Råd ved kjøp av tilhenger

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en tilhenger og trenger litt råd hva vi skal kjøpe.

 

- Hvor stor henger kan en ha med vanlig førerkort?

- Hva merke bør en kjøpe, Brenderrup, Gaupen eller annet?

- Stål eller alu?

- Boogie eller enkle hjul?

 

Har sett litt på denne fra Gaupen bl.a. som det er tilbud på, er denne grei? Og er denne stor nok eller bør en kjøpe større? (har ikke konkret behov nå, tenker generelt)

 

B1225%20Alu.gif

 

Dersom noen skulle ha en brukt, nyere henger til salgs så kan jeg være interesert i dette også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ikke har be på førarkorte trodde jeg du kom på grensa med den der.

 

Du bør få deg et tilbud fra Knapphus Bensin, har hatt gode priser der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Hvor stor henger kan en ha med vanlig førerkort?

Kommer an på hvor tung bilen din er.

En gylden regel er 3500kg togvekt (bil+henger) eller maks tillat henger vekt som står i vognkort. Jeg har selv en Bora med den kan jeg trekke en 1200kg henger, har fortsatt et stykke igjen til 3500kg

 

- Hva merke bør en kjøpe, Brenderrup, Gaupen eller annet?

Kjøp et kjent merke helst skandinavisk husk at det er vinter i dette landet, dette har litt med rustbeskyttelse å gjøre.

 

- Stål eller alu?

Alu for da får du mere nyttelast.

 

- Boogie eller enkle hjul?

Enkle hjul i utgangspunktet, en boggi henger er litt tyngre å trekke men den ligger bedre på veien. Kjøp gjerne en henger med hjul på sidene, du mister littegranne lasteplass men den er mye mer stabil under kjøring.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye forvirring om hva man kan trekke med kun B i førerkortet.

 

Reglene for de med kun B er:

 

"Bil med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og tilhenger med maksimal totalvekt på 750 kg.

 

Skal du trekke tilhenger på over 750 kg må følgende to forutsetninger være innfridd:

1.Tilatt totalvekt for bil og henger etter vognkortene for bil og henger kan til sammen ikke overstige 3.500 kg.

2.Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt."

 

Altså, om du kan trekke hengeren du linket til Tord er altså avhengig av totalvekta på bilen du skal bruke..

 

Reglene er rimelig idiotiske, har du stor tung bil kan du bare kjøre en liten tullehenger..... og motsatt.

 

Angående leverandør, har gode erfaringer både med Gaupen og Tysse. Ville deff kjøpt en boggihenger, er så mye mer behagelig å kjøre med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så meget for oppklarende svar!

 

Kort fortalt så forstår jeg det slik at sålenge totalvekt på henger ikke overskrider egenvekt på Passaten min så går det greit? Bør mao gå greit da med hengeren i første post siden den har totalvekt på 1300 kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en Tredal tilhenger. De ligger (etter min mening) bedre på veien og oppfører seg mere stabilt bak bilen enn de Brenderup og Gaupen hengerne jeg har hatt på slep. Spesielt syns jeg Gaupen har en fæl tendens til å hoppe og sprette når de er tomme, akkurat som om de har altfor hard fjæring.

 

En annen ting du må huske på er fartsgrenser. Har du en tilhenger på slep har du ikke lov til å kjøre fortere enn 80 km/t, selv om veien har 90 eller 100 km/t grense. Hvis tilhengeren skulle være uten bremser, så har du ikke lov til å kjøre fortere enn 60 km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så meget for oppklarende svar!

 

Kort fortalt så forstår jeg det slik at sålenge totalvekt på henger ikke overskrider egenvekt på Passaten min så går det greit? Bør mao gå greit da med hengeren i første post siden den har totalvekt på 1300 kg.

 

 

Eg ville tatt turen innom knapphus å kjøpt ein tysseladd, med nedfellbare karmar.. det e alfaomega.

 

dag a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort fortalt så forstår jeg det slik at sålenge totalvekt på henger ikke overskrider egenvekt på Passaten min så går det greit? Bør mao gå greit da med hengeren i første post siden den har totalvekt på 1300 kg.

 

Nå vet ikke jeg totalvekta på Passat, men du skal IKKE overskride 3500Kg totalvekt, bil+henger, med B sertifikat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med kun B lappen så er det max 750 kg og bil og henger skal ikke overstige 3500 til sammen.

Det som er nevnt av en annen her om at du kan kjøre med den hengeren med bilen din er feil, da må man ha BE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med kun B lappen så er det max 750 kg og bil og henger skal ikke overstige 3500 til sammen.

Det som er nevnt av en annen her om at du kan kjøre med den hengeren med bilen din er feil, da må man ha BE.

 

FEIL!

Hvis bil veier 3500Kg så kan du kjøre 750KG henger i tillegg.

Så lenge du ikke har togvekt på over 3500Kg så holder det med B.

Eks: Hvis Passaten har TOTALVEKT på 2000 kg så kan man trekke henger med inntil 1500Kg TOTALVEKT så lenge hengeren ikke overstiger bilens EGENVEKT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FEIL!

Hvis bil veier 3500Kg så kan du kjøre 750KG henger i tillegg.

Så lenge du ikke har togvekt på over 3500Kg så holder det med B.

Eks: Hvis Passaten har TOTALVEKT på 2000 kg så kan man trekke henger med inntil 1500Kg TOTALVEKT så lenge hengeren ikke overstiger bilens EGENVEKT.

 

Vel, jeg har hørt begge deler. Sist jeg hørte var at selv om bilen kun var 1500kg så kunne vi KUN trekke 750kg med vanlig B-sertifikat.

Så viss du kan komme med sitat fra regel verket så hadde det vært fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

 

1. Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

 

§ 3-11. Førerett klasse BE

 

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

 

Er litt usikker på hvordan det skal tolkes...

Det er vel punkt 2 og 3 på klasse B vi snakker om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir altså som Stig har sagt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan i hvertfall anbefale Tredal hengere, meget solide med gode kjøreegenskaper.

Det er sinnsyke omregistreringsavgifter på "nye" brukte hengere, så da lønner det seg bedre å kjøpe ny i stedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Dette sier hvor tung en tilhenger man kan trekke med kl.B lappen.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Dette sier at samlet totalvekt på bil og henger ikke skal overstige 3500kg.

Den siste linja sier: Har man en bil som veier f.eks 950kg så skal man ikke ha på en henger som har totalvekt på 1000kg eller mer.

 

I punkt nr.2 så har loven alerede sagt hvor tung totalvekt kl.B lappen kan dra, i punk nr.3 så sier den at totalvekt ikke skal over 3500kg med bil og henger.

I og med det som står i punkt nr.2 så er det det som gjelder og da hjelper det ikke å si at bil og henger er under 3500kg totalvekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg selger både Tredal og Gaupen tilhengere. Tredal er en mer solid henger enn alle andre vanlige hengere etter min erfaring. Den har også Spirax (spiralfjærdemping) i forhold til andre produsenter som har torsjon. Dette er grunnen til at tredal ligger mye bedre på vegen enn alle andre hengere.

 

Men tredal er også en god del dyrere, men for bla. industribedrifter som bl.a. steinindustrien her på Oppdal er det kun Tredal som holder i lengre tid (Som også Håvard Sæteren lenger opp her kan bekrefte.)

 

Men Gaupen er også solide hengere, leverer 40 Gaupen tilhengere pr.år og har kanskje en reklamasjon pr.år. Så alt avhenger av hvor my penger du vil legge i.

 

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarhet i sakene!

 

For klasse B

Maks TILLATT totalvekt på henger må ikke overstige 750kg! (punkt 2)

Maks TOTALVEKT (bil+henger) må ikke overstige 3500kg.

 

DVS: Du har en henger som er lovlig for ditt førerkort med TILLATT totalvekt på 750 kj, denne kan du IKKE trekke bak en Persobils-registrert Tahoe f.eks, med tillatt totalvekt på ca 3400kg, dette vil gi TOTALVEKT på 4150kg, FY!

 

Annet eksempel: om du har en henger med Tillat totalvekt på 1200kg, har du ikke lov til å trekke den med et B-sertifikat selv om den ikke veier mer enn 500kg, med den lille lasten du har på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DVS: Du har en henger som er lovlig for ditt førerkort med TILLATT totalvekt på 750 kj, denne kan du IKKE trekke bak en Persobils-registrert Tahoe f.eks, med tillatt totalvekt på ca 3400kg, dette vil gi TOTALVEKT på 4150kg, FY!

 

Ikke enig! Har allikevel lov å trekke/kjøre minimum 750kg med klasse B, selv om bilen veier 3'500kg!

 

Tord; Har selv kjørt noe med en "liten" Brenderup-henger (1205S eller noe slikt) på slep, og synes denne passer meget godt til sitt formål, som f.eks. hente ett lite gruslass, kjøre på søppelfyllingen etc... Selv om denne hengeren er liten, så har den allikevel "store" hjul, noe som gjør at den følger godt etter bilen, og ikke "kaster" på seg og "hopper" for den minste ujevnhet i veien etc, selv ved tom henger.

En annen ting du bør vurdere ved kjøp av henger, er lengden på draget. Jo lenger drag, desto lettere å manøvrere/rygge med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enig! Har allikevel lov å trekke/kjøre minimum 750kg med klasse B, selv om bilen veier 3'500kg!

 

 

Nope! LES HER:

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende, som jeg har klippet fra NAF's hjemmesider er ganske forklarende tror jeg. Sitat:

 

Henger med førerkort klasse B?

 

Hvis du har førerkort klasse B dvs. førerkort for personbil og varebil, vil du også ha rett til å kjøre bil med tilhenger/campingvogn som til sammen har største tillatte totalvekt 3500 kg.

 

Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke være større enn trekkbilens egenvekt. Imidlertid hvis du har en stor bil, som veier inntil 3500 kg, kan du trekke en henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg, såldes at grensen på største tillatte totalvekt 3500 kg ikke gjelder.

 

Med største tillatte totalvekt menes: Den maksimale totalvekt kjøretøyet er konstruert og garantert for, se under rubrikken tillatt totalvekt i vognkortet.

 

Egenvekten på trekkbilen står oppgitt i vognkortet. Det er således viktig å sjekke opplysninger om vekt både i vognkortet til bilen og campingvognen/tilhengeren.

 

For biler som trekker tilhenger eller campingvogn med bremser, er maksimalfarten 80 km/t, selv om fartsgrensen på stedet er 90 km/t eller høyere. På veier med lavere fartsgrenser er det skiltene som gjelder. Kjører du med tilhenger/campingvogn uten bremser må det ikke kjøres fortere enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

 

Med aktuell totalvekt menes: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få endelig klarhet i reglene tok jeg kontakt med NAF. Og selv juristene der sier at lovverket er utdylig. Men heldigvis er det i korte trekk slik at en kan dra henger inntil egenvekt på bilen med mindre noe annet er spesifisert i vognkortet. Og så lenge bilen veger under 1750 kg er 3500 kg grensa ikke noe å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få endelig klarhet i reglene tok jeg kontakt med NAF. Og selv juristene der sier at lovverket er utdylig. Men heldigvis er det i korte trekk slik at en kan dra henger inntil totalvekt på bilen med mindre noe annet er spesifisert i vognkortet. Og så lenge bilen veger under 1750 kg er 3500 kg grensa ikke noe å tenke på.

 

Da er juristene hos NAF uenig med Statens Vegvesen ihvertfall.. Totalvekt på henger kan ikke være større enn EGENVEKT på bil, og max 3500 for hele "vogntoget" da, som egentlig flere av oss allerede har blitt enige om... :) Bare NAF som er uenige...

 

Skal legge ut et skriv jeg har fra Vegvesenet på dette, må bare finne det igjen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er juristene hos NAF uenig med Statens Vegvesen ihvertfall.. Totalvekt på henger kan ikke være større enn EGENVEKT på bil, og max 3500 for hele "vogntoget" da, som egentlig flere av oss allerede har blitt enige om... :) Bare NAF som er uenige...

 

Skal legge ut et skriv jeg har fra Vegvesenet på dette, må bare finne det igjen... :)

 

Sorry, my bad... skulle stå egenvekt og ikke totaltvekt! Poenget mitt var bare at regelen hvor det står max 750 kg ikke betyr at max vekt på henger med førerkort klasse B er 750 kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi enige Tord.. :) Siterer fortsatt brevet, sikkert til intresse for noen..

 

Sitter med et brev foran meg underskrevet fungerende underdirektør Marit Asen Heggdal, hos Statens Vegvesen Vegdirektoratet.

 

Håper og tror at et brev sendt fra Vegdirektoratet angående dette er korrekt:

 

Sitat:

"Førerkortforskriften §3 punkt 4 sier blant annet at klasse B gjelder for vogntog bestående av motorvogn klasse B hvor tilhengere/tilhengerredskapets tillatte totalvekt er over 750 kg, dersom vogntogets tillatte totalvekt ikke overstiger 3500 kg og tilhengeren/tilhengerredskapet har en tillatt totalvekt som ikke overstiger trekkvognens egenvekt (eller den maksimalvekten som er angitt for tilhengeren i trekkvognens vognkort, dersom denne er lavere)."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi helg enig og NAF sier også det samme som står i brevet ditt. I praksis for meg betyr dette at jeg kan kjøre henger med Passaten som har totalvekt på max 1300 kg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.