#1 Skrevet Oktober 18, 2005 Hei! Har et stort problem: Batteriet på bilen min ifølge instrumentene er på 12 volt. Når jeg starter bilen står voltometeret å hopper fra 12-15volt.. Det samme gjør lysene på bilen!! de blinker i takt med ladespenningen! Hva kan være galt?? Dynamon er 1 år gammel.. Børstene vet jeg ikke noe om. Dynamoreima strammet jeg, ingen endring, men den var litt slitt. HJELP!!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 18, 2005 Kan nok være regulatoren din det da. Den sitter sammen med børstene. Er ikke akkurat så dyr del å bytte, så ville nok prøvd det. Batteriet er vel omtrent 12v ja, men dynamoen må ha litt høyere spenninge for at batteriet skal ta i mot strøm. Altså kan spenningen ligge oppimot 14v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 18, 2005 Hvis du har målt spenningen med instrumentet i dashbordet kan du bare se bort fra målingen, det er alt for unøyaktig. Mål med et digitalt voltmeter direkte på batteriet, først med motoren avslått og deretter med motoren i gang. Disse målingene vil fortelle deg noe. Hvilespenningen på et fulladet batteri skal være 12,78 volt. Ladespenningen skal være 14,4 volt med litt belastning og et turtall på 1500-2000 o/min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 18, 2005 Når har jeg vært ute å sett på regulatoren: litt rart, jeg mente at den skulle tette rundt, slik at dynamoen ble lukket.. Feil regulator? Børstene så ikke spesielt slitt ut.. se bilde: Skal sjekke med et multimeter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 18, 2005 Det er uhyre sjelden dynamoer i biler er helt tette og det er derfor ingen indikasjon på noe er feil. Se etter slitasjespor på børstene og gjerne også på kommutatoren (kontaktflaten som børstene ligger mot) inne i dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 18, 2005 Problem løst. Lav spenning på batteri. Kom seg etter litt kjøring, men takk for hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...