Audi 200, hjerne i sperre modus

Anbefalte innlegg

Har bilen på verksted og de sier at hjernen er i sperre modus og det mest sannsynlig er pga en dårlig chip og den ikke passer 100% til bilen. Men det er vanskelig å si før han får skjema til bilen og får målt verdier og slik. Det er en Digitech Chip som står i bilen. Jeg snakka med han som har solgt meg bilen og han sier at det er "vanlig" med feilkoder på chippa bil.. Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette? Feilsymptomene er at den drar dårlig på lavt turtall og rykker av og til. Den slokner når den er varm og jeg slipper gass pedalen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen på verksted og de sier at hjernen er i sperre modus og det mest sannsynlig er pga en dårlig chip og den ikke passer 100% til bilen. Men det er vanskelig å si før han får skjema til bilen og får målt verdier og slik. Det er en Digitech Chip som står i bilen. Jeg snakka med han som har solgt meg bilen og han sier at det er "vanlig" med feilkoder på chippa bil.. Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette? Feilsymptomene er at den drar dårlig på lavt turtall og rykker av og til. Den slokner når den er varm og jeg slipper gass pedalen.. Jeg har heldigvis fast pris på "oppholdet" :)

 

Du får værtfall feilkoder når map er skiftet. Fra 200 til 250 map. Mener å huske jeg hadde feilkoder når jeg kun hadde steg1 chip også, 4-4-4-4 tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkoder er jo så, men at hjernen går i sperre modus er vel mer alvorlig??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkoder er jo så, men at hjernen går i sperre modus er vel mer alvorlig??

 

Har aldri hørt at hjernen går i "sperremodus" :confused: men lærer stadig noe nytt.

Ville prøvd meg med en orginal hjerne for å sett om hjernen er problemet eller ikke. Å begynne å feilsøke hjerne tar ikke minst tid/penger.

 

At bilen drar dårlig på lavt turtall kan både ha med N75 og lmm å gjøre. Sjekket grunninnstilling på gasspjeldet? Ligger vel en sensor der som kan ha årsak også.

 

Ville prøvd en annen hjerne først jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får værtfall feilkoder når map er skiftet. Fra 200 til 250 map. Mener å huske jeg hadde feilkoder når jeg kun hadde steg1 chip også, 4-4-4-4 tror jeg.

4444 betyr "ingen feilkoder lagret"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt at hjernen går i "sperremodus" :confused: men lærer stadig noe nytt.

Ville prøvd meg med en orginal hjerne for å sett om hjernen er problemet eller ikke. Å begynne å feilsøke hjerne tar ikke minst tid/penger.

 

At bilen drar dårlig på lavt turtall kan både ha med N75 og lmm å gjøre. Sjekket grunninnstilling på gasspjeldet? Ligger vel en sensor der som kan ha årsak også.

 

Ville prøvd en annen hjerne først jeg.

 

Har jo en hjerne til ja.. på den andre bilen. Hva er N75?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo en hjerne til ja.. på den andre bilen. Hva er N75?? : klø :

 

Det er magnetventilen. Får du feilmelding 4-4-4-2 så er det denne. Husker ikke feilkode på hjernen i farta. Men tror liste er postet på forum tidligere.

4-4-4-4 er som sagt ingen feilmeldinger lagret : flau : (Takk Kay)

 

Ville ha prøvd hjerne først,så får du lukket ut diverse etterhvert. Er f.eks hjernen din ødelagt så vet jeg av en som har å selge :) Han har vel 3x hjerner ekstra tror jeg.Kan gi deg telefonnr på pm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig interessert i hjerne ja. Mekanikeren som ser på bilen min anbefalte at jeg fikk tak i en chip som de skulle legge original program varen innpå for å så endre denne til de verdiene jeg ønsket.. Han sa at det var sånn 40% sjangse for at den masseproduserte chipen ikke ville passe 100% til bilen og dermed gjøre at den ikke gikk skikkelig. Kan jeg bruke samme chipen tror dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig interessert i hjerne ja. Mekanikeren som ser på bilen min anbefalte at jeg fikk tak i en chip som de skulle legge original program varen innpå for å så endre denne til de verdiene jeg ønsket.. Han sa at det var sånn 40% sjangse for at den masseproduserte chipen ikke ville passe 100% til bilen og dermed gjøre at den ikke gikk skikkelig. Kan jeg bruke samme chipen tror dere?

 

Anbefaler deg å kjøpe en MTM steg.2 chip istedet. Ikke brul såkalt "superchip" eller andre kopierte chip's. Er du heldig kan du få kjøpt MTM chip på NBS,kan hende de har chip liggende etter div oppgraderinger på 200 og S2 3b-motorer.

Kan prate med Fredrik. Fikk kjøpt endel 250 map'er der.

Ville ikke prøvd ut så mange chip's på hjernen. Plutselig får den for lite bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe en MTM steg.2 chip istedet. Ikke brul såkalt "superchip" eller andre kopierte chip's. Er du heldig kan du få kjøpt MTM chip på NBS,kan hende de har chip liggende etter div oppgraderinger på 200 og S2 3b-motorer.

Kan prate med Fredrik. Fikk kjøpt endel 250 map'er der.

Ville ikke prøvd ut så mange chip's på hjernen. Plutselig får den for lite bensin.

 

Det du sier er at hvis jeg kjøper en MTM steg 2 chip så kan jeg bare plugge den rett i? Trenger jeg å oppgradere det maskinelle for å bruke den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du sier er at hvis jeg kjøper en MTM steg 2 chip så kan jeg bare plugge den rett i? Trenger jeg å oppgradere det maskinelle for å bruke den?

 

Ja den er bare å sette rett i :) Hvor mange hk skal din nåværende chip gi? Du trenger 250 map for å kjøre steg.2 MTM,orginalt så har 200'en 200 map.

250 map koster 500kr på NBS og gir deg muligheten til å lade 1.5 bar.

Muligens du allerede har 250 map,der vet vel tidligere eier fakta :)

Du trenger ikke å oppgradere det maskinelle nei. Chip'en skal gi deg ca.295hk

Mange har kjøpt orginal chip fra sverige,der er prisen ca 1500kr. I Norge får du den for ca.3000-4000kr.

 

Som jeg kjenner til så er vi 5.stk med samme oppsett som meg på 3b motoren,der MTM steg.2 og 250 map. Funker bra og ingen problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nåværende skal gi 280 på 0,8 bar. så kjører jeg med 1,3-1,5 bar. Har du kontakt informasjon til MTM Sverige da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nåværende skal gi 280 på 0,8 bar. så kjører jeg med 1,3-1,5 bar. Har du kontakt informasjon til MTM Sverige da?

 

Ok,ja da bør det stå en 250map i din hjerne da. Men dette ser du når den er åpen. Står tydelig 200/250 på map'en din.

 

Kjøper brukt i sverige,noen er kopierte,men funker de også : smil :

NordicAudi Mange chip's som blir solgt her.

 

Vis din nåværende lader 0.8 = 280hk så bør du jo ha masse guffe ved 1.3/1.5 bar. : smil : Benket bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, men den går greit.. 100kmt på rundt seks-sju sek med vanlig mobil stoppeklokke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klokket min på 0-100 på 5.6 sek i snitt. 2 forskjellige sjåfører prøvde 3 drag hver. 330hk ES-program med 18" hjul.

 

Prøv å bytt hjernen først, slik at du ser om problemet ligger der. Så får du feilsøkt hjernen din. Det er jo et bra elektroverksted i Ålesund som kan hjelpe deg der. De tar ikke all verden for å gå over loddinger og diverse og sørge for at den er god fysisk. 4-500 kanskje.

 

Dersom det ikke hjelper er det fort gjort å kjøre seg en tur til TrHeim og få Egil til å sette inn ny chip til deg. Han kjører også bilen etterpå med bredbåndslambda for å sjekke AF-blandingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt litt kommunikasjon med Digi-Tec i sverige og de sier så og si hardnakket at det ikke er noe galt med hjerne/chip. De mener at jeg må sjekke det maskinelle på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt litt kommunikasjon med Digi-Tec i sverige og de sier så og si hardnakket at det ikke er noe galt med hjerne/chip. De mener at jeg må sjekke det maskinelle på motoren.

 

Jaha ja.. : rolleyes Men uansett så prøv den andre hjernen du har tilgang til. Tar max 5-min å skifte. Etterpå så kan du sjekke LMM og magnetventilen (N75)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg mest tro på LMM, har montert en turbo xs boost controller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg mest tro på LMM, har montert en turbo xs boost controller.

 

 

Har du koplet fra N75 ventilen ? dersom du fjærner den elektriske tilkoplingen vil hjernen gå i nødprogram, eller produsere en feilmelding (litt usikker på akkurat det) Du kan fjærne slangetilkoplingene men den elektriske må være tilkoplet..

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du koplet fra N75 ventilen ? dersom du fjærner den elektriske tilkoplingen vil hjernen gå i nødprogram, eller produsere en feilmelding (litt usikker på akkurat det) Du kan fjærne slangetilkoplingene men den elektriske må være tilkoplet..

 

Tom Rune

 

Helt riktig!! Dette er et MUST :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek :: eek : regner egentlig med at forrige eier har gjort dette da.. jeg har gjort så og si ingenting teknisk med bilen.. bytta et par slanger og slangeklemmer og litt olje, men ikke noe kontakter og slikt.. hm. dette må jeg sjekke opp ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek :: eek : regner egentlig med at forrige eier har gjort dette da.. jeg har gjort så og si ingenting teknisk med bilen.. bytta et par slanger og slangeklemmer og litt olje, men ikke noe kontakter og slikt.. hm. dette må jeg sjekke opp ja...

 

Regner med at dette er iorden. Men dette ser du kjapt.

 

Kom med oppdateringer da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en melding av sjefen på verkstedet i går kveld. kl 23.45. "Heisann :) No har eg komt så langt at eg kunne tenkt meg å "lånt" en massemåler, hvis det er mulig. (faren min har samme bil som meg) Var dårlig gods forbindelse på ECU'en og ser ut som at det er det som har gjort at den har sperra. No kom det opp kode på massemåleren og målingene viser at det er overslag i luft temp. måleren. Hadde vore greit å fått låne en massemåler av den andre bilen for videre feilsøking."

 

Altså... KL 23.45!!! På en Fredags kveld..! Hm. "Litt" imponert over arbeidslyst her ja.. :) bare happy for at ikkje hjerna/chipen var ødelagt.. Når jeg kjøper ny massemåler, er det stor prisforskjell på RS2 og S2 massemåler? har planer om minst RS2 kit etterhvert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bytta LMM og testa avgassen på de to forskjellige målerene. Målingene viste blant annet mye uforbrent bensin, mest med LMM til den andre bilen.. :confused: Ellers var det mye like tall på den målingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.