Anbefalte innlegg

HEI!

 

Jeg har lufta en del bremsesystem på forskjellige biler jeg har hatt, men begynner å bli lei av å være avhengig av en medhjelper som tramper på pedalen.

Blir alltid litt styr og tar sin tid på den måten.

Fant derfor ut at jeg skulle kjøpe en slik bremselufter som man setter på bildekket for å bruke lufttrykket i dekket til å presse gjennom bremsevæska.

 

Kjøpte derfor et slik bremselufteverktøy hos CD-Cardic her i Trondheim i dag.

Det er ikke veldig avanserte saker.. Et lokk, en liten slange og et par ventilkoblinger. Men kosta litt likevel ja.. 230 kr skulle de ha for greia.

Javel tenkte jeg.. en slik skal jeg ha.. men den bør jaggu virke bra!

Har sett og hørt på et bilverksted at det skal være en prima sak.

 

Kom hjem og gleda meg for å endelig bli kvitt den gamle gørra av bremsevæska.

Men tror dere dritten funka..? nei..!

Har en -88 Audi 200 TQ med Girling bremsesystem. Skal passe til Girling og ATE bremsesystem på blant annet Audi, VW, BMW, Mercedes, Opel osv..

 

Problemet er at jeg ikke får skrudd på lokket skikkelig.. når jeg skrur andre enden av slangen på dekket så spruter det luft og bremsevæske ut mellom lokket og bremsevæskebeholderen.

Har prøvd å skru på lokket mange ganger og passa på at d ikke kommer skjevt, men d virker som om d ikke passer helt. Hvis jeg strammer skikkelig så spretter d av, akkurat som om gjengene ikke stemmer helt. Pakningen på innsida av lokket er helt ok. Prøvde det på Opelen til fatter'n og der virker det irriterende nok som at det passer bra.

 

Noen som har vært borti dette? Må jo være flere som har kjøpt seg et slik bremselufteverktøy...

Er det forskjell på gjengene på Girling bremsevæskebeholdere? forskjell på gamle (-88) og nyere?

Jeg vet at Mekonomen også fører er slikt lufteverktøy, men de måtte i så fall bestille opp sa de. Noen som vet om verktøyet fra Mekonomen er bedre?

 

Håper noen har erfaring med dette... Jeg er utrolig sur og forbanna over dette nå.. : bh :

Skulle jo lufte bremsene i kveld, og det hurtig, enkelt og skikkelig...

men neida... utrolig irriterende med ting som ikke går etter planen..

Det blir bråk med CD-cardic folka hvis de ikke gir meg en god forklaring på dette.. de kan jo iallfall bare prøve å nekte meg å få igjen pengene... : bråk :

 

hehe

 

håper noen har peiling på dette

 

mvh

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte min på gasolin.no å den virker utmerket.jeg fikk med flere forskjellige lokk da jeg kjøpte den. den er med tank også så man slipper å etterfylle. skulle tro det er samme lokk som på min -86 audi100 uten at jeg skal si det sikkert, men har du prøvd lokket til audien på opeln eller motsatt. da finner du ivertfall ut om du har rett lokk. evt gjenger som er gåen på bremsevæskebeholderen.

bremselufer.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme settet (CD-cardic) og det skjedde akkurat det samme til meg. Men etter nærmere inspeksjon viste det seg at lokket skrudde seg på litt skjevt hvis jeg begynte med å skru det på helt 'riktig'.

Når jeg nå skal lufte passer jeg bare på å skru lokket litt skjevt på fra starten, da retter det seg ut og tetter helt perfekt :)

 

PS! Om du skal finne på å bruke kompressor på denne dingsen kan du merke deg at 2 bar er veldig øvre grense for hvor mye trykk slangen ned til hydraulikkpumpa for clutch tåler før den hopper av. Resultatet er høytrykksspyling av motorrom med bremsevæske ved høyere trykk. btdt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene..

har prøvd å skru på lokket i 20 minutter nå.. prøvd alt mulig. både skjevt og ikke skjevt, men d virker som om det uansett skrues inn på samme måte til slutt. vil seg rett og slett ikke. for meg virker d som om gjengene ikke passer helt. hvis jeg skrur på lokket på "riktig" måte og til slutt strammer skikkelig så spretter d av. utrolig frustrerende..

Ja den slangen til clutch'n ser litt skummel ut.. er jo ikke slangeklemme på den engang..

 

vurderer å bestille settet fra Gasolin. Hørtes ut som et bedre sett, men det tar jo noen dager å få d levert tenker jeg.. hater ting som må bestilles.., skulle helst hatt d i går.. hehe

 

 

hmm... nei jeg vet sannelig ikke... hørtes enkelt ut å prøve å skru på lokket skjevt, men funka bare ikke.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Triks for lufte bremser alene er å ha en slange som tetter skikkelig på luftenippelen, ned i ei flaske halvfull av bremsevæske. Åpne nippelen og pump på pedalen. Pass på at enden av slangen ligger nedi bremsevæska i flaska slik at den ikke får muligheten til å suge inn luft. Husk å etterfylle i tanken på bilen innimellom så denne ikke går tom. Fallet fra tanken ned til flaska vil gjøre at det stadig strømmer ny væske inn i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. dra på høgger'n og finn et lokk likt det du har på bilen.

2. kjøp en 2-3 liters hagesprøyte med pumpe (Plantasjen har en til 99,- i disse dager!)

3. kjøp en pasende nippel på en jernvare, og skru den fast i lokket. (eller lim fast med epoxy) Muligens kan en del av håndtaket på sprøyten brukes, har ikke sjekket den jeg har ennå..

4. Et manometer (med overgangsnippel) er kjekt, og koster ikke stort på Tess eller Biltema. (Overtrykksnippelen på pumpa passer bra til å feste denne.)

 

Bruk hue, og ikke over 2 bar som andre nevner.. Fyll opp med 'passe' med ny væske, evt. pass på å fylle opp reservoaret, så slipper du søl rundt reservoaret når du skal koble av og på.. I teorien skal nivået holde seg konstant, men det _kan_ stige litt, så pass på. Skyller du med vann innen kort tid, er det vanligvis ikke noe problem.

 

Denne kan du også kjøpe ferdig på http://www.motiveproducts.com/ men den koster fort 500,- ferdig hjemme på trappa. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.