Høyre frammhjul for langt tilbake?!!!!

Anbefalte innlegg

Høyre forhjul på audin min (90q) er nesten 2cm lengre bak en venstre forhjul. Noen som vet feilen? Jeg tror det kan være at det har blitt skiftet bærearm på den, og da kan det blitt montert en bærearm som egentlig har skulle vært på venstre side. Noen som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel noe som ikke stemmer da ja. Den enkleste kontrollen du kan gjøre er å ta av begge forhjulene og sjekke om den ene siden er speilvendt av den andre. Finn deg noen kontrollpunkter å måle fra så finner du fort ut om h/v bærekule ikke ligger på samme punkt.

I værste fall kan jo traversen ha blitt trykt bakover i en kollisjon.

En annen mulighet er svært sliten traversforinger, men jeg tviler at det kan bli opptil 2 cm feil. I tillegg vil traversen da i så fall ved nedbremsing->aksellerasjon bevege seg 4 cm. Og tro meg: det vil høres.

Har du noen problemer med selvopprettinga på bilen? Ved å flytte bærekula 2 cm ut av kurs endres også vinkelen på fjærbeinet og igjen skal muligens gi litt innvirkning på selvopprettinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme problemet på høyre siden min.Selvopprettinga som du prater om her, fungerer ikke i det hele tatt.Den låser seg,hvis jeg ikke snur rattet selv.

Kan jeg ha noe av det samme problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En mulighet er vel at det er montert bærearm fra b4 på ene siden.

På b4-modellene er det noen cm lengre akselavstand, denne forskjellen ligger

visstnok i bærearmene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kan være det,jeg har ikke sjekket på høyre siden min etter forskjeller etc.Hvis det var meg du svarte til nå?

 

Problemet mitt er at høyre fremhjul er lengre frem enn det på venstre side.

Høyre siden må en del cm bakover slik at hjulet står i senter kan du si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik: Om du finner igjen delenummerene på bærearmene skal venstre ha 895 407 147 og høyre ha 895 407 148.

Står vel trykt på de en plass.

Peter: Din årsmodell avhenger litt av chassinummeret, kan sikkert finne de riktige delenummerene til deg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,får sjekke om jeg finner noen plass der de tallene står.Takk for svar! =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kan være det,jeg har ikke sjekket på høyre siden min etter forskjeller etc.Hvis det var meg du svarte til nå?

 

Problemet mitt er at høyre fremhjul er lengre frem enn det på venstre side.

Høyre siden må en del cm bakover slik at hjulet står i senter kan du si.

 

 

Da kan det hende du har B4-bærearm på høyre side...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Skal se hva jeg finner ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å bytte bærearm idag.Tok fra en donorbil,den gikk lett av.Men når jeg skulle prøve på min,så hadde jeg ikke sjanse til å få den av.Satt dønn uansett hvor mye jeg prøvde.Men la merke til at nummerene var like på den som satt på og den jeg tok av.Bare at det var 895 407 158 som stod på bærearmene og ikke 148.

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få av den bærearmen jeg har på nå,den sitter skikkelig fast!Har prøvd det meste utenom å varme den opp.Men har ikke slikt verktøy liggendes desverre.

Forresten så la jeg merke til at høyre fremhjul er lengre bak enn venstre og ikke lengre foran som jeg sa sist.Så jeg har helt likt problem som topicen sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få av den bærearmen jeg har på nå,den sitter skikkelig fast!QUOTE]

 

Hvor sitter den da? ute ved navet eller inne ved traversen?

Ute ved navet så er det en slags støpt klemme som sitter rundt bærekula, festet med en mutter+bolt. Etter å ha løsnet mutter og dratt ut bolten (viktig) kan du bruke et stort flattjern og bende frahverandre 'klemmen'. Du ser et spor i den fra innsiden hvor du bender litt i.

Hvis den sitter i traversen er det vel bare å røske til, bruk ett brekkjern eller hvasomhelst (stanga til garasjejekken er fin). Etter du har tatt ut boltene seff : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var de boltene inne ved traversen =)

 

Var feil nummer jeg ga deg. nr på bærearmen\bruen er 893 407 158 stod det på den jeg har på bilen nå og den jeg skrudde av idag.Eneste mulighet er nesten å kappe av boltene og sette på nye med den nye bærebroen tror jeg.Prøvde det meste idag =)

 

Men kunne du ha sjekket om det nummeret jeg fant om dette er riktig,siden det var litt annerledes enn det du oppga?

 

Mvh Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe slikt delenummer desverre. Det kan være at nummeret er erstattet med et annet, det dukker i alle fall ikke opp her.

Men jeg kan fortelle at delen kommer fra en B3 og hører til høyre side.

 

Kappe bolter og erstatte med nye er alltid en god løsning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjellig delenummer på den øvre og nedre del av bærearma faktisk. I alle fall var det det på coupeen min. Og jeg hadde også dette "problemet" med at høyre side var to cm lengre bak enn venstre..det så litt rart ut og den subbet litt på høyre side, noe den ikke gjorde på venstre. jeg hadde bilen på forstillingskontroll, og der ble alt målt og funnet ok. Jeg oppdaget dog ikke at det var forskjell på sidene før lenge etter kontrollen. Jeg hadde byttet alt av deler i understellet, og jeg fant aldri ut at noe var montert feil. Å bytte om venstre og høyre bærearm fant jeg ut at var "umulig", for da ville hjulet ha stått 10 cm inn i støtfangeren. Resultatet var at jeg aldri gjorde noe med det, fordi det ikke hadde noen betydning hverken for dekkslitasje/spissing eller styring.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan det hende du har B4-bærearm på høyre side...

 

Hvordan vet jeg om det er fra B4 da? Hvilken type er det jeg har på min da tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om det er fra B4 da? Hvilken type er det jeg har på min da tro?

Bærearmen fra B4 flytter fremhjulet ca 4 cm lengre frem, i forhold til B3. Hvis du ikke får til å lese av delenr så har jeg ikke noen annen løsning enn å faktisk plukke de av for å sammenligne..

 

Har du forresten delte fjærbein? Hvis du har det, er det ytterst lite sannsynlig at du har bærearm fra B4..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmen fra B4 flytter fremhjulet ca 4 cm lengre frem, i forhold til B3. Hvis du ikke får til å lese av delenr så har jeg ikke noen annen løsning enn å faktisk plukke de av for å sammenligne..

 

Har du forresten delte fjærbein? Hvis du har det, er det ytterst lite sannsynlig at du har bærearm fra B4..

 

hva er delte fjærbein?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper feil bærekule, alternativt bærekule fra feil side ( altså feks høyre på venstre side osv ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er delte fjærbein?

At du kan dele fjærbeinet i to deler. Den nederste delen hvor hjullager og spindel og alt sitter, fra resten.

 

Hvis du ikke har delte fjærbein, så kan du ikke ha bærearm fra B4, eller bærekula feil vei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du kan dele fjærbeinet i to deler. Den nederste delen hvor hjullager og spindel og alt sitter, fra resten.

 

Hvis du ikke har delte fjærbein, så kan du ikke ha bærearm fra B4, eller bærekula feil vei :)

 

Jeg har en 87mod. Og har ikke delte fjærbein. Det virker som du motsier deg selv litt nå ;)

 

*Har du forresten delte fjærbein? Hvis du har det, er det ytterst lite sannsynlig at du har bærearm fra B4..*

 

Vill det si at jeg har verken B3 heller B4 bærearmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

87 modellen er første årsmodell for typ89, og i starten var det litt forskjellig ute å gå. typ89 (eller B3 om du vil) er levert både med delte og hele fjærbein. Sen typ89 kom med delte fjærbein, og alle B4 kom med delte fjærbein.

Så du kan ha delt fjærbein fra typ89, men din ble nok mest sannsynlig levert med helt fjærbein siden den er en såpass tidlig modell.

hele.png

delte.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

87 modellen er første årsmodell for typ89, og i starten var det litt forskjellig ute å gå. typ89 (eller B3 om du vil) er levert både med delte og hele fjærbein. Sen typ89 kom med delte fjærbein, og alle B4 kom med delte fjærbein.

Så du kan ha delt fjærbein fra typ89, men din ble nok mest sannsynlig levert med helt fjærbein siden den er en såpass tidlig modell.

 

Ser nok ut som jeg ikke har delte fjærbein, så da er det vel b3 da? Så om det er satt på en bærearm fra b4 vil forhjula komme lenger tilbake da heller? aner ikke jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nok ut som jeg ikke har delte fjærbein, så da er det vel b3 da? Så om det er satt på en bærearm fra b4 vil forhjula komme lenger tilbake da heller? aner ikke jeg...

 

Nå har du fått endel tips i denne tråden. Nå er det på tide å komme seg ut i garasjen å bli litt møkkete istedet for å sitte her og dvele over saken. Ta med lommelykt og hiv deg under bilen. Studer bærekuler, se etter at symmetrien stemmer. Sjekk bærearmer, igjen sjekk om symmetri stemmer, eventuellt skader på armene. Om du ikke ser noe feil, rengjør så godt du kan og noter alle delernummer på armer og bærekuler.

 

Gudd løkk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har du fått endel tips i denne tråden. Nå er det på tide å komme seg ut i garasjen å bli litt møkkete istedet for å sitte her og dvele over saken. Ta med lommelykt og hiv deg under bilen. Studer bærekuler, se etter at symmetrien stemmer. Sjekk bærearmer, igjen sjekk om symmetri stemmer, eventuellt skader på armene. Om du ikke ser noe feil, rengjør så godt du kan og noter alle delernummer på armer og bærekuler.

 

Gudd løkk.

(I fare for å havne i kategorien "må bare slenge inn en unødvendig kommentar".)

 

Well said! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.