Golf 1 1,6D - tannreim/moment ???

Anbefalte innlegg

Har overhalt toppen på 82 modell golf 1,6 diesel nå. Planslipt, nye ventiltetninger osv. Men spørsmålet er montering av kammen?? Er jo ikke noe merke på tannreim hjulet jo? er kile spor i kammen - men ikke på tannreim hjulet?? : klø : Og er det riktig at sporet på andre siden av kammen skal stå vannrett og knastene på sylinder 1 skal stå opp?

 

Også var det veiva og tannreimhjulet der, finnes det noe merke der eller skal du bare vri motoren så sylinder 1 står på topp? Hvis det er det så føles det så unøyaktig...

 

Så var det diesel pumpa og hvordan den skal stå??

 

Trenger også å hvite momentet (newton meter) som kammen og toppen skal skrus til med?

 

 

Fint hvis noen kan hjelpe meg :tilber:

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her et et skjema fra autohidden hvis det hjelper deg noe..

moment.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket på kam-hjulet står vel på innsiden av hjulet. Dette skal være paralelt med toppen på toppen, vendt framover.

 

Ang TDC på veiv, så er det merke på svinghjulet. Dra ut den proppa på girkassen (grønn).

 

Moment og tiltrekningsrekkefølge på toppboltene står vel på lappen som fulgte med de nye boltene?

Disse skal byttes!

 

Bolten på kam-drev skal ha 45nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket på kam-hjulet står vel på innsiden av hjulet. Dette skal være paralelt med toppen på toppen, vendt framover.

 

Ang TDC på veiv, så er det merke på svinghjulet. Dra ut den proppa på girkassen (grønn).

 

Moment og tiltrekningsrekkefølge på toppboltene står vel på lappen som fulgte med de nye boltene?

Disse skal byttes!

 

Bolten på kam-drev skal ha 45nm

 

 

Da er vel kanskje kammen og veiva grei, fremdeles usikker på diesel pumpa - men har ikke fått sett så nøye på den enda.

 

Har ikke åpnet boksen med toppbolter enda, mulig det ligger med der.

 

Noen som vet momentet på boltene som holder kammen? eller er det bare å stramme sånn "passe".

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamakselen skal nesten ikke dras til i det hele tatt. Mener det er snakk om 22 nm. Ville sjekket det opp litt mer nøye var jeg deg. Dieselpumpa skal låses med en låsedor som passer nøyaktig inn i det minste hullet i reimhjulet. Det låses da til tilsvarende hull i dieselpumpebraketten.

 

Sett på reima i bunnen først og jobb deg oppover mot kammen. Hvis du smetter reim og kamhjul på helt til slutt er det lettest. Skru så kamhjulet inntil på kammen så stramt at det ikke "vipper" men ikke dra det fast før du har strammet opp på strammehjulet. Da kan reima nemlig vri seg litt uten at kammen følger med. Dra så fast kamhjulet og sjekk over merker en tur til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe merke og spor på kamdrevet, det kan settes på i hvilken som helst posisjon. Litt enkelt og raskt forklart må man bruke spesialverktøyet som holder kamakselen på nullpunkt samtidig som veivakselen står på nullpunkt og innsprøytningspumpa er låst med låsesplinten. Da setter man på kamdrevet, remmen og skrur det sammen. Å få til dette korrekt krever spesialverktøyet, og det skal veldig lite til for at det blir feil og stempler og ventiler kræsjer. Om man ikke har verktøyet får man enten låne det et sted (sikkert vanskelig) eller lage det selv, for å prøve uten kan fort koste dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar :tilber:

 

Da skal jeg prøve å lage meg spesialverktøy for å holde kammen og dieselpumpa i posisjon før jeg monterer.

 

Skal legge ut info om hvordan det går den dagen nøkkelen vris om... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15 mm bor i pumpehjulet og vinkeljern med utsparing til enden på kammen blir god knall : smil : Funker hver gang.Men det er en fordel og ta innstillingen på pumpen nøyaktig. Skal måle løftehøyden på stempelet innvendig i pumpen fra nedre punkt med måleur og snu på motoren til ot-merket på motoren.Skal være 0.95 mm tror jeg.Men det må du ha spesialverktøy til : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lage verktøy selv er alltid fint.. ;) Jeg har en slik plate liggende et eller annet sted som jeg brukte for mange år siden, men den var litt tynn sånn at jeg måtte bygge den opp med to bladsøkere, en på hver side for å få den helt sentrert.. Får lage "versjon 2.0" tror jeg.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fulgte ikke med noe papir med skruene til toppen om tiltrekkingsrekkefølge og moment, noen som har peiling?

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"bumper" denne og spør om noen vet tiltrekkningsrekkefølge og moment på boltene på toppen?

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn innenfra og gå utover. Er det 8 bolter det var på de 4-sylindrede? I så fall er det noe sånt:

 

5 1 3 7

 

8 4 2 6

 

Moment husker jeg ikke, men det trekkes til i to omganger og så et antall grader til slutt, om jeg ikke husker feil. (ikke at den infoen hjelper mye, men..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel 10 bolter, og Diesel har spesielle prosedyrer for tiltrekking.

 

skal trekkes til, kjøre så og så lenge også trekke til no mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet ut av det?

 

Er 2 forskjellige prosedyrer, har du umbrako eller tolv-kant i topp-boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet ut av det?

 

Er 2 forskjellige prosedyrer, har du umbrako eller tolv-kant i topp-boltene?

 

 

Har ikke funnet ut noe mer, men jeg tror det er torx bolter. Er vel også 10 bolter tror jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorkode JP?

 

Her er såfall til 1,6D JP

JP.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor kode CR har nesten samme, bare at du skal vente 3,5 time før du trekker til etter de 1000km'ene. Dette gjelder da kun med tolvkant. er en annen prosedyre om boltene dine har umbrako.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor kode CR har nesten samme, bare at du skal vente 3,5 time før du trekker til etter de 1000km'ene. Dette gjelder da kun med tolvkant. er en annen prosedyre om boltene dine har umbrako.

 

Vet ikke hva slags motor kode jeg har, men det er 10 bolter og det er 12 kant bolter. Så veldig fornuftig ut det du har funnet til meg så jeg prøver med det ;) Tusen takk.

 

En annen dum ting jeg har gjort er å skru fra hverandre dysene for å rense de (har stått lenge så det har kommet støv og dritt nedi dem). Fikk så høre av noen etterpå at dysene må skrus igjen med et hvisst moment for at de skulle forstøve dieselen likt. Noen som vet om dette er riktig? Eller er det bare å rense dem og skru dem sammen sånn passe?

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å tolke om dette er no relevant:

nm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch-dysene justeres ikke med hvor hardt de skrus sammen (i motsetning til enkelte japanske systemer), det er shimsjustering på dem. Bare ikke trekk til for hardt, det er støpegods som kan sprekke ganske lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye problemer

 

På lørdag skulle toppen på bilen (planslipt og med nye tettninger). Det første jeg oppdager er at toppakningen mangler noen vannkanaler? er det bare å klippe ut eller må jeg ha ny toppakning? passer ellers fint til blokk og topp

 

Så er det boltene som er for store for blokka. Fikk med en delemotor med topp som skulle være bra, så derfor fikset jeg den toppen istedenfor den som satt der fra før. Viser seg at delemotoren bruker torx bolter mens motoren i bilen har mindre umbrako bolter. Hullene som boltene går i er også større på den med torx, er toppen ellers lik med tanke på høyde/tannreim osv? Og vil det gå ann å bruke den på den blokka med umbrako boltene? eller må jeg fikse den gamle toppen for at det skal funke : klø :

 

Noen som vet???

 

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet om disse toppene ellers er like og om det går an å bruke de om hverandre? Har veldig lyst til å fyre bilen i helga, men dumt å skru det sammen hvis det ikke blir bra.

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om hullet er større, og du skrur til med en mindre skrue blir sikkert flaten under skruehodet for liten. Toppen er jo laget i Aluminium og tåler nok ikke så mye av den type mishandling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om hullet er større, og du skrur til med en mindre skrue blir sikkert flaten under skruehodet for liten. Toppen er jo laget i Aluminium og tåler nok ikke så mye av den type mishandling..

 

Er nok bare 1 mm og det er jo skiver på boltene. Du har sikkert rett, men jeg håper at du ikke har det :) Det andre jeg lurer på er om toppen ellers er lik, sånn at det blir riktig med tannreim osv

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.