#26 Skrevet April 1, 2006 Da er den toppen som satt originalt på bilen overhalt og satt på plass, men jeg har ikke turt å stramme den ennå da jeg er usikker på momentet. Viste seg at motoren min har 11 mm bolter med umbrako, noen som kunne hjulpet meg med momentet til denne? Har på følelsen at det ikke er det samme som den med 12 mm bolter Lars 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet April 1, 2006 Var ikke motorkode JP som vi har funnet hiddenene til den opprinnelige motoren? Isåfall så må du komme med ny kode, så skal jeg se hva jeg finner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet April 2, 2006 Er ikke helt 100% sikker, men jeg tror motoren skal ha betegnelsen " cr ". Supertakknemlig hvis du finner noe på den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet April 2, 2006 Motorkode CR, 1,6D Golf 1982. A er for umbraco, B er mangelfull men til tolvkant-bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet April 6, 2006 Biltema har et sett med låseverktøyene til kammen og pumpa, ligger i lite blått plastetui og er heller ikke så dyrt (husker ikke pris). Moment og antall ganger stramming på topplokkboltene varierer mellom ulike pakningsfabrikater til samme motor, det skal stå inni brosjyre som ligger sammen med ny pakning. Jeg har brukt to ulike fabrikater til denne motoren. De skal trekkes til i flere omganger med større og større moment, deretter i flere omganger med et vissta ntall grader videre dreining. Deretter varmkjøres og trekkes videre en del grader. NB: Trikset her er å kjøpe det fabrikatet som IKKE krever ny tiltrekning også etter 1000 km, så slipper du ekstraarbeid. Merk også at gjenger, hode, skive og anleggsflate skal være godt smurt med motorolje for at momentet skal bli riktig, og at du ikke skal slite deg helt ut mot slutten av tiltrekkingen. Det er ganske råe momenter vi her snakker om og man blir nesten redd for å trekke over gjengene idet man merker at man strekker boltene og det er tungt å trekke til. Hva gjelder finjustering av pumpe etter montering: Jeg har erfart fra 2,5 TDI 5-syl at det er fullt mulig å bruke et elektronisk skyvelære fremfor måleklokke, til å måle åpningshøyden i stempelet i sentrum av pumpa. Min statiske innstilling stemte utrolig nok ved dynamisk kontroll på verksted. Antar at det også er mulig på 1,6 dieselmotoren, og dessuten at den er litt mindre følsom enn TDI motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...