#1 Skrevet Oktober 18, 2005 Jeg har en 02mod som tappes om natten. Har målt konstant strømforbruk til 0,4-0,6Amp (det varierer under måling..) med sentrallås/alarm på. Bilen starter aldrig etter to stå-dager. Åpen ulåst bil forbruker nesten ingenting..... hva er normalt strømforbruk? Finnes det flere med samme problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 18, 2005 Jeg har en 02mod som tappes om natten. Har målt konstant strømforbruk til 0,4-0,6Amp (det varierer under måling..) med sentrallås/alarm på. Bilen starter aldrig etter to stå-dager. Åpen ulåst bil forbruker nesten ingenting..... hva er normalt strømforbruk?Finnes det flere med samme problem? Jeg har samme problemet med min 99mod,men mistenker at spilleren min stjeler strøm.Den er koblet rett på batteriet,ikke på tenningen. Måler du forbruket ut i fra batteriet på pluss og minus bare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 18, 2005 Om det trekkes 0,6A burde vel det uansett ikke tappe batteriet over natta... Batteriet ditt er vel på ~70Ah, så da burde det i hvert fall holde 70/0,6=120timer. Hva med forsøke å ta ut ulike sikringer mens du har amperemeteret koblet til så kan du se hva som trekker mest. Edit: Leste forklaringen din igjen og så at du skrev at den nesten ikke trekker noe når alarmen ikke er på, så da skulle man vel tro at det er ett eller annet med sentrallås/alarm.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 19, 2005 Bilen er helt orginal med Audi stereo, telematikk og telefon. Forsking med utkopling av sikringer rundt alarmen medfører diverse alarmer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 19, 2005 Du har ikke lysstoffrør i taket på garrasjen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 19, 2005 Du har ikke lysstoffrør i taket på garrasjen?? Vi har det,hva har det og si? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2005 Du har ikke lysstoffrør i taket på garrasjen?? Ah! Dette var jeg litt glad jeg fant noe om! Barnet mitt er ikke så ofte i bruk for tiden pga. mye jobb osv. og er stadig tom for strøm. I taket i garasjen har vi foreløpig armatur med tilsammen 28 lysstoffrør og en kompis av meg som jobber i bilsjappe sier at disse klusser med batteriet. Det samme sier en kollega, som driver mye med bil. Derimot diskuterte jeg problemstillingen med en annen jeg kjenner, som er høyt utdannet og har greie på mye og han så på meg nærmest som en idiot da jeg la frem mistanken! Spørsmålet er jo da om noen her med sikkerthet kan si om dette er noe som faktisk stemmer. Og vel så interessant er : hvordan i all verden skjer dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 22, 2005 Hm.. Da må jo i hvertfall lyset _stå på_, og siden jeg er en ingeniør som heller ikke tror på nisser, så synes jeg denne teorien virker noe merkelig.. Kan ikke forklare dette vitenskapelig, i hvertfall. At alarmen går er litt dumt, kan du bare lukke dørlåsene, låse med 'knotten' (hvis det er noen) og se da? (og dytt inn dørbryteren, seff..) Får selv tomt batteri etter etpar uker, men tenker ikke stort på det.. Men 2 alarmer, stereo, og masse annen elektronikk samt en og annen overledning er vel ikke til å unngå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 22, 2005 Bare en tanke.. Men når jeg hadde Audi A4 Avant 97-modell, så hadde denne en funksjon med varme i dørlåsene. Den funket sånn at om døren var låst, kunne en holde dørhåndtaket ute i 5 sek eller noe sånt, så ville dørlåsen varme seg opp og smelte eventuellt is... Kan det være noe sånt som er hos deg at denne funksjonen henger seg på? regner med denne funksjonen ikke er i drift når sentral-lås/alarm er deaktivert og at du dermed ikke trekker strøm om bilen er ulåst... Alt som lager varme i en bil, er veldig energi-krevende, så at du har det forbruket som du sier, kan helt sikkert stemme med et varme-element til en dørlås. Noe og tenke på ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 22, 2005 Hm.. Da må jo i hvertfall lyset _stå på_, og siden jeg er en ingeniør som heller ikke tror på nisser, så synes jeg denne teorien virker noe merkelig.. Kan ikke forklare dette vitenskapelig, i hvertfall. I mitt vedkommende er i hvert fall dette greia. Lysene der ute står på omtrent døgnet rundt om dagen, siden en japsebil-fanatiker driver og røsker motor ut og dytter annen motor inn i bilen sin om dagen. Og jeg opplevde faktisk ikke flatt batteri før han begynte på disse prosjektene... For øvrig er ikke dette rette tiden av året å hetse nissen på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2005 Jeg har en 02mod som tappes om natten. Har målt konstant strømforbruk til 0,4-0,6Amp (det varierer under måling..) med sentrallås/alarm på. Bilen starter aldrig etter to stå-dager. Åpen ulåst bil forbruker nesten ingenting..... hva er normalt strømforbruk?Finnes det flere med samme problem? Hadde samme probleme i høst,kjøpte nytt batteri å alt var i orden=) har hørt at det er et problem på audi a4 at batteriet blir fort dålig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 23, 2005 Hm.. Da må jo i hvertfall lyset _stå på_, og siden jeg er en ingeniør som heller ikke tror på nisser, så synes jeg denne teorien virker noe merkelig.. Kan ikke forklare dette vitenskapelig, i hvertfall. At alarmen går er litt dumt, kan du bare lukke dørlåsene, låse med 'knotten' (hvis det er noen) og se da? (og dytt inn dørbryteren, seff..) Får selv tomt batteri etter etpar uker, men tenker ikke stort på det.. Men 2 alarmer, stereo, og masse annen elektronikk samt en og annen overledning er vel ikke til å unngå.. Her er min erfaring: Audi A41,8t-97 står ute en måned uten å være i bruk, vinterstid, batteri helt ok og bilen starter som normalt. Bilen settes inn i garasje, dette var på sommeren, har lysrør som ikke står på i løpet av perioden, -flatt batteri etter en uke...! Jeg har heller ingen god forklaring på fenomenet, men det har skjedd flere ganger uten at batteriet har vært dårlig. Har snakket med bilselgere som og sier det er problem i salgshaller hvis de har lysrør... "åndenes makt" neste??? :p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 24, 2005 Jeg har heller ingen god forklaring på fenomenet, men det har skjedd flere ganger uten at batteriet har vært dårlig. Har snakket med bilselgere som og sier det er problem i salgshaller hvis de har lysrør... "åndenes makt" neste??? :p Jaså, det er flere av oss? Jeg søkte litt på nettet og fant i hvert fall ett sted at en annen hadde opplevd samme sak. Han hadde forhørt seg litt og fått informasjon om at kondensatorene i disse lampene tapper batterier i løpet av et par dager, samme om de er av eller på. For meg som ikke en gang vet hva en kondensator er, så er det umulig for meg å avgjøre om dette har noen forankring i virkeligheten eller ikke, men det er sikkert flere som kan si noe om dette her? Tord var jo den første som nevnte noe på det i denne tråden, men han har visst meldt seg ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 24, 2005 Fikk samme forklaringen fra en bilselger en gang, nemlig at lysstoffrørene hadde tappet bilen for strøm. Jeg avskrev umiddelbart vedkommende selger som komplett idiot, men nå begynner jeg å lure ettersom flere bringer denne teorien på bane. Imidlertid har jeg problemer med å forstå hvordan dette kan skje, og etterlyser herved en vitenskaplig forklaring. Eller kanskje saken bør oversendes til disse gutta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 27, 2005 Samme skjedde med min da den stod i en opplyst salgshall over helgen: klø : Selgeren som jobbet der sa dette skjedde av og til. Jobber selv med elektronikk, men kan ikke helt se teorien bak hvorfor dette skulle skje! Likevel skjedde det, og det har ikke vært noe problem hverken før eller siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 27, 2005 kan vel nesten si at det samme skjedde med bilen min, satt den inn for vinteren 04/05 i garasjen, her er det også armaturer med lysstoffrør, før jeg satte bilen inn hadde jeg aldri problemer med batteriet. Men etter bilen sto i garasjen 1-2 uker, var batteriet helt flatt.. kunne virke som om det var ødelagt, nyttet ikke å lade det opp, da varte det kanskje en halv time. Jeg kan ikke si at jeg helt skjønner hvordan en kondensator som er 1m over bilen kan gjøre noe med batteriet.. Men har kjøpt nytt batteri, og bilen skal snart inn på litt vinterlagring, kanskje lurt av meg å skru ut det nye batteriet å legge det ett sted hvor det ikke er noe tegn til hverken lysstoffrør eller kondensatorer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...