Hull i michelinslange-"farlig" å kjøre med?

Anbefalte innlegg

Har kjørt rundt med høl i denne sk. michelinslangen (slange fra IC mot turbo) noen dager, og ja bilen går som -en hvilken som helst familieriskoker.. : rolleyes

I forbindelse med nedbøren nå om dagen begynnte jeg å lure på om det var "smart" å bruke bilen sånn?

Med en turbobil er det både undertrykk og overtrykk hvis jeg har fått med meg ting rett? Sikkert dumt forklart men.., og hvis teorien stemmer vil det si at all søledriten blir sugd inn her når jeg slipper gassen?

 

En historie som ikke har så mye med topic..:

På tur i går ga jeg jern oppover et langt krabbefelt, bilen lader jo som normalt sjøl om det bare suser/uler/piper framme der, såg 2,5 :) på måleren og motoren kutta.. Ga jeg på litt etterpå kutta den så fort jeg så 1,4 i dashen. Forstod etterhvert at jeg hadde overskredet max ladetrykk. (hurra!)

Stopp og start fiksa saken.

Når jeg kjøpte bilen lada den bare 1,3 på måleren, fant etterhvert ut, v'hjelp av mange gode forslag og eksperter her på forumet at N75/magnetventil var defekt. Har da trodd helt til nå - at bilen gikk i nødmodus - Nå forstår jeg hva nødmodus er :o

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok ikke kjørt så altfor mye med høyt ladetrykk!! Bilen får jo ikke helt riktig blandingsforhold med luft\bensin i og med den lekker ut ladeluft gjennom den slangen. Kjøp deg et Samco slangesett til bilen din,det koster litt men det er iallfall tett selv med høyt trykk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg stresser du turboen noe sykt når den ikke får mottrykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg stresser du turboen noe sykt når den ikke får mottrykk..

Forståelig når den lader som en ulv og går som en sau..

Takker for opplysninger! Men har vel egentlig ikke fått svar på om teorien min stemmer..(sug / blås ??) Da vil det vel være feil å gi på "litt" for så å slippe gassen..? eller ehh..

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen lader jo som normalt selv om det bare piper uler osv.......

Jeg forstår ikke det helt. Hvis du har hull i en slange, vil du da få rett trykk på turbotrykksmåleren? Den henter vel vakum/trykk fra en eller annen plass på insuget eller tilsvarende og er det hull et sted der kan man vel ikke få opp trykk? Eller er jeg helt på bærtur nå : klø : ( håper faktisk jeg er det for hos meg hyler og suser det noe jævlig, bilen går ikke bra, men jeg lader 1,5 på måleren)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare en historie som ikke har med topic å gjøre Terje. ;) Les posten godt!

 

Seff vil det kunne komme dritt inn der.. Det er jo ikke meningen at du skal kjøre me hull i slangen din. :D Teip den mens du kjører til Tess og får tak i industrislange som holder til du får bestilt og hentet silikonslanger.

 

Disse tyske ladetrykks-slangene ryker uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt rundt med høl i denne sk. michelinslangen (slange fra IC mot turbo) noen dager,

En historie som ikke har så mye med topic..:

På tur i går ga jeg jern oppover et langt krabbefelt, bilen lader jo som normalt sjøl om det bare suser/uler/piper framme der, såg 2,5 :)

Har lest og lest posten men fortsatt får jeg ikke det til å bli noe annet enn at han i går kjørte med 1,5 bar ladetrykk og hull i slangen : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. det er isåfall godt gjort. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest og lest posten men fortsatt får jeg ikke det til å bli noe annet enn at han i går kjørte med 1,5 bar ladetrykk og hull i slangen : klø :

 

Hvis hullet er lite så klarer vel turboen å kompensere for trykktapet hullet gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest og lest posten men fortsatt får jeg ikke det til å bli noe annet enn at han i går kjørte med 1,5 bar ladetrykk og hull i slangen : klø :

Konklusjonen din er helt rett!

Har ikke "BRUKT" bilen(turboen) veldig mye etter at slangen takka for seg, men 3 km med krabbefelt og Escort RS forbi traileren i venstre felt ble for fristende...

Hølet er avlangt og omtrent noe i mellom at en får dytta inn en 5 krone/ 1 krone.

Måleren i displayet spretter fort opp når jeg gir på, uler/suser fælt framme der og bilen drar ikke som den gjorde..

Sånn er det.. Da får dere som kan dette teknisk bli enige om dette er mulig eller ikke??

Tilbake til mitt spørsmål..

Har fått et par innspill på at dette (hull i IC slange) ikke er smart å kjøre med, Feil luft/bensin blanding , drar drit inn i turboen..

Dette bekrefter da teorien min om sug/blås?

Flere synspunkt er velkommen.

PS Har fått meg ny slange,gjenstår å montere..

GeirJ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis hullet er lite så klarer vel turboen å kompensere for trykktapet hullet gir.

Etter teorien om at du kan blåse opp en ballong med hull i bare hullet ikke er for stort så skulle det funke ja. Fordi ladetrykket begrenses av wastegaten, som igjen får signalene sine fra trykket på innsugssiden og når trykket der ikke er for høyt vil heller ikke wg åpne fullt noe som igjen gjør at bilen får rett ladetrykk men at det ikke er til noen nytte fordi mye av det forsvinner ut i løse luften. Tror bilen min er moden for en oppsetning silikonslanger hele veien rundt den kalde siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter teorien om at du kan blåse opp en ballong med hull i bare hullet ikke er for stort så skulle det funke ja. Fordi ladetrykket begrenses av wastegaten, som igjen får signalene sine fra trykket på innsugssiden og når trykket der ikke er for høyt vil heller ikke wg åpne fullt noe som igjen gjør at bilen får rett ladetrykk men at det ikke er til noen nytte fordi mye av det forsvinner ut i løse luften. Tror bilen min er moden for en oppsetning silikonslanger hele veien rundt den kalde siden...

Bra og informativt svar.. For oss/meg? som er "inne" i problematikken ;)

GeirJ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.