Hjelp! Bilen lader dårlig! (strøm)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et stort problem:

 

Batteriet på bilen min ifølge instrumentene er på 12 volt. Når jeg starter bilen står voltometeret å hopper fra 12-15volt.. :confused:

 

Det samme gjør lysene på bilen!! de blinker i takt med ladespenningen! : bh :

 

Hva kan være galt?? Dynamon er 1 år gammel.. Børstene vet jeg ikke noe om. Dynamoreima strammet jeg, ingen endring, men den var litt slitt.

 

HJELP!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok være regulatoren din det da. Den sitter sammen med børstene.

Er ikke akkurat så dyr del å bytte, så ville nok prøvd det.

Batteriet er vel omtrent 12v ja, men dynamoen må ha litt høyere spenninge for at batteriet skal ta i mot strøm. Altså kan spenningen ligge oppimot 14v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har målt spenningen med instrumentet i dashbordet kan du bare se bort fra målingen, det er alt for unøyaktig.

 

Mål med et digitalt voltmeter direkte på batteriet, først med motoren avslått og deretter med motoren i gang.

Disse målingene vil fortelle deg noe.

 

Hvilespenningen på et fulladet batteri skal være 12,78 volt.

 

Ladespenningen skal være 14,4 volt med litt belastning og et turtall på 1500-2000 o/min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når har jeg vært ute å sett på regulatoren: litt rart, jeg mente at den skulle tette rundt, slik at dynamoen ble lukket.. Feil regulator?

 

Børstene så ikke spesielt slitt ut.. se bilde:

 

Skal sjekke med et multimeter.

abc 005.jpg

abc 007.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er uhyre sjelden dynamoer i biler er helt tette og det er derfor ingen indikasjon på noe er feil.

 

Se etter slitasjespor på børstene og gjerne også på kommutatoren (kontaktflaten som børstene ligger mot) inne i dynamoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst. Lav spenning på batteri. Kom seg etter litt kjøring, men takk for hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.