Hjelp! Mister oljetrykk på A4 1.8T 2002 mod.!!

Anbefalte innlegg

A4 1.8T 2002 mod.

Får varsling i displayet om lavt oljetrykk, ved beslastning og i motbakke.

Peilepinnen viser fullt olje-nivå.

Noen som har peiling på hav dette kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er to brytere for oljetrykk, en under og en over 2000 rpm. Jeg hadde lignende problem og da var det bryter for under 2000 rpm som var gåen. Når motor bremset ned og turtall gikk under 2000 kom varsellyset på avogtil, selv om oljetrykket var fint. Men klart det kan være noe annet galt også, men det å bytte oljetrykksbrytere er nok uansett det billigste og enkleste du kan prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min bil er det motsatt. Varslingen kommer når jeg gir gass.

Skal selvfølgelig få sjekket dette. Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det kan stemme at det inntreffer når du passerer 2000 rpm ved akselrasjon så er det stooor sjangs for at det er brytereren. Ikke minst når en vet at oljetrykket øker når turtallet øker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er at jeg tror det kommer ved høyere turtall.

Får inderlig håpe at det kun er noe slikt som du antyder.

I motsatt fall, hva kan være et værre scenario?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er at jeg tror det kommer ved høyere turtall.

Får inderlig håpe at det kun er noe slikt som du antyder.

I motsatt fall, hva kan være et værre scenario?

 

Koksing kanskje... Hvordan ser deet hvis du tar av påfyllingslokket? Er det antydning til koksing der?

 

Kan hende det hele løser seg med en skikkelig motorrens * 2, og så ny olje og filter...

 

1.8T med longlife olje har hatt tendenser til koksing ved lange intervaller mellom oljeskift...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun 1 oljetrykksbryter på 1.8t, varsler kun over 2000 omdr.

Har vært mye problemer med koksing på disse motorene, spesielt ved lange oljeskiftintervaller som Øyvind sier. Dra å få kontrollert oljetrykket ditt du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inne på noe der, kanskje. Kan se ut som det er et belegg på innsiden av påfyllingslokket. Er ikke noen ekspert, men stusset likevel på dette.

Har luktet på oljen. Synes ikke det lukter bensin. (tips fra en annen).

Kan muligens virke som om dette opptrer periodisk. Litt usikker, da jeg er redd for å provosere motoren for mye. Kanskje en elektronisk feil? En føler, eller noe?

Hva slags motor-rens er det du henviser til?

Skal selvfølgelig få sjekket opp dette på verksted snarest. Er bare litt frustrert, og engstelig for at dette kan bli en kostbar affære.

Takker for innspill. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun 1 oljetrykksbryter på 1.8t, varsler kun over 2000 omdr.

 

Hvordan har det isåfall seg at jeg byttet en oljetrykksbryter på min 1.8T tidligere i uka... og den varsler under 2000 :rolleye: (med forbehold om at jeg er blitt lurt av verksted)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har det isåfall seg at jeg byttet en oljetrykksbryter på min 1.8T tidligere i uka... og den varsler under 2000 :rolleye: (med forbehold om at jeg er blitt lurt av verksted)

Hvis du får et oljetrykksvarsel over 2000 omdr vil det fortsette å varsle under 2000 så lenge trykket fortsatt er dårlig. Men må over 2000 omdr for å utløse varselet. Iallefall på Audi, kan jo være anneledes på VW...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koksing kanskje... Hvordan ser deet hvis du tar av påfyllingslokket? Er det antydning til koksing der?

 

Kan hende det hele løser seg med en skikkelig motorrens * 2, og så ny olje og filter...

 

1.8T med longlife olje har hatt tendenser til koksing ved lange intervaller mellom oljeskift...

 

 

Stemmer utmerket. I så fall må bunnpanna ned og silen på oljepumpa demonteres og renses. Fyll deretter på ny olje og skift til det "store" filteret. Dette skal et vag verksted ha peil på da det er løsningen som brukes på 1.8T med longlife. Oljepåfyllingsmengden øker da fra 3.7 liter til 4.1 liter.

 

Husker desverre ikke delenr på filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får et oljetrykksvarsel over 2000 omdr vil det fortsette å varsle under 2000 så lenge trykket fortsatt er dårlig. Men må over 2000 omdr for å utløse varselet. Iallefall på Audi, kan jo være anneledes på VW...

 

Dersom dette stemmer vil det altså si at dersom du har 0 oljetrykk på tomgang så får du ikke noe varsel??

 

På min Passat ble som sagt den ene bryteren (som går under 2000 o/min) byttet og problemet har sålangt ihvertfall vært fraværende og hos meg så fikk jeg aldri varsel over 2000, kun på lavt turtall. Akkurat likt var det også på min tidligere Audi S4 2.2T, en over og en under 2000.

 

Dersom det virkelig er lavt oljetrykk det er snakk om her og det virkelig er bryter for over 2000, burde det ikke da inntreffe med det samme en passer 2000? Normalt har en vell lavere oljetrykk på 2100 enn f.eks. 5000? Min hadde 1bar ved tomgang og over 5bar på høyere turtall.

 

Har tidligere kjørt mottorens på motoren uten at det hjalp noe mot mine problem (tikking). Men dette er også enkelt og ikke så kostbart forsøk. En tapper vell bilen for olje og lar bilen surre og gå med "rensestoff" en stund. Rensestoffet blir tappet av og en fyller på igjen med ny olje. Må du gjør som Bent Owe sier så begynner det å koste en hel del penger, da jobben med å demontere bunnpanne osv normalt tar mellom halv og hel dag.

 

Tror fortsatt defekt oljetrykksbryter er løsningen og jeg ville absolutt begynt der da det er enkelst og billigst, kanskje med unntak av å få målt oljetrykket aller først.

 

Har du virkelig for lavt oljetrykk skal du også ha ganske hørbar tikking!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom dette stemmer vil det altså si at dersom du har 0 oljetrykk på tomgang så får du ikke noe varsel??

 

Enig at det virker idiotisk ja...

 

På min Passat ble som sagt den ene bryteren (som går under 2000 o/min) byttet og problemet har sålangt ihvertfall vært fraværende og hos meg så fikk jeg aldri varsel over 2000, kun på lavt turtall. Akkurat likt var det også på min tidligere Audi S4 2.2T, en over og en under 2000.

 

På eldre vag biler var det en over 2000 og en under ja. Da var det også en oljetrykksbryter i toppen. Hadde vært fint om du kunne tatt et bilde av de to oljetrykksbryterne du har på motoren, kunne kanskje også tatt et bilde som viser hvor du måler oljetrykket i toppen...

 

Dersom det virkelig er lavt oljetrykk det er snakk om her og det virkelig er bryter for over 2000, burde det ikke da inntreffe med det samme en passer 2000? Normalt har en vell lavere oljetrykk på 2100 enn f.eks. 5000? Min hadde 1bar ved tomgang og over 5bar på høyere turtall.

 

Dersom motoren din er målt til 1 bar på tomgang burde jo oljelampa di lyse hele tiden etter din påstand, oljetrykksbryteren slår jo ut på alt under 1,4 bar (du har jo en 99 passat, regner da med at du har en apu motor)

 

Har tidligere kjørt mottorens på motoren uten at det hjalp noe mot mine problem (tikking). Men dette er også enkelt og ikke så kostbart forsøk. En tapper vell bilen for olje og lar bilen surre og gå med "rensestoff" en stund. Rensestoffet blir tappet av og en fyller på igjen med ny olje. Må du gjør som Bent Owe sier så begynner det å koste en hel del penger, da jobben med å demontere bunnpanne osv normalt tar mellom halv og hel dag.

 

Tror fortsatt defekt oljetrykksbryter er løsningen og jeg ville absolutt begynt der da det er enkelst og billigst, kanskje med unntak av å få målt oljetrykket aller først.

 

Har du virkelig for lavt oljetrykk skal du også ha ganske hørbar tikking!

 

Selvfølgelig billigere å skifte en oljetrykksbryter, men poenget mitt var jo at det har vært en del problemer med koks på disse motorene, med resultat av tett oljesil til oljepumpa = dårlig oljetrykk. Derfor anbefalte jeg han å få målt oljetrykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På eldre vag biler var det en over 2000 og en under ja. Da var det også en oljetrykksbryter i toppen. Hadde vært fint om du kunne tatt et bilde av de to oljetrykksbryterne du har på motoren, kunne kanskje også tatt et bilde som viser hvor du måler oljetrykket i toppen...

 

Har ingen anelse om hvor oljetrykksbryterne er på bilen min jeg, er som sagt ikke jeg som har byttet den :) Men byttet selv på S4en endel ganger så jeg skal vell klare å finne de dersom jeg ser etter. Skal ikke si det 100% sikkert hvor oljetrykket ble målt, såg bare veldig kjapt når trykkmåler var tilkoblet og for meg såg det umiddelbart ut til at den var koblet til toppen, men kan godt være at det bare var lange slanger tilkoblet. Ikke skyt meg dersom dette var feil...

 

Dersom motoren din er målt til 1 bar på tomgang burde jo oljelampa di lyse hele tiden etter din påstand, oljetrykksbryteren slår jo ut på alt under 1,4 bar (du har jo en 99 passat, regner da med at du har en apu motor)

 

Er ikke sikker på når trykkbryteren skal koble inn, men dersom det kun finnes en type og den skal slå inn ved 1,4 bar så er jeg enig med deg at den skulle koble inn. Men er ikke litt av poenget med to brytere at en slår inn på lavt turtall og dermed lavere trykk enn det på høyere turtall og desto høyere trykk? SÅ jeg trodde mao at den under 2000 slo inn på lavere trykk enn 1 bar. Men for å gjenta meg selv fra lenger oppe i posten, mulig verksted har "lurt" meg når de sier at bilen min har to brytere. Men det som er 100% sikkert ihvertfall er at min koblet inn kun på lavt turtall og etter bytte av bryter har ikke dette skjedd en eneste gang.

 

Selvfølgelig billigere å skifte en oljetrykksbryter, men poenget mitt var jo at det har vært en del problemer med koks på disse motorene, med resultat av tett oljesil til oljepumpa = dårlig oljetrykk. Derfor anbefalte jeg han å få målt oljetrykket.

 

Helt enig igjen at det å få målt trykket nok er det første en bør få gjort, og jeg ville bare fraråde å levere bilen til demontering av bunnpanna før andre ting var forsøkt først da demontering og rensing av sil koster mye penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel da det har gått så langt att oljelampe lyser, så MÅ bunnpanne ned og oljesila hvertfall renses, helst byttes!

 

Det som skjer et att avleiring/koksing løsner innvendig og setter seg i oljesila. Og får de som har sett utformingen skjønner man att det ikke forsvinner av seg selv derfra!

 

Mitt råd er kjør bare det du trenger fram og tilbake til verksted før du har fått konstatert 100% hva oljetrykket er!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.