#1 Skrevet Oktober 20, 2005 Heisann! Har egentlig ikke tenkt så mye over det, men leste en tråd her inne om høyt oljeforbruk, og VW godtok 1L på 1000KM. Corradoen min bruker et sted mellom 1,5 og 2 på 1000KM. Det er er vel da LITT vel høyt? Hva er oljeforbruket på andre G60'er? Noen som vet hva som evt. kan være gærent? På forhånd takk for alle svar! Mvh Fredrik Helberg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 20, 2005 Min hadde omtrent ikke oljeforbruk. Løsne på slangen ut av g-laderen din å se om det er der oljen blir av. ( skal være en liten film men ikke mer ) i så fall er simringene i laderen ødelagte. Du har sett etter ytre lekasjer ? Ryker bilen ? i så fall kan det være ventiltettninger ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 20, 2005 Hvis bilen ryker litt ved gasspådrag kan dette også skyldes dårlige simmeringer i laderen, da oljen blir blåst inn i innsuget og blir brent opp i forbrenningskammeret. ta også en komp. test for å se om det er slitte stempelringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 20, 2005 Min hadde omtrent ikke oljeforbruk. Løsne på slangen ut av g-laderen din å se om det er der oljen blir av. ( skal være en liten film men ikke mer ) i så fall er simringene i laderen ødelagte. Du har sett etter ytre lekasjer ? Ryker bilen ? i så fall kan det være ventiltettninger ... Bilen ryker skikklig nå når det er kaldt og jeg starter om morran, men det gjør alle biler, akkurat nå regner det her, men en dag det er opphold i hegen skal jeg skru av den slangen fra G-laderen, med slangen så mener du den store plastikk slangen som ikke går an og bøye på? eller er det en annen? Ikke sett noen ytre lekasjer, men får vel kikke litt igjen imorra.. Hvis bilen ryker litt ved gasspådrag kan dette også skyldes dårlige simmeringer i laderen, da oljen blir blåst inn i innsuget og blir brent opp i forbrenningskammeret. ta også en komp. test for å se om det er slitte stempelringer. Den ryker litt på gasspådrag ja...så det er altså stor sjans for at det er de simringene? Kjøpte bilen i februar, og da var laderen så og si ny, hadde bare gått 17500 KM..nå har den vel gått ca 30k, men trodde simringene burde holdt lengre, eller? Komp test, hvor får jeg tatt det hen da? Og pris på slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 20, 2005 Simringens levetid avhenger av hvordan du kjører, en tur på turtallsperren kan være nok til at de spretter ut. Har opplevd at mine har holdt under 24 timer, men det har kanskje noe med at de spretter ut uansett rundt 16000 rpm. Har opplevd det selv. 8000rpm, oups der var turtalls sperren, sammen med 1:2 utveksling på tannreimdrift (64,5mm reimhjul) ga det 16000 rpm og et oljeforbruk på 2L pr mil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 20, 2005 Tipper at laderen din er gåen...Er ingen garanti at den har gått lite km,min var vel gått 8000, og rasert invendig...Byttet først ventiltettinger uten resultat så sjekket jeg laderen og trykk slangen var full av olje...;( Ny overhalt g-lader og nå bruker ike bilen olje eller ryker blått... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 20, 2005 Det er slangen som går fra g-lader til intercooler du må sjekke i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 20, 2005 huff... ;/ kikka nå littegrann bare..virker som om det er mye oljesøl bak motoren (mot torpedoveggen)...og det virker også som om det kommer fra toppdekselpakningen...skulle gjerne skrudd av spjeldet for å sett mer, men gidder ikke det nå, sikkert ikke bare bare...er det mye styr og bytte toppdekselpakning selv?? og hvor mye koster det for ny toppdekselpakning? Er forresten de skruen som fester toppdekselet mulig og bytte ut? dårlige gjenger på den ene, så får ikke skrudd ordentlig fast... Mvh en som er litt oppgitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 20, 2005 Skifte toppdeksel pakning er ikke noen heksekunst.. men topppakning er litt mer arbeid.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 20, 2005 Skifte toppdeksel pakning er ikke noen heksekunst.. men topppakning er litt mer arbeid.. må vel av med spjeldet osv, aner ikke hvordan det er jeg, men mange skruer ser ut til og sitte jævli trangt..men vi får se, tar det om et par helger regner jeg med..må hvertfall fikses.. Men de skruene som går fra toppen og inn mellom toppdekselet, går det an og bytte ut disse? eller blir det vanskelig, ene skruen har som sagt ødelagte gjenger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 20, 2005 Simringens levetid avhenger av hvordan du kjører, en tur på turtallsperren kan være nok til at de spretter ut.Har opplevd at mine har holdt under 24 timer, men det har kanskje noe med at de spretter ut uansett rundt 16000 rpm. Har opplevd det selv. 8000rpm, oups der var turtalls sperren, sammen med 1:2 utveksling på tannreimdrift (64,5mm reimhjul) ga det 16000 rpm og et oljeforbruk på 2L pr mil Driver du å skrur fast simmeringene i laderen? har hørt at noen gjør dette for å ikke blåse de ut ved høyt turtall.. Noen synspunkter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 21, 2005 Driver du å skrur fast simmeringene i laderen? har hørt at noen gjør dette for å ikke blåse de ut ved høyt turtall..Noen synspunkter? Nei, det gjør jeg ikke. Stort sett bare VVM som har gjort det av de mer kjente. Finnes andre veier rundt problemet, som feks separat oljemating av laderen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 21, 2005 Så det er oljetrykket i laderen og ikke lufttrykket som blåser ut simmeringene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 21, 2005 Så det er oljetrykket i laderen og ikke lufttrykket som blåser ut simmeringene? Er vel en kombinasjon, men mest oljetrykket ja. Hovedfaktorene er varme (friksjon på simringen) oljetrykk og ladetrykk. Pitstop har testet en del med oljetrykksmåler på returen og funnet ut hvordan det kan løses. Er enkle grep man kan gjøre med laderen for å gjøre sannsynligheten litt mindre for at simringene spretter ut også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 21, 2005 var akkurat og hørte på Skien bil, gikk heldigvis an og byte ut de skurene som går fra toppen og gjennom topplokket, så da blir det til at jeg prøve og bytte toppdekselpakningen, ventiltetningene og de skruene rundt toppelokket.. Aldri gjort noe slikt før, så kommer sikkert til og spørre om hjelp her igjen..men er dette kurrant arbeid for en som ikke har skrudd sånn skikklig mye før? Kompresjonstest skulle de ha 1000,- for så det gidder jeg ikke...snakka med en kamerat, han kunne ta det gratis heldigvis.. men hvor mye skal kompresjonen på G60 være da? Mvh fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 21, 2005 var akkurat og hørte på Skien bil, gikk heldigvis an og byte ut de skurene som går fra toppen og gjennom topplokket, så da blir det til at jeg prøve og bytte toppdekselpakningen, ventiltetningene og de skruene rundt toppelokket..Aldri gjort noe slikt før, så kommer sikkert til og spørre om hjelp her igjen..men er dette kurrant arbeid for en som ikke har skrudd sånn skikklig mye før? Kompresjonstest skulle de ha 1000,- for så det gidder jeg ikke...snakka med en kamerat, han kunne ta det gratis heldigvis.. men hvor mye skal kompresjonen på G60 være da? Mvh fredrik For å bytte ventiltettningene må du ut med kam, regreim, løftere, og ventil fjærer.. da må du enten ha spesialverktøy som kjører trykkluft i sylindrene for å holde nevtilene oppe når du skal ta av fjærspennet på ventilene.. Det er ikke akkurat planke kjøring viss en ikke har skrudd så mye før.. men det er ikke noen hekse kunst heller da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 21, 2005 For å bytte ventiltettningene må du ut med kam, regreim, løftere, og ventil fjærer.. da må du enten ha spesialverktøy som kjører trykkluft i sylindrene for å holde nevtilene oppe når du skal ta av fjærspennet på ventilene.. Det er ikke akkurat planke kjøring viss en ikke har skrudd så mye før.. men det er ikke noen hekse kunst heller da.. såpass ja, høres ikke veldig ut som noe jeg vil begi meg ut på.. tror det holder med og bytte toppdekselpkningen for meg...Noe jeg bør passe på? Hva skal forresten nm på skruene på toppdekselet være? (Både når man skal skru skruen ned i toppen og når man skal feste skruen med mutter i topplokket?) Og er det ingen som vet hva kompresjonen skal ligge på en G60? Mvh Fredrik Helberg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 22, 2005 såpass ja, høres ikke veldig ut som noe jeg vil begi meg ut på..tror det holder med og bytte toppdekselpkningen for meg...Noe jeg bør passe på? Hva skal forresten nm på skruene på toppdekselet være? (Både når man skal skru skruen ned i toppen og når man skal feste skruen med mutter i topplokket?) Og er det ingen som vet hva kompresjonen skal ligge på en G60? Mvh Fredrik Helberg husker ikke nm men det er ikke så nøye, du skrur de bare passe fast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 23, 2005 okai, men er det ingen som vet hva kompresjonen i G60'ene skal være asså, så mange G60 guruer som det er her..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 23, 2005 Når man tar en kompresjonstest på en motor, så er det som oftest snakk om gult/grønt/rødt område. Hvis nåla havner i det grønne området så er motoren frisk. Og at alle sylindrene har like høy kompresjon. Jeg kan ta en kompresjonstest på passat G60'n min, så kan vi sammenligne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 24, 2005 Når man tar en kompresjonstest på en motor, så er det som oftest snakk om gult/grønt/rødt område. Hvis nåla havner i det grønne området så er motoren frisk. Og at alle sylindrene har like høy kompresjon. Jeg kan ta en kompresjonstest på passat G60'n min, så kan vi sammenligne! okai, kjempeflott skal prøve og få tatt komp test denne uka jeg da.. litt OT: hvordan justere fortenningen? kan gjøre det samtidig da kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 27, 2005 Kikka litt på en annen tråd, fikk vite hvordan jeg skulle ta komp test. Eneste jeg lurr på er hvordan jeg skal få det gasspjedet til å tå åpent hele tiden? Noen tips? "Kompresjonstest på en frisk G60 bør ligge mellom 9 og 12 bar. det viktigste er dog at den er gjevn og ikke skiller mer enn 1 bar mellom sylindrene. Testen skal utføres ved oljetemp rundt 50-60 grader, det vil si lunken motor. Alle tennplugger skal skrus ut Gasspjeldet skal stå helt åpent hele tiden Viktig å ha bra med strøm på batteriet, så man ikke får lavere og lavere spenning, som igjen vil resultere i lavere og lavere trykk.... Kjør på starter i minst 5 sek på sylinder, ikke stopp før måleren har stabilisert seg..." Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 27, 2005 ingen som vet hvordan jeg kan få gasspjeldet til å være åpent hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 28, 2005 Du kan gjøre det så greit att du sitter inne i bilen og gir full gass mens du "tjinner" motoren , og så får du en kamerat til å holde komp.testeren i plugghullet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 28, 2005 Du kan gjøre det så greit att du sitter inne i bilen og gir full gass mens du "tjinner" motoren , og så får du en kamerat til å holde komp.testeren i plugghullet. "tjinner"? mener du forno? skal jeg bare gasse på og holde den på turtallet i noen sekunder da? frem til den konptesteren har stabilisert seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...