Oljetrykk og løftere på 1.8T (Passat)

Anbefalte innlegg

Sliter fælt med tikking/klakking på Passaten min... trodde det var defekt oljepumpe og dermed for lavt oljetrykk men etter å ha målt det idag ble jeg itvil.

 

Noen andre med Passat 1.8T som vet hva oljetrykk de har på tomgang og på 2000 rpm?

 

Verksted mente det var større sjangs at det var løfterne som var slitte/gåne og derfor den tikker/klakker sånn. Det er MYE tikking og det høres absolutt ikke bra ut... hvor stor sannsynlighet er det at dette er grunnen? Fikk også kjapt prisoverslag på bytte av alle løfterne og det var ikke akkurat positive greier... noen andre som har gjort det og kan komme med pris hva de måtte ut med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter fælt med tikking/klakking på Passaten min... trodde det var defekt oljepumpe og dermed for lavt oljetrykk men etter å ha målt det idag ble jeg itvil.

 

Noen andre med Passat 1.8T som vet hva oljetrykk de har på tomgang og på 2000 rpm?

 

 

 

Verksted mente det var større sjangs at det var løfterne som var slitte/gåne og derfor den tikker/klakker sånn. Det er MYE tikking og det høres absolutt ikke bra ut... hvor stor sannsynlighet er det at dette er grunnen? Fikk også kjapt prisoverslag på bytte av alle løfterne og det var ikke akkurat positive greier... noen andre som har gjort det og kan komme med pris hva de måtte ut med?

 

Husker ikke eksakt oljetrykket i farten men det er det sikkert noen ander som kan svare på,

men bytte ev løftere på 1,8t er en noe større jobb en på eldre biler, da du har variabel ventiltid på den,

du trenger spesial verktøy for å ta av spennet på kjedet mellom kammene,

kjedestrammeren til kammene har også blitt byttet noen av..

samme med løfterene og oljepumpe ;)

det som er spesielt farlig med pumpa er at den har en tendens til å skjære seg slik at det kommer spon i olja..

 

Regner med du har målt oljetrykket på toppen ? ikke lengre nede i systemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge spec skal det være slik:

tomgang: 1-3.5bar

3000rpm. 5-7bar

Dette er målt ved oljetemp på 80 grader

 

Hadde problem med tikking på min...etter å fylt med 10-60 forsvant det

på annen olje kom tikking etter ca 3000km etter oljebytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble målt til 1 bar ved tomgang og over 5 bar på "høyt" turtall så det er på lavt turtall jeg var bekymret. Varsellampa har blitt tent ettpar ganger ved kjøring, og da særlig ved nedbremsing uten nedgiring, dvs ved relativt lavt turtall. Skal bytte giverne imorgen for å utelukke at det er grunnen til varsellampa. Men bare for å forhåpentligvis helt utelukke pumpa... siden jeg har over 5bar ved høyt turtall, betyr det at pumpa er OK eller kan den være dårlig selv om den gir bra trykk?

 

Men tikkinga er såpass ille at det ikke er kjekt å kjøre med det som det er nå... Det som har vært tidligere er at tikkinga delvis har minket/forsvunnet rett etter oljeskift men komt tilbake ganske kjapt. Har ikke prøvd 10-60 da jeg trodde det bare gjorde ting enda værre, men kanskje jeg har tatt helt feil :) Vil ihvertfall være den klart billigste løsningen dersom det hjelper for det å bytte løfterne kom fort på nærmere 10.000 :( (bare løfterne kom på 6-7000, itillegg kommer arbeidet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket mitt ligger og på ca 1bar....

Kan lønne seg og best løftere fra USA....kjøpte minne der som ligger i kjelleren min fremdeles.kosta meg 3000.- for alle sammen så det blei sånn ca halv pris:)

Men ville testa 10-60 castroil olja først jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har målt oljetrykket på toppen ? ikke lengre nede i systemet...

 

Hvordan klarer du å måle oljetrykket i toppen på 1.8t?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg som blander her er noen år siden jeg jobbet på merkeverksted. selv om jeg skrur enden i vag enda da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet (som vanlig) ett par lenkearmer og ble kvitt det meste av sporinga :) Byttet oljekjøler så forhåpentligvis blir det slutt på vannlekasje og gjorde ett nytt forsøk på å fylle på Valvoline Maxlife samt noe tilsettingsgreier beregnet mot tikking. Og her og nå så er bilen igjen nesten fri for tikking. Gjenstår bare å se om det holder seg. Byttet også en oljetrykksbryter og sålangt ser det ut til å ha hjelpt, har ikke komt noe varsellys for lavt oljetrykk ihvertfall :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bra.. håper det ordner seg, kan også være at det har komt litt vann i olja gjennon oljekjøleren som har gjort at det har tikket litt, men da burde du sett det på oljen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.