A4'en drar litt dårlig....

Anbefalte innlegg

har begynt å merke at a4en (a4,1995 1,8) drar dårlig .....på langkjøring å slikt i fjerde å femte gir drar den nesten ikke noe i oppover bakker selv over hastigheter med 90 kmt...er litt irriterende..... lurer på om det har noe med calipperne baki å gjøre, om de bremser ned pga rust eller noe ? ei natt det var regn hang brekket seg å jeg fikk ikke bilen til å gå....å det er vel calliperne bak som er rusta ? Noen ganger virker det som bilen vil dra litt bedre men så blir det dårlig igjen...

 

har også merka at bensinforbruket var litt høyere på siste lang tur ......kan dette ha noen sammenheng med calliperne som bremser baki ?

 

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste måten å sjekke det på, er vel å jekke opp bilen og snurre litt på hjulene?

 

Evt bare prøve å dytte bilen. Skal ikke mye brems til før man kan glemme å flytte den med menneskekraft :)

 

 

Har du sjekket luftfilter og plugger? Vanskelig å starte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er satt inn byttemotor rundt juletider å regner med de bytta luft filter å plugger da?? var bytta reg reim å diverse annet vertfall....

 

bilen kan være tungstartet noen gang......det hender innimella at når jeg skal starte så gir bilen litt turtall så dauer den helt....etter å ha prøvd litt starter den ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er satt inn byttemotor rundt juletider å regner med de bytta luft filter å plugger da?? var bytta reg reim å diverse annet vertfall....

 

bilen kan være tungstartet noen gang......det hender innimella at når jeg skal starte så gir bilen litt turtall så dauer den helt....etter å ha prøvd litt starter den ...

 

 

Jeg er egentlig passe grønn på bil, så jeg aner ikke. Eneste jeg kan tenke meg er dårlige plugger. Men da ville du kanskje merket og hørt at den ikke går helt jevnt.

 

Minner litt om min første bil. En 85mod eskrot. Den likte ikke gass når den nettopp var startet. Måtte ta det pent og rolig frem til den hadde gått i 20-30sek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få et vag verksted til å lese ut feilkoder på bilen. Høres litt ut som feil bensinblanding spør du meg. Kanskje temp føleren er def på din også, er ikke noe ukjent problem på vag biler det.

 

Ang bremser: Ta av callipperne bak og ta ut klossa. Regner med at disse har rustet fast. De skal egentlig gå så lett at de omtrent detter ut av seg selv. Puss evt. rein alle anleggsflater og smør med kobberfett på baksiden av klossen pluss på kantene der den ligger an i bremsesadelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hender det at bilen jager når den står på tom-gang?

 

Jeg var borti en A4 1.6 med samme problem, byttet det meste av plugger etc.. til slutt byttet jeg gassspjeldpotensiometer-enheten som det så fint heter, og bilen var frisk som en fisk.

 

Men dette er vel en av de siste utveiene, da dingsen er kostbar.

 

Les ut feilkoder, så finner du nok ut av det.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hender bilen jager når den står på tomgang ja, å jeg har et sånne rykk når jeg slipper gassen når jeg har høyt turtall...gidder ikke ta bilen inn på et vag verksted, hadde bilen inne pga det rykkinga å de fant ikke en dritt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problem som jeg hadde på A4'en... har vært borti biler hvor vi bare har grunn-innstilt gass-spjeldet... sikkert noen som vet hvordan man gjør det med VAG-Com her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

javel, hmmm har gass spjeldet noe å gjøre med bensinforbruken da ?å hvor mye koster den da ? har jo garanti på motoren enda, har det noe å si ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

javel, hmmm har gass spjeldet noe å gjøre med bensinforbruken da ?å hvor mye koster den da ? har jo garanti på motoren enda, har det noe å si ?

 

 

Regulerer dette spjeldet luften inn i motoren?

 

Om det er et spjeld som regulerer luftmenge og det feks ikke åpner nok, så blir det jo som å kjøre med choke. For mye bensin i forhold til luft og man får ikke optimal forbrenning.

 

Eller henger jeg helt igjen i forgasseralderen her nå? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurer bare på om bensinforbruket kommer av at callipperne baki er rusta fordi jeg ser på en gammel kvittering at de har blitt "reparert" pga rust før ..... noen ganger med lav hastighet hører jeg det hyler baki der og hvis bremsene står litt på blir det jo mer motgang altså mer bensin ? den har aldri brukt så mye som nå, selv om det ikke er mye men det er plagsomt likavel...

 

Å den greia med nykkinga å jaging på tomgang ser ut som det har noe med gass spjeldet å gjøre fordi jeg ser mange på forumet her har hatt det samme problemet..... men har gass spjeldet noe med at bilen ikke drar hver gang like bra ?

 

Noen som har peil hva en slik gass spjeld styrenenhet koster ? eller kanskje det hjelper å bare grunninstille det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det koster 6500,- originalt hos VAG, tror jeg betalte 1500,- hos NBS.

 

Dersom du fortsatt har garanti er det vel bare å levere inn bilen og be dem fikse det, da er det ikke noen vits å bruke tid og penger på problemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror garantien var gådd ut :/ men er det ikke bedre å kjøpe uorginalt hos NBS da ? funker vel på samme måte selv om det ikke er originalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er originalt, men brukt... men vet jo aldri hvor lenge det holder... men men... jeg synest det var verdt sjangsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan grunn-innstiller mann gass-spjeldet,kan man koble bort minus polen noen minutter etc? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er gassspjeldpotensiometeret som er defekt. har akkurat vært inne med en 1.6 liters A4 fra 98 og alle på forumet sa jeg skulle bytte llm og ditt og datt. på vag betalte inkl jobb 2500( potensio + en defekt føler)!!!! og man har da garanti på delen. bilen fjusket når den ble varm gikk fint innimelom men jaget på tomgang og hadde lite trekkraft og i tilleg stoppet av og til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er gassspjeldpotensiometeret som er defekt. har akkurat vært inne med en 1.6 liters A4 fra 98 og alle på forumet sa jeg skulle bytte llm og ditt og datt. på vag betalte inkl jobb 2500( potensio + en defekt føler)!!!! og man har da garanti på delen. bilen fjusket når den ble varm gikk fint innimelom men jaget på tomgang og hadde lite trekkraft og i tilleg stoppet av og til.

Går det ann å skifte berre potentiometeret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den føleren som sitter på lmm'en ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den føleren som sitter på lmm'en ??

på gasspjeldet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.