilen fjusker, går ikke som den skal. hvis du f.eks gir full gass fra bunn av, kommer den plutselig max på f.eks 5.000rpm.. Noen ganger kommer den ikke i det hele tatt..

 

Det jeg til nå har skiftet er: Plugger, Rotor, Fordelerlokk, Luftfilter, Olje.

 

Bilen tar inn falskluft bak innsuget (?) Vet ikke helt hva det heter egentlig.. Men det kommer et rør fra undersiden av luftbelgen (etter luftfilteret) Det står imellom batteriet, og innsuget. Det som er merkelig er at det ser ut som om det mangler en slange!!!!!

 

Likens er det fra innsuget.. det står en tapp i, men der sitter det en plastikkstopper på, for meg ser det ut som det skal såt en slange mellom disse to rørene..

 

Har merket rørene på bildet.

Forum.JPG

HPIM0273.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda et problem er at blinkersen ikke slår seg over når rattet kommer i nullposisjon. Mener at det skal være en plastikkdel inne ved rattstammen?? Hvilken del snakker vi egentlig om? legger ved bilde av stammen. På det uklare bildet vises en plastikktapp inne ved rattstammen... er det denne vi snakker om?

HPIM0279.jpg

HPIM0282.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående blinklyset ditt er det den tappen ja. Er det et uorginalt ratt i bilen? Skal være en plasttapp bak på rattet som dytter på den i rattstammen for å skru av blinklyset. Du kan teste den i rattstammen ved å sette på blinklyset og så prøve å vippe på plasttappen med en skrutrekker e.l. Funker det da er det noe rart med rattet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer at det skal være en slange mellom den tappen på innsuget og røret fra belgen ja. Bilen min fusket også for en stund siden. Da hadde jeg en sprekk i denne slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående blinklyset ditt er det den tappen ja. Er det et uorginalt ratt i bilen? Skal være en plasttapp bak på rattet som dytter på den i rattstammen for å skru av blinklyset. Du kan teste den i rattstammen ved å sette på blinklyset og så prøve å vippe på plasttappen med en skrutrekker e.l. Funker det da er det noe rart med rattet ditt.

 

Ja, samme opplevde jeg på min Coupe for en tid tilbake... Hadde helt ny lysbryter, og allikevel gikk ikke blinklyset tilbake. Men så snart det kom på original-ratt var alt som det skulle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer at det skal være en slange mellom den tappen på innsuget og røret fra belgen ja. Bilen min fusket også for en stund siden. Da hadde jeg en sprekk i denne slangen.

 

 

Da har jeg vært på møller.. På min modell (ifølge chassnr, har ikke bilen bremsekraftforsterker) .. Da skal det ikke være noen slange på røret fra innsuget sa han... det er kansje ok, men når vi kom til det andre røret sa han at jeg kunne prøve å tette dette. jeg gjorde det, bilen ble litt bedre, men ikke bra. Tror jeg har litt falskluft i luftfilterboksen... mangler et klips for å holde boksen sammen.. Men det har vel egentli ikke noe å si?? Lufta kommer eventuelt inn før alle sensorne...

 

Var også å byttet bensinfilter, ikke bedre av det heller. Kan det være bensinpumpa? Av og til summer den mere enn det som den vanligvis gjør... : klø : Det skal den vel ikke gjøre?

 

Når det gjelder Lamdasonden, så satt ikke den på katalysatoren.. : klø : Hvor er den da??

 

Ble mange spørsmål nå men.. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER DET INGEN SOM KAN HJELPE MEG?????

 

Hva er funksjonen på det røret som kommer fra luftfilteret? BILEN SUGER FALSKLUFT FRA DETTE, det må jo gå en slange fra røret???? : mad :

 

Kan ikke noen sjekke hvordan det er på deres 7A..??

 

Møller kunne ikke hjelpe meg heller, da måtte han lete etter en plass til den sa han bare : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut batteriet ditt, så skal du se et lokk i batterikassa. Løft opp det, så ser du lambdasonden nedi der, sitter før katalysatoren.

 

Angående røret fra luftfilteret, så skjønner jeg ikke helt hvilket du mener.

Eneste jeg ser på min, er kaldlufttilførsel og et rør som skal føre oppvarmet eksosluft inn i luftfilterboksen for lettere kaldstart(av typen fleksirør).

Kan ikke skjønne at det kan bli falskluft i noen av disse, jeg har fjernet alle de rørene og har ingen problemer som følge av det.

 

Ta noen flere bilder, så er det lettere å gjøre si noe.

 

Edit:

Bensinpumpa summer mer hvis det er lite bensin på tanken (under kvart), dette fordi den bruker bensinen til å kjøles ned. Derfor anbefalt å alltid ha over kvart tank på disse bilene(iallefall i varmt vær)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min går det ein slange mellom dei to pluggane du har merka rødt. Det skal nok sannsynligvis gjera det på din og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående røret fra luftfilteret, så skjønner jeg ikke helt hvilket du mener.

 

Ta noen flere bilder, så er det lettere å gjøre si noe.

(iallefall i varmt vær)

 

Det røret jeg snakker om kommer fra undersiden av luftfilteret.. det er det som er merket rødt.. Vet at på noen modeller så går det en slange mellom di to rørene, og fra det røret igjenn går en slange til en slags klokke (merket gult) - Det er et bedre bilde lengre opp i tråden.

 

Det som litt rart er at i det røret som kommer fra innsuget (merket grønt) sitter det en plastikk dupp, som sikkert har i oppgave å tette hullet, men det er ikke 100% tett.. Orginalt dette? hmm.. : klø :

zf.JPG

HPIM0322.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min går det ein slange mellom dei to pluggane du har merka rødt. Det skal nok sannsynligvis gjera det på din og.

 

det er vel kansje denne koblingen du har?

 

Denne fannt jeg hos en lokal hugger..

HPIM0321.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder falsk luft er det vel bare å finne en boks med startgass og spraye i vei, der du har utslag på turtallet, der suger den falsk luft?

 

Har aldri prøvd det, men mener å huske at en snakket om dette... kansje verdt å prøve??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du et skjema som viser hva den røde pluggen din hører til. Den er til aktivkullbeholderen som tar vare på (og resirkulerer) bensindamp fra bensintanken. Det er ingen krise om denne ikke er i funksjon.

vakuum.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videre på denne tegninga ser du at gummidingsen som skal stå på innsuget også skal være koblet ned på oljeluftinga. For å opprettholde denne funksjonen kan du rett og slett erstatte nr 20 med en slangebit fra innsuget og rett ned på oljeluftingrøret.

oljeluft.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du et skjema som viser hva den røde pluggen din hører til. Den er til aktivkullbeholderen som tar vare på (og resirkulerer) bensindamp fra bensintanken. Det er ingen krise om denne ikke er i funksjon.

 

Takk for hjelp :) Problemet her er at det ikke finnes delenr på denne slangen, men da kan jeg sikkert ta vekk den stopperen som sitter på innsuget, og dra en slange mellom de to rørene. Blir ikke klok på om den tettingen på innsuget (grønn) er orginalt, eller ikke.. Kan vel bare ta av den da, og prøve med en slange imellom da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den orginale slangen (med forgrening) heter 054 133 595 A og brukes sammen med en overgang 034 103 271 mot innsuget og evt en plugg 035 133 777 E om du ikke skal bruke aktivkullbeholdersystemet. (I nevnt rekkefølge 20,17a og 18) på det siste bildet jeg postet.

Men sett på en slangebit bare.. Sikkert billigere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel kansje denne koblingen du har?

 

Denne fannt jeg hos en lokal hugger..

 

Har ikkje slik kobling. Berre ein slange mellom dei to pluggane (merka røde) på bildet i første innlegg. Men min og går DÅRLIG, høyrest ut som den går mykje likt som din egentlig... Samme feil? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje slik kobling. Berre ein slange mellom dei to pluggane (merka røde) på bildet i første innlegg. Men min og går DÅRLIG, høyrest ut som den går mykje likt som din egentlig... Samme feil? : klø :

 

Ja, spørs om det kan være det.. Men min er slik at den kommer av å til, og da går den veldig bra:) De på møller mente at slik jeg beskrev felen var det mest sannsynlig falskluft..! Disse femmerne var visst veldig ømfintlige på falskluft..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då går eg løs med startgass i morgo. Høyrest ut som samme feil ja, min går ok til 4-4500rpm og deretter dårlig. Nokon gonger bra heile vegen til 7000rpm. Startgass er bra greier til sånn feilsøking, spraye rundt om kring på slanger og når du sprayar på lekkasjen vil turtallet øka. Pass på at det ikkje kjem inn i luftfilteret, då vil turtallet også øka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videre på denne tegninga ser du at gummidingsen som skal stå på innsuget også skal være koblet ned på oljeluftinga. For å opprettholde denne funksjonen kan du rett og slett erstatte nr 20 med en slangebit fra innsuget og rett ned på oljeluftingrøret.

 

 

Men dette er vel en NG motor? prøver å bestille delen alikevel jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er vel en NG motor? prøver å bestille delen alikevel jeg..

 

Korrekt observert. Det er samme deletegninga på 7A og NG på dette bildet. Delenummeret skal likevel stemme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt observert. Det er samme deletegninga på 7A og NG på dette bildet. Delenummeret skal likevel stemme.

 

 

Da har jeg fått delen, og montert denne. Bilen legger seg på 2200rpm på tomgang, og den "henger" når jeg ruser den litt.. Etter en kjøretur synker tomgangen til ca 1250, hvor den ligger å varierer på ca 200rpm... (den går ujevnt) : gråter :

 

Tror rett å slett ikke at jeg skal ha denne koblingen jeg.. eller?? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært hos vag å kjørt en sånn diaganose test..

 

Bankesensoren kom opp der, og etter å ha lest litt inne her, så kan en defekt bankesensor gi akkurat disse problemene. :)

 

Noen som har skiftet bankesensor på 7A?? Hvor ligger den? De skal vel skrues til 10, eller 20 nm... var visst veldig viktig at det var rett moment..

 

 

Håper dette er feilen, begynner å bli litt lei nå :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært hos vag å kjørt en sånn diaganose test..

 

Bankesensoren kom opp der, og etter å ha lest litt inne her, så kan en defekt bankesensor gi akkurat disse problemene. :)

 

Noen som har skiftet bankesensor på 7A?? Hvor ligger den? De skal vel skrues til 10, eller 20 nm... var visst veldig viktig at det var rett moment..

 

 

Håper dette er feilen, begynner å bli litt lei nå :o

 

Prøv å slette feilkodene og kjør litt etterpå med full gass et par ganger. Dette for å se om bankesensorfeilen er sporadisk eller om den er der hele tiden. Sensoren sitter nede på blokka, ser ut som mellom cyl 2 og 3 på tegninga og er en rund dings festet med en bolt gjennom midta.

Jeg ville tro at tomgangsheng heller skyldes tomgangsregulatoren enn bankesensoren. Men som sagt, slett feilkoder og les av igjen etter testkjøring. Om bankesensoren er defekt må den byttes, for skal alt fungere optimalt må jo alle komponenter fungere uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å slette feilkodene og kjør litt etterpå med full gass et par ganger. Dette for å se om bankesensorfeilen er sporadisk eller om den er der hele tiden. Sensoren sitter nede på blokka, ser ut som mellom cyl 2 og 3 på tegninga og er en rund dings festet med en bolt gjennom midta.

Jeg ville tro at tomgangsheng heller skyldes tomgangsregulatoren enn bankesensoren. Men som sagt, slett feilkoder og les av igjen etter testkjøring. Om bankesensoren er defekt må den byttes, for skal alt fungere optimalt må jo alle komponenter fungere uansett.

 

 

Har slettet feilkodene... (jeg hadde av batteriet for ei uke siden). Så må vel på verksted for å få byttet denne..

 

Må tenning justeres etter bytte? jeg har nylig byttet fordelerlokk og rotor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.