#1 Skrevet Oktober 17, 2005 Har funnet endel kalkulatorer på nettet som regner ut rulleomkrets og høyde på et hjul med forskjellige dekk-dimensjoner. Kjekt hvis man skal eksperimentere litt uten at det koster skjorta.. Men disse tar ikke hensyn til felgens bredde!? Har ikke det noe å si da? Jeg trodde iallefall det at hvis man draaar på et smalt dekk på en altfor bred felg så blir hjulet mindre? Enn motsatt fall, å ha et ballongdekk på en smal felg. Noen som vet noe om dette? eller som har prøvd ut litt selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 17, 2005 Har funnet endel kalkulatorer på nettet som regner ut rulleomkrets og høyde på et hjul med forskjellige dekk-dimensjoner. Kjekt hvis man skal eksperimentere litt uten at det koster skjorta.. Men disse tar ikke hensyn til felgens bredde!? Har ikke det noe å si da? Jeg trodde iallefall det at hvis man draaar på et smalt dekk på en altfor bred felg så blir hjulet mindre? Enn motsatt fall, å ha et ballongdekk på en smal felg. Noen som vet noe om dette? eller som har prøvd ut litt selv? Har du ikke sett de berømte 9x16 Borbet A med 215 bredde til golf ? Utrolig hva som går ann, men hva som er lovlig vet ikke jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 17, 2005 Trur ikke at diameteren forandrer seg for det. er vel bare dekksiden som strekker seg. Er det noen har målt dette fysisk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 18, 2005 Trur ikke at diameteren forandrer seg for det. er vel bare dekksiden som strekker seg. Er det noen har målt dette fysisk? Det utgjør nok ikke mye. Det mest logiske er vel at når dekket blir strekt på felgen blir dekksidene mere skrå og profilen blir lavere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 18, 2005 Kan jo være litt. Men dekksidene er jo ganske myke, mens slitebanen er mye tykkere og har ståltråder i seg. Jeg trur ikke at du klarer å "krympe" den. Men det hadde vært moro å hørt fra noen som har målt eller veit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 18, 2005 Det utgjør nok ikke mye. Det mest logiske er vel at når dekket blir strekt på felgen blir dekksidene mere skrå og profilen blir lavere. Jeg har heller aldri målt eller sjekket dette, men erfaringsmessig så tror jeg ikke at dekket blir lavere selv om dekksidene strekkes utover, sålenge vi snakker om strekking av dekk innenfor rimelighetens grenser. Derfor er nok mulig at dekket blir litt lavere hvis man setter på 215/40 16 på 10x16, men skulle tro at det å holde lufta i hjulet er en større utfordring da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 18, 2005 Takker for svar! Stakk ut i garasjen idag tidlig og målte mine egne hjul. Har 195/40/16 forran og bak på henholdsvis 7" forran og 8" bak. Rulleomkretsen var akkurat den samme! Men kan hende det blir noe annet hvis man strekker dekket vanvittig mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...